برای روکش صندلی خودرو، چرم بهتر است یا پارچه‌ای؟

  • فاطمه چولکی فاطمه چولکی
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 9.5 دقیقه

راهنماتو- روکش صندلی یکی از تزئینات داخلی ماشین است که با توجه به ویژگی‌های کاربردی‌اش می‌تواند سبب راحتی سرنشینان خودرو و زیبایی و سلامتی بیشتر خودرو شود. هنگامی که صحبت از روکش صندلی ماشین می شود، انتخاب جنس آن می تواند تصمیمی مبهم باشد، چون این تصمیم فقط در مورد زیبایی و شیک بودن آن نیست، بلکه باید راحتی و دوام روکش را نیز در نظر گرفت. روکش‌ها می‌توانند بسته به جنسی که دارند، بر دمای داخل خودرو نیز اثر بگذارند و حس گرمی و یا خنکی را در فصول مختلف به سرنشینان بدهند. به عبارت دیگر روکش‌ها حتی می‌توانند در زمینه تلطیف دمای داخل خودرو نیز موثر باشند؛ بنابراین زیبایی، حفاظت از مبلمان خودرو و تأثیرگذاری در تلطیف دمای داخل خودرو، از جمله دلایل مهمی هستند که افراد را به استفاده از روکش صندلی خودرو ترغیب می‌کند. اگر به دنبال یک روکش صندلی برای خودروی خود می‌گردید اما هنوز نمی دانید چه نوع جنسی مناسب تر است، راهنماتو شما را راهنمایی می کند تا بتوانید بهترین الگوها را در نظر بگیرید.

چرا روکش صندلی خودرو؟

به گزارش راهنماتو، روکش صندلی یکی از پرفروش‌ترین لوازم جانبی خودرو در بین مصرف‌کنندگان ایرانی است که اصولاً برای حفاظت از روکش‌های فابریک صندلی خودرو یا تغییر رنگ و طرح تودوزی، استفاده می‌شوند. 

انواع روکشهای صندلی خودرو

واقعیت این است که تنوع روکشهای صندلی خودرو، بی شمار است و نمیتوان از این طریق دسته بندی برای آنها ترتیب داد، به همین دلیل روکشهای صندلی خودرو را بر اساس جنسی که با آنها ساخته شده اند، تقسیم بندی می کنند که عبارتند از: روکشهای پارچه ای، روکشهای چرمی و روکشهای ترکیب چرم و پارچه. در ادامه با ویژگیهای هریک از این نوع روکشها آشنا خواهید شد.

۱. روکشهای پارچهای

روکشهای پارچهای همانطور که از نام آنها پیداست، تماماً از پارچه تولید شده اند و این پارچه میتواند از جنسهای مختلفی همچون کتان و یا مخمل باشد. روکشهای پارچهای همچنین دارای تنوع رنگ بالاتری میباشند و به دلیل استفاده از پارچه، دارای قیمتهای مقرون به صرفهای هستند. همچنین در این نوع از روکش صندلی دیگر خبری از عرق کردن بدن مانند روکشهای چرمی نمیباشد. این نوع روکش در مقابل ساییدگی و خراشهای جزئی مقاومت خوبی دارد و به سادگی از بین نمیرود. این نوع روکش صندلی در فصل تابستان سادهتر خنک و در فصل زمستان راحتتر گرم میشود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

معایب روکش پارچه ای: یکی از مشکلاتی که در روکشهای پارچه رخ میدهد پریدگی رنگ بر اثر تابش نور خورشید است. یکی دیگر از مشکلات روکش صندلی پارچهای شستشوی سخت آن است. لکههای ایجاد شده روی این روکش به سختی پاک میشود و اصولا ماندگار هستند. این مورد سبب میشود لکهای طولانی روی روکش بماند و ظاهر داخل ماشین زشت شود.

۲. روکشهای چرمی

در این نوع روکش ها، چرم ماده اولیه تولید محصول است، اما چرم مورد استفاده میتواند انواع مختلفی داشته باشد که عبارتند از:

ــ چرم طبیعی: این نوع چرم اگر چه قیمت بسیار بالایی دارد و کیفیت آن نیز بسیار جذاب به نظر میرسد، اما برخلاف تصور طول عمر زیادی ندارند.

ــ چرمهای صنعتی: این نوع چرم از لحاظ قیمت، به نسبت چرم طبیعی بسیار به صرفهتر است و حتی میتوان گفت که ماندگاری و طول عمر بیشتری نیز دارد.

ــ چرمهای حاصل از مشتقات نایلون: این نوع چرم که از جنس نایلون میباشند بدترین نوع روکش صندلی به شمار میروند و دوام و طول عمر بسیار پایینی دارند.

بر خلاف روکش پارچهای، روکشهای چرم بسیار راحت تمیز میشوند و مناسب خانوادههایی است که دارای فرزندان خردسال هستند. این روکشها به وسیله یک سری اسپریها و شویندههای مخصوص به راحتی تمیز میشوند. البته باید مواظب بود که این لکهها و کثیفیها برای مدت طولانی بر روی صندلی نماند، به این دلیل که در صورت ماندگاری، تمیز کردن آنها بسیار سخت میشود. این نوع روکش ظاهری بسیار زیبا به خودرو شما خواهد بخشید که در طی زمان نیز به دلیل عدم تغییر رنگ این زیبایی تقریبا دائمی خواهد بود، همان طور که احتمالاً میدانید شرکتهای خودرو ساز همیشه برای خودروهای مرغوب خود از این نوع روکش صندلی استفاده میکنند.

معایب روکشهای چرمی: از معایب روکش صندلی چرم میتوان به گرم شدن آن در فصل تابستان یا زیر نور مستقیم آفتاب اشاره کرد، این مورد باعث داغ شدن روکش و صندلی خواهد شد که در نتیجه بدن شما هنگام رانندگی عرق خواهد کرد، برای جلوگیری از عرق کردن بدن خود میتوانید از حصیر صندلی استفاده کنید. همچنین یکی از معایب دیگر این نوع روکش سرد بودن صندلیها و روکش آن در فصل زمستان است که باعث میشود محیط داخلی خودرو کمی دیرتر گرم شود. در بخش قبل گفتیم که این نوع روکش مقاومت و طول عمر بالایی دارد که همین طور نیز هست، اما متأسفانه در مقابل خراش و ساییدگی مقاومت کمتری دارد که میتوان با استفاده اصولی از آن جلوگیری نمود.

۳. روکشها ترکیبی پارچه و چرم

احتمالاً تاکنون با معایب هر یک از روکشهای تمام پارچه و تما چرم آشنا شده اید، ولی بهتر است بدانید که تولید کنندگان این محصولات نیز این اشکالات را درک کرده اند و برای همین در صدد برآمده اند تا معایب آنها را برطرف کنند. یکی از راه حلهای رفع معایب این روکش ها، طراحی و تولید روکشهایی است که در آنها از پارچه و چرم به صورت ترکیبی بهره گرفته شده است. در واقع این گونه روکشها سعی دراند تا به یک نسبت معایب روکشهای پارچهای و روکشهای چرمی را برطرف کنند و در طرف دیگر مزایا و نقاط قوت آنها را حفظ کنند. برای مثال در این گونه روکشها جهت رفع مشکل تعریق و گرمایش زیاد، قسمت نشیمن و تکیه گاه روکش از جنس پارچه و اطراف و کنارهها از جنس چرم تولید میشود تا در صورت کثیف شدن به راحتی تمیز شود.

2

تشخیص کیفیت مناسب روکش صندلی خودرو

جنس روکش صندلی خودرو از نوع پارچهای جزو روکشهای پر طرفدار و محبوب در بین خریداران میباشد. آن دسته از روکشهایی که وزن بالاتری دارند نسبت به روکشهای سبک، طول عمر بیشتری داشته و عملکرد بهتری دارند و نیز کمتر دچار پارگی و ساییدگی میشوند، پس بهتر است در هنگام خرید به جنس پارچه حتما دقت نمایید. در هنگام خرید روکشهای پارچه ای، آنها را به دقت نگاه کنید و سعی کنید مدلهایی که دارای دوختهای ریزتر هستند را خریداری کنید. اگر طرفدار ماشین اسپرت و تیونینگ هستید بهتر است جنس روکش صندلی از نوع چرم باشد. این روکشها دارای ظاهر زیبا و شیک هستند که جلوه داخل ماشین را دو چندان میکنند. بیشتر روکشهای موجود در بازار شاید به نام چرم و به جنس نایلون به شما فروخته شوند پس بهتر است که حتما در خرید خود از جنس و تضمین کیفیت روکش خود اطمینان حاصل نمایید. برای روکشهای چرمی نیز با دستزدن به چرم آنها تا حدودی میتوانید کیفیت را تشخیص دهید. پشت رویه چرم اصل بافتی پشمیمانند وجود دارد و از لحاظ انعطاف نرمتر از چرمهای خشک و مصنوعی است. اگر روکش چرم مصنوعی بخرید، با کمی گذشت زمان این روکشها ترک میخورند و ظاهر نامناسبی به خود میگیرند. در مورد جنس خوب یک روکش صندلی خودرو، موارد ذیل را نیز در نظر داشته باشید:

ــ جنس روکش صندلی خریداری شده باید به گونهای باشد که قابلیت شستشو را چه در دست و چه در ماشین لباسشویی دارا باشد.

ــ یک روکش صندلی با کیفیت باید نسبت به تغییرات دما و ساییدگی دوام بیشتری داشته باشد و با مرور زمان کمتر دچار تغییرات شود.

ــ دقت کنید جنس روکشی که میخرید به صورتی باشد که شما را در سفرهای طولانی خسته نکند و شما در آن احساس راحتی کنید و کمتر عرق نمایید.

ــ روکش صندلی خوب دارای تکههای بیشتری است که این تکهها به هم دوخته شده اند، هر چه دوخت روکش صندلی ریزتر باشد و درزها به خوبی گرفته شده باشند، طبیعتا امکان پارگی آن نیز کمتر است.

ــ قبل از خرید روکش در صورت امکان بهتر است آن را روی صندلیهای خود پیاده کرده و از نظر ظاهر و راحتی آن را تست کنید تا خرید مطمئن تری داشته باشید.

رنگ روکش صندلی خودرو را چگونه انتخاب کنیم؟

انتخاب رنگ روکش صندلی خودرو به نظر شما بستگی دارد، اما در اینجا به نکاتی اشاره میکنیم که به شما کمک میکند تا انتخابی اصولی و سادهتر داشته باشید. باید بگوییم رنگ بدنه خودرو و رنگ داخل کابین خودرو از عواملی هستند که در انتخاب رنگ روکش صندلی تأثیر گذار هستند، بنابراین با استفاده از آنها میتوانید انتخابهای خوبی را انجام دهید.

ــ رنگ همسان: یکی از سادهترین روشها استفاده از رنگهای همسان میباشد، به این صورت که رنگ صندلی را با رنگ بدنه یا رنگ کابین خودرو هماهنگ میکنیم. شاید این روش ساده باشد، اما در تمامی موارد صحیح نمیباشد، مثلاً این روش در خودروهایی با رنگ قرمز در اکثر موارد کاربرد چندانی ندارد و یا حداقل باید با رنگهای دیگری مانند مشکی ترکیب گردد تا جلوه بهتری پیدا کند.

ــ رنگ متضاد: روش بعدی استفاده از تضاد میباشد در این روش شما با استفاده از رنگهای متضاد میتوانید روکش مناسب را انتخاب کنید، به عنوان مثال شما خودرویی با رنگ مشکی دارید، هر چند استفاده از رنگ مشکی برای خودرو شما میتواند مناسب باشد، اما میتوان با استفاده از رنگ قرمز جلوه بهتری به خودرو شما داد، همچنین میتوانید از ترکیب این دو رنگ که بارها ثابت شده است ترکیب برندهای است استفاده کنید.

ــ طرح روکش: به خاطر داشته باشید که طرح پارچه یا چرم نیز مهم میباشد، استفاده از طرحهای شلوغ برای خودروهای رسمی پیشنهاد نمیشود، شاید استفاده از طرحهای شلوغ یا در سایز بزرگ برای خودروهای اسپرت مناسب باشد، اما به طور مثال استفاده از این طرحهای برای روکش صندلی خودروهای دولتی یا شرکتی مناسب نمیباشد.

ــ اقیلم را در نظر بگیرید: اگر در مناطقی زندگی میکنید که همیشه با نور خورشید سر و کار دارید پس به شما توصیه میکنیم اصلاً و ابداً سراغ روکشهای تیره رنگ نروید، همان طور که احتمالاً میدانید رنگهای تیره قابلیت جذب نور بیشتر و ذخیره گرمای بیشتری دارند، پس اگر از در مناطق گرم یا با نور خورشید شدید زندگی میکنید به شما توصیه میکنیم از رنگهای روشن برای روکش صندلی استفاده کنید.

ــ شغل خود را در نظر بگیرید: نکته بعدی شغل شما میباشد که عاملی تعیین کننده در انتخاب رنگ میباشد، اگر خودرو شما شخصی است و نگرانی از بابت رفت و آمد در خودرو و تمیز نگه داشتن آن ندارید پس شما قادر به انتخاب انواع رنگها هستید، اما اگر به طور مثال شغل شما راننده تاکسی میباشد، استفاده از رنگهای روشن برای شما در آینده نزدیک دردسر ساز خواهد شد و مجبور به تمیز کردن روزانه خودرو خواهید شد، پس شغل شما رابطه مستقیمی با انتخاب رنگ و حتی جنس روکش صندلی دارد که در ادامه به آن نیز خواهیم پرداخت.

روکش صندلی خودرو چگونه نصب میشود؟

روکشهای صندلی به شیوههای مختلفی روی خودروها نصب میشود. در این میان برخی از روکشها به صورت کش، برخی از طریق چسب و برخی دیگر به صورت زیپی نصب خواهند شد. روکشهای زیپدار را میتوان بهترین نوع دانست؛ چراکه جداکردن آنها بسیار راحتتر است. لازم به تذکر است که برای خودروهای لوکس جدید حتما در خرید روکش صندلی دقت لازم را به خرج دهید، چراکه انتخاب روکش صندلی غیرفابریک ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد. بسیاری از خودروهای جدید وارداتی به سیستم ایربگ در صندلیها مجهز هستند، بنابراین درصورت استفاده از روکش صندلی غیرفابریک عملکرد این نوع ایربگها مختل میشود.

فاطمه چولکی
فاطمه چولکی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها