اگر این 7 علامت را دیدید، فورا ماشین لباسشویی را جرم گیری کنید!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۹ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.3 دقیقه

راهنماتو- ماشین لباسشویی یکی از ضروری ترین لوازم خانگی است که بسته به ظرفیت و تعداد اعضای خانواده معمولا به صورت هفتگی یا حتی روزانه مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که بیشتر ما به فکر تمیز شدن لباس هایمان هستیم، اغلب فراموش می کنیم آلودگی ها و جرم های ماشین لباسشویی را از بین ببریم  و حتی ممکن است فکر کنیم ماشین لباسشویی خودش پاکسازی می شود و نیازی به تمیز نکردن ندارد. هر چند ممکن است عجیب به نظر برسد، اما پاکسازی و ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی مساله مهمی است که به افزایش عمر و کارایی آن کمک می کند. اما چگونه متوجه شویم که ماشین لباسشویی ما نیاز به پاکسازی دارد؟ توصیه می کنیم اگر این 7 نشانه را مشاهده کردید، اقدام به تمیز کردن ماشین لباسشویی خود نمایید:

1- بوی رطوبت و کپک زدگی لباس ها

به گزارش راهنماتو، یکی از نشانه های آشکاری که می گوید ماشین لباسشویی شما نیاز به تمیز کردن دارد، این است که لباس های شما پس از شسته شدن بوی رطوبت و کپک زدگی بدهند. این بو در اثر انتقال رطوبت و کپک های ماشین لباسشویی به لباس ها ایجاد می شود. ماشین لباسشویی محیطی ایده آل برای رشد باکتری ها است و جریان هوای محدود، گرما و رطوبت چرخه ها مقصر اصلی این اتفاق هستند. علاوه بر تمیز کردن ماشین لباسشویی می توان با باز گذاشتن درب و کشوی مواد شوینده بین دو چرخه شستشو از بروز این اتفاق جلوگیری کرد.

ماشین لباسشویی

2- بدبو شدن فیلتر

اگر فیلتر ماشین لباسشویی به طور منظم تمیز نشود، بویی شبیه تخم مرغ فاسد به خود می گیرد. فیلتر ماشین لباسشویی که معمولا در جلوی دستگاه و زیر درام قرار دارد، پرزها و زباله ها را فیلتر کرده و مانع از رسیدن آنها به پمپ و مسدود شدن آن می شود. اگر برای تمیز کردن پمپ ماشین لباسشویی وقت نگذارید، مسدود می شود و به دلیل رشد باکتری ها دچار کپک زدگی شده و بوی نامطبوعی به خود می گیرد. این اتفاق بر عملکرد دستگاه نیز تاثیر منفی می گذارد. ضد عفونی کردن درام، باعث تمیز شدن فیلتر ماشین لباسشویی نخواهد شد. پس از خاموش کردن و جدا کردن ماشین لباسشویی از برق فیلتر را خارج کنید و آن را با استفاده از یک برس یا مسواک تمیز کنید. می توانید از مایع ظرفشویی یا شوینده ملایم برای تمیز کردن فیلتر استفاده کنید.

3- کپک زدن مهر و موم لاستیکی اطراف درب

ایجاد کپک بر روی درز لاستیکی اطراف درب دستگاه به شما می گوید که ماشین لباسشوییتان نیاز به پاکسازی دارد. باقی ماندن آب و کف صابون در این قسمت از دستگاه می تواند به رشد باکتری ها منجر شود. این مهر و موم خاک، پرز و کپک را به دام انداخته و موجب آلوده شدن لباس ها و کاهش کارایی دستگاه می شود. مقدار مساوی آب و سفید کننده را در یک بطری اسپری دار بریزید. محلول را روی یک پارچه یا اسفنج اسپری کرده و مهر و موم لاستیکی را کاملا پاک کنید.

4- باقی ماندن مواد شوینده در جاپودری

استفاده مداوم از ماشین لباسشویی موجب باقی ماندن آثار مایع، پودر ماشین لباسشویی و نرم کننده در جاپودری شده و در نهایت موجب مسدودی مخزن و کپک زدگی آن خواهد شد. در این مطلب نحوه تمیز کردن مخزن جاپودری ماشین لباسشویی را به شما آموزش داده ایم.

ماشین لباسشویی

5- زبر شدن لباس ها

باقی ماندن رسوب آهک در ماشین لباسشویی می تواند در طولانی مدت به دستگاه شما آسیب برساند. این رسوبات در نهایت منجر به زبر شدن لباس ها و تحریک پوست های حساس خواهند شد. می توانید از ترکیب سرکه و جوش شیرین برای از بین بردن این رسوبات استفاده کنید. این ترکیب خاصیت تمیزکنندگی بسیار بالایی دارد و رسوب ها و بوی بد ناشی از آنها را بخوبی از بین می برد. می توانید از پودرهای جرم گیر ماشین لباسشویی نیز برای این کار استفاده کنید.

6- آلوده شدن نمایشگر دستگاه

تمیز کردن قسمت بیرونی ماشین لباسشویی را فراموش نکنید. نمایشگر ماشین لباسشویی پس از مدتی مملو از گردو غبار، لکه و مواد شوینده می شود. توصیه می کنیم در حالتی که ماشین لباسشویی خاموش است، سطح آن را با یک پارچه میکروفایبر مرطوب پاک کنید و شکاف های اطراف آن را با یک مسواک تمیز کنید.

7- رسوب گیری دستگاه

حتی اگر هیچ کدام از این نشانه ها را مشاهده نکردید، باز هم توصیه می کنیم ماشین لباسشویی را هر چند وقت یک بار تمیز و رسوب گیری کنید. هر ماه یک چرخه شستشوی بدون لباس را در دمای 60 درجه سانتیگراد یا بالاتر برای مقابله با باکتری ها اجرا کنید. همچنین توصیه می کنیم هر 3 الی 6 ماه یک بار به کمک یک جرم گیر ماشین لباسشویی، دستگاه خود را کاملا تمیز کنید و  همزمان کشوی مواد شوینده و فیلتر را نیز بشویید.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها