قبل از مرگ؛ این 5 جای بهشتی چالوس رو ببین!

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

راهنماتو- چالوس یک مقصد همیشگی برای مسافران ایرانی است، به خصوص اگر در استان‌های مرکزی و استان تهران و البرز زندگی کنیم. این مساله را می‌توان از ترافیک‌های چند کیلومتری در تعطیلات متفاوت متوجه شد. اما، وقتی مسافران به سمت مرکز چالوس رهسپار می‌شوند، خودِ چالوسی‌ها کجا می‌روند؟ منطقه‌های گردشگری بکری که طبیعت شمال ایران را به رخ می‌کشد و بومی‌ها ترجیح می‌دهند به ما نگویند کجاست چراکه که سیلی از مردم به آن هجوم برده و سکوتِ و آرامش طبیعت را از بین می‌برند. حال، راهنماتو تصمیم گرفته راز بزرگ بومی‌های چالوسی را فاش کند؛ بهتر از پیش از مرگ این 5 نقطه بهشی چالوس را ببینید.

5. مرداب دیوک در روستای پیمبور

1

به گزارش راهنماتو، یکی از جذاب‌ترین و البته مخوف‌ترین جاهای دیدنی در استان مازندران، نزدیک به چالوس، یعنی در کلاردشت قرار گرفته است. مرداب دیوک، مردابی است پوشیده از خزه‌هایی سبز که ما را به شک می‌اندازد این آب است یا زمین چمن! درخت‌های اطراف مرداب دیوک، همگی پوشیده از خزه و پر از جوانه‌های سبز رنگ هستند، به خصوص اگر در فصل بهار به آن سفر کرده باشید. آب‌وهوای این مرداب در فصل بهار به شدت عالی است، اما اگر فصل‌های دیگر را برای سفر انتخاب کنید، بهتر است با خود لباس گرم ببرید. مرداب دیوک یکی از آن جاذبه‌های دیدنی نزدیک به چالوس است که بومی‌ها به آن پناه می‌برند.

 برای رفتن به مرداب دیوک به کلاردشت، سپس به روستای پیمبور بروید، پس از آن با کمی پیاده‌روی به مرداب دیوک خواهید رسید.

4. آبشار هریجان در کلاردشت

1

ممکن است در شهر چالوس قدم بزنید، و بشنوید که برخی از بومی‌ها به ییلاق رفته‌اند. این ییلاق که می‌گویند کجاست؟ بدون شک ییلاق‌های فراوانی اطراف چالوس وجود دارد، اما یکی از بکرترین ییلاق‌ها، ییلاق هریجان است که در استان مازندران و منطقه کلاردشت وجود دارد. یکی از جاذبه‌های طبیعی این ییلاق که آن را نسبت به سایر ییلاق‌ها برجسته‌تر می‌کند، آبشار هریجان است که در کوتاه‌ترین تاجِ کوه به وجود آمده است. یکی از دلایلی که بومی‌ها ییلاق هریجان را به مسافران معرفی نمی‌کنند، حیات وحش آن و حضور جانورانی مثل تیهو، کبک، کل و حتی خرس است. پس اگر با چنین حیواناتی روبه‌رو شدیم، ما هم همچون بومی‌ها هوای آن‌ها را داشته باشیم و به طبیعت آسیبی نزنیم!

برای رفتن به آبشار هریجان باید از جاده چالوس به سمت سیاه بیشه رفته و از خروجی کنار جعفر میردار سلطانی خارج شویم. پس از یک ربع به روستای هریجان می‌رسیم و با کمی پیاده‌روی و کوهنوردی به آبشار هریجان خواهیم رسید.

3. دهکده ییلاقی فشکور

1

اگر می‌خواهید در نزدیکی چالوس ییلاقی را پیدا کنید که قدمتی به طول تاریخ ایران باستان دارد، بهتر است به دهکده ییلاقی فشکور بروید. قلعه‌ها، اشیا مدفون در خاک و درخت‌هایی تنومند و چندین ساله گواه این گفته هستند. اما، تمام جذابی فشکور قدمت آن نیست، چشمه‌های جوشان، جنگل ابری که بر روی دره‌ها به وجود می‌آید، رود آیسورار و عطر آویشن و پونه کوهی جذابیت آن را چند برابر کرده‌اند. با توجه به این ویژگی‌ها، بی دلیل نیست که بومی‌ها برای تعطیلات به آن سفر کنند و البته ساکنین فشکور با جان و دل، پذیرای ما باشند.

برای رفتن به دهکده ییلاقی فشکور به حاشیه جنوبی مرزن آباد و جاده فرعی را به سمت روستای فشکور ادامه دهید.

2. آبشار هفت چشمه در آدران

1

شناختن آبشار هفت چشمه در آدران برای پایتخت‌نشین‌ها و شهروندان کرجی خوشحال‌کننده‌تر خواهد بود چراکه این سلسله آبشار‌ها در ابتدای جاده چالوس و در نزدیکی روستای ارنگه به وجود آمده‌اند. نکته جالب این است که آبشار هفت چشمه یکی از بلندترین آبشارهای ایران به حساب می‌آید. جذابیت این آبشار از آن‌جاست که وقتی از ارتفاع آب به زمین می‎ریزد، منبعی برای به وجود آمدن آبشارهایی کم‌ارتفاع‌تر به وجود می‌آورد. پس دقیقا همچون بهشت با آبشارهایی طبقاتی روبه‌رو هستیم که نمی‌توانیم از آن چشم برداریم. فراموش نکنید که در فصول سرد سال سفر به این آبشارها دشوار است، بنابراین فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید تا با پویایی رودها و خروشِ درخت‌ها روبه‌رو شوید.

برای رفتن به آبشار هفت چشمه در جاده چالوس از خروجی روستای ارنگه خارج شده، ماشین را پارک کنید و به مدت بیست دقیقه تا آبشار پیاده روی کنید.

1. آبگرم دلیر در مرزن آباد

1

اگر جدای از بحث انس با طبیعت و دور شدن از زندگی آلوده به دود در شهر به وقت تعطیلات، می‌توانیم به آبگرم دلیر فکر کنیم که آبتنی در آن برای سلامتمان نیز مفید است. آبگرم دلیر در روستایی با همین نام وجود دارد. روستایی که در آن می‌توان آثار تاریخی، طبیعتی بکر و آب‌وهوایی جذاب را یکجا با هم داشت. اما، جاذبه‌ای که موجب شهرت روستای دلیر شده است، آبگرم دلیر است که به صورت زنده از هسته زمین گرمای خود را می‌گیرد. نکته جالب این است که در نزدیکی آبگرم دلیر، روستای الیت نیز وجود دارد. روستایی که می‌توان در آن صخره‌نوردی کرد و از آب‌وهوایی جذاب لذت برد.

برای رفتن به آبگرم دلیر باید از کنار رستوران همسفر از خروجی خارج شوید و مسیر خود را تا رسیدن به روستای دلیر ادامه دهید.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها