دانشمندان چینی ترمز نور را کشیدند

• راضیه میرزاحیدری راضیه میرزاحیدری
  • ۳ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 1.7 دقیقه

ایرنا نوشت: دانشمندان چینی می‌گویند یک راه جدید برای حرکت نور در ریزتراشه (میکروچیپ) پیدا کرده‌اند که موجب می‌شود سرعت نور حدود ۱۰ هزار بار آهسته‌تر شود.

این کار می تواند عملکرد ریزتراشه‌های موسوم به «تراشه‌های فتونیک» (photonic chips) و کاربرد آنها را در حسگری نوری، ارتباطات و محاسبات ارتقا دهد. این تحقیقات توسط گروهی از دانشمندان در موسسه فناوری پیشرفته شنژن با نظارت آکادمی علوم چین انجام و نتایج آن به تازگی در نشریه «نانو لترز» منتشر شده است.

تراشه‌های فتونیک در مدارهای خود بجای الکترون از فوتون استفاده می کنند و زمانی که برای کارهای محاسباتی استفاده می شوند، میزان دقت آنها به تراشه‌های الکترونیک نزدیک می شود، اما تراشه‌های فتونیک این مزیت را دارند که برق کمتری مصرف می کنند و سریعترند.

هر چند سرعت نور در خلاء ثابت است و نمی توان به سرعتی بیشتر از آن دست یافت، اما سرعت نور در سایر رساناها را می توان کاهش داد و این کار برای طراحی تراشه‌های فتونیک بسیار مهم است.

دکتر «لی گوانگیان» در این خصوص گفت: زمانی که سرعت نور کمتر می شود، چگالی انرژی نور افزایش پیدا می کند و معنی‌اش این است که با همان طول دستگاه، مسافت موثر برای تراکنش نور طولانی‌تر می شود و این به معنی ارتقای عملکرد دستگاه فتونیک است.

1

تیم تحقیقاتی لی یک تراشه فتونیک طراحی کرد که سرعت نور را به میزان ۱۰ هزار بار آهسته‌تر کرد و میزان کاهش انرژی ۲۰ درصد افت انرژی در تلاش های قبلی بود.

لی گفت: این فناوری جدید همچنین می تواند هزینه‌های تولید تراشه‌های فتونیک را کاهش دهد و کاربردهای آنها را بیشتر کند. این محققان با استفاده از این فناوری توانسته‌اند در سالهای اخیر از تراشه‌های فتونیک در دستگاه هایی مانند حسگرها ، لیزرها و ‌ال‌ای‌دی‌ها استفاده کنند.

راضیه میرزاحیدری