جنگ جهانی سوم و سه فیلم جنجالی دیگر از هومن سیدی

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 4.7 دقیقه

راهنماتو- گاهی ممکن است به این فکر کنیم که سینمای ایران کمتر به سراغ ساخت فیلم‌های هنرمندانه می‌رود. فیلم‌هایی که علاوه‌بر جذابیت‌های بصری، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. اما هومن سیدی نشان داد که سینمای ایران نیز می‌تواند به شدت هنرمندانه و به روی پرده سینما فرستاده شود.

او اولین فیلم بلند خود را با نام «آفریقا» در سال 1389 ساخت که در آن خوش درخشید و توانست جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.

1

اما، یکی از هنرمندانه‌ترین آثار او، فیلم «جنگ جهانی سوم» با بازی درخشان محسن تنابنده است که در سال 1401 روی پرده سینما رفته است. راهنماتو در ادامه بهترین فیلم‌های کارنامه هومن سیدی را به شما معرفی خواهد کرد.

فیلم «آفریقا»

1

سال انتشار: 1389

بازیگران: شهاب حسینی، آزاده صمدی، جواد عزتی، امیر جدیدی، مینا ساداتی و منصور شهبازی

جوایز: بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن در بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر

به گزارش راهنماتو، فیلم «آفریقا» نتوانست پروانه نمایش بگیرد، بنابراین از شبکه‌های خانگی پخش شد و در همان سال تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم شبکه خانگی شد. در این فیلم همه چیز به فقر برمی‌گردد، اما از آنجایی که داستان به شکلی لایه لایه از جنایت‌ نیز حرف می‌‌زند، ما با یک فیلم نئونوآر خوش‌ساخت ایرانی طرف هستیم. داستان درباره سه جوانی است که در یک باند خلافکارانه مشغول به کار هستند. رئیس آن‌ها از مردی بدهی دارد و به همین دلیل خواهر او را گروگان می‌گیرد. داستان پرتب‌وتاب «آفریقا» از همین لحظات شروع می‌شود و روایت همچنان منسجم باقی می‌ماند.

فیلم «سیزده»

1

سال انتشار: 1392

بازیگران: امیر جعفری، ریما رامین‌فر، آزاده صمدی، نوید محمدزاده، امیر جدیدی، ویشکا آسایش، هومن سیدی، صابر ابر

جوایز: بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو در سی و دومین جشنواره فیلم فجر، بهترین فیلم آسیایی در جشنواره بین‌المللی فیلم ورشو لهستان، بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم پوسان کره جنوبی، بهترین فیلم‌برداری در جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای و بهترین فیلم در همین جشنواره.

فیلم «سیزده» فیلمی درام و جنایی است. فیلمی که به روشنی از تاثیر منفی اختلافات خانوادگی بر روان نوجوانان حرف می‌زند. فیلم «سیزده» روایت‌گر نوجوانی است تازه به بلوغ رسیده که پس از جدا افتادن از پدر و مادرش، رو به افرادی که بیشتر از خود او سن دارند دست مهرطلبی دراز می‌کند. نتیجه تاثیراتی است مخرب بر زندگی او که گاهی جبران نا‌پذیر است. پدر او شیفته کار کردن و مادرش، به طور کل او را رها کرده است. این فیلم ستاره‌ای است در میان فیلم‌هایی با ژانر درام و جنایی در تاریخ سینمای ایران.

فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»

1

سال انتشار: 1396

بازیگران: نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی، نوید پورفرج، فرید سجادی حسینی.

جوایز: سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه، بهترین فیلمنامه، بهترین صداگذاری.

فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» فیلمی است درباره مغزهایی است که از شدت فقر میان حلبی‌آبادهای حوالی قرل حصار زنگ زده است. مغزهایی که هر یک انسان هستند، اما نداشتن نانی برای خوردن آن‌ها را به بی‌راهه‌های بزهکاری کشانده است. قتل، جنایت، مواد، قمه کشی و هر آن‌چه در زندگی چنین افرادی همچون امری عادی و روزمره وجود دارد، در این فیلم نیز هست. اما، این قصه‌ای عاطفی است. قصه‌ی پسری که هوش چندان فراوانی ندارد، او هم بزهکار است، اما داستان زندگیش تلخ‌تر از بسیاری از افراد حاضر در فیلم است. این فیلم رابطه برادری بین شاهین شکور را نیز نشان می‌دهد که برای شاهین، روبه فروپاشی است.

فیلم «جنگ جهانی سوم»

1

سال انتشار: 1401

بازیگران: محسن تنابنده، مهسا حجازی، ندا جبرائیلی، نوید نصرتی، مرتضی خانجانی، لطف‌الله سیفی، حاتم مشمولی، سحر نیک.

جوایز: بهترین فیلم «افق» و بهترین بازیگر مرد در جشنواره فیلم ونیز، جایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو، بهترین فیلم (لاله طلایی) در جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول.

فیلم «جنگ جهانی سوم» قصه‌ای است در قصه. فیلمی است در دل فیلم و انزوایی است در انزوا طلبی. داستان روان و آرام می‌گذرد، اما سرانجام همه ما را در خود فرو می‌کشد. شکیب (محسن تنابنده) مردی است منزوی که برای لقمه‌ای نان رو به کارگری می‌آورد. اما، روزی از همین روزها، عوامل یک فیلم او را به همراه عده‌ای دیگر از کارگرها به سحنه می‌برند تا دکور بسازند. آن‌ها در حال ساخت فیلمی در مورد هیتلر هستند، اما به شکلی جذاب، کارگردان تصمیم می‌گیرد شکیب را به نقش هیتلر در آورد. سراسر این فیلم سرشار از قاب‌هایی است هنرمندانه که برای هر کدامشان باید ساعت‌ها حرف زد و تحلیل نوشت. از طرفی بازی محسن تنابنده نیز، بازی درخشانی است که نمی‌شه درباره آن چیز نگفت. روی هم رفته می‌توان فیلم «جنگ جهانی سوم» را یکی از بهترین فیلم‌های کارنامه هومن سیدی تا این لحظه در نظر گرفت.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها