5 نقطه بهشتی ایلام که در بهار باید دید!

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.1 دقیقه

راهنماتو- می‌گویند عروس زاگرس است. شهری که کوهستان‌های بلند آن را احاطه کرده‌اند. شهری که مردمانش چنان قدرت داشتند که همه از آن حرف می‌زدند. شهری که هنوز دست‌نخورده و بکر باقی مانده و هنوز کمتر کسی می‌داند کجاست! از ایلام حرف می‌زنیم. شهری که بر هر آنچه از ساسانیان باقی مانده بود، بنا شد. شهری که کوه قلاقیران با 2152 متر ارتفاع در آن قرار دارد و می‌توان از فراز آن بهشتی را دید که کمتر کسی با آن آشناست. راهنماتو می‌خواهد با شما در این مقاله از 5 نقطه بهشتی ایلام حرف بزند که کمتر کسی آن را می‌شناسد و در فصل بهار دیدنی است.

1

تنگه کافرین

به گزارش راهنماتو، یکی از متفاوت‌ترین تنگه‌های ایران که شکوه ایلام را یادآوری می‌کند، تنگه کافری است. تنگه‌ای که آبی زلال دارد، و صخره‌های پیرامون آن از خزه‌هایی سبزرنگ پوشیده شده است. تنگه‌ای که وقتی به آسمانش نگاه کنیم، به جز ابرهایی خندان در آسمانی صاف چیزی نمی‌بینیم. سه هزار سال قبل از میلاد مسیح بود که انسان‌ها تنگه کافرین را شناختند، تنگه‌ای که آب زلالش از کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد. اگرچه در همان حوالی شهر بدره، تنگه‌هایی مثل الماس و رازیانه و برنجان وجود دارند، اما تنگه کافرین چیز دیگری است.

برای رفتن به تنگه کافری بهتر است از جاده ایلام به سمت دره شهر رفته سپس از جاده فرعی به سمت تنگه 4 کلیومتر برانیم. یک قایق سواری جذاب در انتظار شما خواهد بود.

1

تنگ بهرام چوبین

نقطه‌‌ی بهشتی دیگری که در ایلام وجود دارد و ردپای دوران ساسانیان و ژنرال پرآوازه‌شان، بهرام چوبین، هنوز بر آن زنده است، تنگ بهرام چوبین است. این تنگ، فضایی است میان دو صخره بلند که همچون دژی آن را تنگ در آغوش گرفته است. محلی که برای استقرار نظامی توسط بهرام چوبین، مناسب در نظر گرفته شده است. به راستی او به شدت باهوش بوده که چنین نقطه‌ای را برای برج و باروسازی انتخاب کرده است. نقش‌ونگارهای موجود بر دیواره این تنگه نشان از آن دارد که بهرام چوبین این نقطه را برای شکار نیز مناسب می‌دانسته. وقتی در این طبیعت بکر و بهشتی در روزهای بهاری قدم بزنید با طبیعتی لطیف روبه‌رو خواهید شد. گاهی هم آفتاب‌پرستی از لابه‌لای فضای سبز از جلوی چشم شما می‌خزد و می‌رود.

برای رفتن به تنگ بهرام از جاده لرستان به خوزستان به سمت اندیمشک سفر کنید و از جاده فرعی به سمت آن بروید. پلکانی جذاب منتظر شما هستند.

1

دره خزینه

یکی از شگفت‌انگیزترین مناظر طبیعی ایلام، دره خزینه است. می‌گویند میان طبیعت‌گردها، این نقطه بهشتی و بکر به گرند کانیون معروف شده است. اگر می‌پرسید چرا باید به شما بگوییم که همزاد این صخره بلند در دل رودخانه کرخه، در آمریکا وجود دارد و نامش گرند کانیون است. دره خزینه شاهکار خداست. شاهکاری که میلیون‌ها سال به طول انجامیده. ذره ذره خاک فرسوده شده و فرمی زیبا خلق کرده که لطافت و خشونت طبیعت را در تناقض با یکدیگر نشان می‌دهد. به وقت بهار، دره خزینه، پوشیده از طراوت و سرسبزی در انتظار ما است. اما، زیباترین بخش آن، پیچ نعل اسبی است که همچون جاده‌ای با پیچی عمیق، رود را به دور صخره می‌گرداند.

برای رفتن به دره خزینه نیز باید از جاده لرستان به سمت اندیمشک سفر کنیم و سپس خود را به روستای خزینه برسانیم. بلندترین پل معلق خاورمیانه در انتظار شما است.

1

آبشار ماربره

شاید شنیده باشید که پرسیاوشان چه خواص اعجاب انگیزی دارد. از طب سنتی بگذریم، اما به منبع آبی فکر کنیم که فراوانی این گیاه جذاب را تضمین کرده است. آبشار ماربره در ایلام، آبشاری خاص بوده که حضورش تضمین کننده زیبایی طبیعت اطراف این آبشار است. آبشاری که در فصل بهار، خروشان به پایین می‌ریزد و طبیعت را برای ما الهام‌بخش‌تر از پیش می‌کند. آبشاری که سرانجام به رود کرخه می‌ریزد. در واقع ارزش این آبشار از جایی نشات می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین سرچشمه‌های روخانه سزار است. این رودها و آبشارها در نهایت تالاب هورالعظیم را پرآب می‌کنند و طبیعتی بکر در اطراف آن نیز به وجود می‌آورند.

برای رفتن به آبشار ماربره باید به میان دو روستای ارمو و کل سفید برویم. دو روستایی که در مسیر شهر پلدختر هستند. آبشار دائمی ماربره در انتظار شماست.

1

دره ارغوان

اگر می‌گوییم در فصل بهار یکی از بهترین مقصدها برای گردشگری استان ایلام است، به دلیل حضور دره ارغوان در این استان نیز هست. دره‌ای که به وقت بهار تماما بنفش و صورتی می‌شود. باگذر از کنار این دره، عطر ارغوان ما را مجذوب خود خواهد کرد و بهاران به جان ما نفوذ می‌کند. فراموش نکنید که در این 170 هکتار زمین، تنها یک نوع ارغوان نروییده است. انواع متفاوت آن با رنگ و عطرهای متفاوت در این دره حضور یافته‌اند تا در ماه اردیبهشت هوش از سر ما بپرانند. رود و چشمه‌ها پرآب، صخره و تیغه‌های بلندی که بر این دره سایه انداخته‌اند و گونه گیاهی متنوع آن از جمله دلایلی است که دره ارغوان را تبدیل به بهشتی جاودان در دل ایلام کرده است.

برای رفتن به دره ارغوان باید به ورودی شمالی کرمانشاه به ایلام بروید. از امتداد خیابان رسالت و انقلاب به کمربندی و در نهایت به کوهستانی می‌رسید که دره ارغوان انتظار شما را می‌کشد.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها