تعیین نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۳+ روش دریافت تخفیف بیمه

  • راضیه میرزاحیدری راضیه میرزاحیدری
  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

پارسینه نوشت: بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای تمامی ‌‌وسایل نقلیه است. با خرید این بیمه، شرکت بیمه گذار متعهد می‌‌شود که در صورت بروز هر گونه حادثه ای که منجر به آسیب جانی یا مالی شود، ضرر و زیان وارده را با توجه به تعهدات خود به بیمه شونده پرداخت کند. 

مبلغ بیمه شخص ثالث در هر سال بر اساس نرخ دیه تعیین می‌‌شود. البته مقدار آن بسته به نوع خودرو نیز متفاوت خواهد بود. اگر می‌‌خواهید از نرخ بیمه شخص ثالث در سال جدید و روش‌ خرید ارزان تر بیمه با کد تخفیف مطلع شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نرخ بیمه شخص ثالث 1403 برای خودرو‌های مختلف و نحوه محاسبه آن

با شروع سال جدید و تغییر قیمت‌ها در زمینه‌های مختلف، در مورد بیمه شخص ثالث هم با افزایش قیمت مواجه شده ایم. نرخ این نوع بیمه نسبت به سال قبل 35.5 درصد افزایش پیدا کرده است. همانطور که گفته شد، تعیین قیمت این بیمه به نرخ دیه در هر سال بستگی دارد. بنابراین، افزایش نرخ بیمه ثالث در سال 1403 را می‌‌توان نتیجه رشد 33.3 درصدی نرخ دیه دانست. البته، دیه تنها عامل موثر در تعیین قیمت بیمه شخص ثالث نیست و فاکتور‌های مختلف دیگری نیز در این روند تأثیر گذار هستند. از جمله این عوامل می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع، مدل و سال ساخت خودرو
  • نوع کاربری وسیله نقلیه
  • مبلغ درخواستی به عنوان سقف بیمه
  • مدت اعتبار بیمه
  • میران تخفیف عدم خسارت
  • جریمه دیر کرد و نمره‌های منفی راننده مربوطه

به طورکلی، یک قیمت پایه بیمه برای وسایل نقلیه مختلف در نظر گرفته می‌‌شود و سپس با توجه به فاکتور‌های ذکر شده این مقدار دستخوش تغییر خواهد شد. میزان قیمت پایه بیمه شخص ثالث برای خودروی سواری و موتورسیکلت را می‌‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

وسیله نقلیه

مبلغ پایه بیمه (تومان)

ماشین‌های کمتر از ۴ سیلندر 

4,129,000

پیکان، پراید و سمند  

4,689,900

ماشین‌های ۴ سیلندر  

5,747,800

ماشین‌های بیشتر از ۴ سیلندر

6,433,000

موتور سیکلت دنده ای 1 سیلندر

1,252,400

موتور سیکلت دنده ای2 سیلندر و بالاتر

1,375,700

موتور سیکلت دنده‌ای ۳ چرخ و سایدکار        

1,479,700

برای محاسبه دقیق و سریع هزینه بیمه شخص ثالث خودرو خود می‌‌توانید به سایت ازکی مراجعه کنید. در این سایت تنها کافی است مشخصات خودرو خود را به طور کامل وارد کرده و در ادامه، نرخ بیمه شخص ثالث ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه مختلف را مشاهده کنید. یکی از بزرگ ترین مزیت‌های ازکی این است که امکان مقایسه قیمت‌های ارائه شده و شرایط مختلف بیمه نامه و پرداخت را برای شما فراهم می‌‌کند. به این ترتیب می‌‌توانید در چند دقیقه بیمه مورد نظر خود را پیدا کنید. البته این پایان کار نیست و می‌‌توانید از طریق این پلتفرم بیمه نامه خود را به صورت آنلاین خریداری کنید. همچنین، برای خرید بیمه با قیمت مناسب تر قادر خواهید بود کد تخفیف ازکی را دریافت کرده و در هنگام پرداخت مورد استفاده قرار دهید. توجه داشته باشید که کد مورد استفاده شما باید حتماً ویژه خرید بیمه نامه شخص ثالث باشد. این کد تخفیف ممکن است برای خرید اول یا غیر اول از ازکی اعتبار داشته باشد.

حداقل و حداکثر پوشش مالی

حداقل میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث در هر سال برابر است با 2/5 درصد میزان دیه کامل در ماه‌های حرام. به این ترتیب، با توجه به افزایش نرخ دیه در سال  1403، میزان حداقل تعهد شرکت‌های بیمه گذار از 30 میلیون به 40 میلیون تومان در سال جدید افزایش یافته است. بر اساس قانون اگر طرفین حادثه دارای گواهینامه بوده و خسارت جانی اتفاق نیافتاده باشد، دریافت خسارت با مبالغ کم تر از این مقدار به کروکی پلیس نیاز ندارد. از طرف دیگر، برای بیمه شخص ثالث یک مقدار حداکثر نیز تعیین می‌‌شود. این میزان معمولاً با 50 درصد دیه کامل در ماه‌های حرام برابری می‌‌کند. با توجه به میزان نرخ دیه که برابر است با 1 میلیارد و 600 میلیون تومان، میزان حداکثر تعهد شرکت‌ها در بیمه شخص ثالث 800 میلیون تومان خواهد بود.

چند نکته مهم درباره نرخ جدید بیمه شخص ثالث

افزایش 35 درصدی نرخ بیمه شخص ثالث در 1403 که کمی‌‌قبل به آن اشاره کردیم مربوط به قیمت‌های پایه بیمه است. هزینه‌های خرید بیمه نامه در برخی موارد دیگر نیز افزایش یافته و در مجموع، قیمت تمام شده خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث برای برخی از مالکان وسیله نقلیه با بیشتر از 35% افزایش همراه خواهد بود. موارد زیر از جمله تغییرات قیمت در فاکتور‌های اثر گذار محسوب می‌‌شوند. البته، به خاطر داشته باشید که برخی تخفیف‌ها هم می‌توانند هزینه شما را کاهش دهند.

  • تخفیف‌ تا سقف 70 درصد برای رانندگان بدون سابقه حادثه خسارت ساز
  • افزایش 30 درصدی نرخ بیمه به ازای داشتن نمره منفی راننده
  • افزایش 5 درصدی قیمت بیمه برای نداشتن معاینه فنی
  • افزایش 3 درصدی نرخ بیمه رانندگانی که تجربه تخلف حادثه ساز داشته اند
  • دریافت 2/5 تا 7 درصد مبلغ خسارات بدنه از راننده مقصر

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که نرخ دریافت بیمه نامه از شرکت‌های بیمه ای مختلف با توجه به شرایطی که ارائه می‌‌دهند، می‌‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل است که مقایسه این شرایط و قیمت‌ها می‌‌تواند شما را برای داشتن انتخابی هوشمندانه یاری کند. برای اطلاع یافتن از قیمت‌های ارائه شده توسط شرکت‌های مختلف و خرید اینترنتی بیمه می‌‌توانید به بیمه بازار مراجعه کنید.

بیمه بازار پلتفرم بزرگی است که ارتباط هر چه بهتر کاربران با شرکت‌های بیمه مختلف را فراهم می‌‌کند. در این مجموعه می‌‌توانید انواع بیمه نامه‌های مورد نیاز خود اعم از شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه عمر، آتش سوزی، خدمات درمانی و ... را به راحتی دریافت کنید. همچنین، با کد تخفیف بیمه بازار بیمه نامه مورد نظر خود را با صرف هزینه کم تر دریافت کرده و از خریدی آسان و اقتصادی لذت ببرید.

جریمه دیر کرد بیمه ثالث برای وسایل نقیله مختلف

یکی از نکات بسیار مهمی‌‌که باید در مورد بیمه شخص ثالث در نظر داشته باشید این است که داشتن این بیمه برای کلیه وسایل نقلیه الزامی ‌‌بوده و تردد بدون پوشش بیمه شخص ثالث جرم تلقی می‌‌گردد و اگر خودرو توسط پلیس توقیف شود، ملزم به پرداخت جریمه خواهید بود. علاوه بر این، هر روزی که بدون بیمه شخص ثالث بگذرد، به عنوان دیرکرد محاسبه شده و در هنگام خرید بیمه نامه جدید به عنواع جریمه دیرکرد به مبلغ قابل پرداخت شما اضافه می‌‌شود. برای محاسبه این جریمه، مبلغ بیمه یک سال بدون تخفیف تقسیم بر 365 روز سال می‌‌شود. حالا مشخص خواهد شد که برای هر روز دیرکرد چه مبلغی را باید بپردازید. بنابراین، همیشه حواستان به تاریخ اعتبار بیمه نامه باشد و به موقع آن را تمدید کنید. معمولاً بیمه نامه‌ها به صورت یکساله صادر می‌‌شوند؛ اما در صورت تمایل می‌‌توانید بیمه‌های 6 یا 9 ماهه نیز تهیه کنید.

تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث باری کاهش هزینه‌ها

یکی از ویژگی‌های مثبت قوانین بیمه شخص ثالث تخفیف عدم خسارت است. این موضوع نه تنها به خرید ارازن تر و اقتصادی تر کمک می‌‌کند بلکه انگیزه ای است برای این که رانندگان با دقت بیشتری تردد کنند. اگر در طول مدت زمانی که وسیله نقلیه شما تحت پوشش بیمه است تصادف و حادثه ای نداشته باشید و خسارتی از شرکت بیمه دریافت نکنید مشمول این تخفیف خواهید بود. بر اساس قوانین بیمه مرکزی تمام شرکت‌های بیمه باید این تخفیف را برای کاربران خود در نظر بگیرند. نرخ این تخفیف‌ها ثابت و یکسان بوده و برای سال اول 5 درصد است. حالا اگر این روند عدم دریافت خسارت ادامه پیدا کند، هر سال 5 درصد از مبلغ بیمه کم می‌‌شود. مثلاً در سال چهارم 20 درصد تخفیف خواهید داشت.

علاوه بر این، روش دیگری که برای خرید ارازن تر بیمه شخص ثالث وجود دارد و برای همه افراد نیز بدون محدودیت و قید و شرط قابل استفاده است، بهره مندی از کد‌های تخفیف و خرید آنلاین بیمه از پلتفرم‌های مختلف خواهد بود. بیمه دات کام یکی از این پلتفرم‌ها است که به شما کمک می‌‌کند تا بیمه نامه مورد نیاز خود را در کم ترین زمان ممکن به صورت آنلاین تهیه کنید. به خاطر داشته باشید که کد تخفیف بیمه دات کام هزینه تهیه بیمه‌های مختلف از جمله شخص ثالث را برای شما کاهش می‌دهد. نکته مهمی‌‌که باید در نظر داشته باشید این است که کد‌های تخفیف مختلف برای استفاده‌های متفاوتی در اختیار کارابرن قرار می‌‌گیرند. بنابراین، برای خرید بیمه شخص ثالث حتما باید کد تخفیف مخصوص همین خرید را دریافت کنید. به علاوه، کد‌ها ممکن است شرایط استفاده ویژه ای مانند خرید اول و ... نیز داشته باشند که باید به آن‌ها نیز توجه داشته باشید.

راضیه میرزاحیدری
راضیه میرزاحیدری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها