5 فیلم برتر قرن 21 و 20 که عشق را رو در روی جنگ می‌گذارد

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.1 دقیقه

راهنماتو- جنگ، وضعیت خاصی برای بشریت است. وضعیتی که انسان را هر لحظه نزدیک به مرگ و انتخاب می‌کند. دوراهی‌هایی مانند ماندن و رفتن، جنگیدن و عقب‌نشینی، شلیک و آتش بس، پناه گرفتن و تیر خوردن... این در حالی است که زیباترین درام‌ها زمانی به وجود می‌آیند که شخصیت مجبور به انتخاب کردن است. در این حال است که ما پیش از تصمیم‌گیری شخصیت، تصمیم خودمان را می‌گیریم و وجه تمایز یا شباهت خود را نسبت به شخصیت می‌سنجیم. اما، زمانی که در میان انفجارها، عشقی جوانه بزند همه چیز دشوارتر خواهد بود و البته دراماتیک‌تر چراکه ما گاهی مجبوری میان عشق و جنگ یکی را انتخاب کنیم. سینما هنوز هم فیلم‌های جنگی را دوست دارد، حتی در قرن 21 که غرب آرام است. بنابراین راهنماتو برترین فیلم‌های قرن 21 با موضوع عشق و جنگ را به شما معرفی خواهد کرد.

1

1. فیلم Testament of Youth گواه جوانی

سال انتشار: 2014

کارگردان: جیمز کنت

بازیگران: آلیسیا ویکاندر، کیت هرینگتون، کالین مورگان، امیلی واتسون، هایلی اتول، دومینیک وست

امتیاز: 7.2

به گزارش راهنماتو، فیلم Testament of Youth گواه جوانی خاطرات زنی جوان و تحصیل‌کرده در دوران جنگ جهانی اول، به نام ورا بریتین است. وقتی جنگ شروع می‌شود ورا همه مردان پیرامونش را به جنگ دعوت می‌کند و همراه آن‌ها است. پیش از جنگ، ورا با پسری به نام رولاند نیز آشنا می‌شود و به دلیل علاقمندی‌های مشترکشان، آن دو، عاشق یکدیگر می‌شوند. رولاند نیز به جبهه می‌رود. از این رو ورا تصمیم می‌گیرد که به‌عنوان پرستار به بیمارستان جنگ برود. اما این تنها ابتدای مسیر ورا و تمامی مردان جوانِ پیرامون او است. تاثیرات منفی جنگ را زمانی در روحیات ورا می‌بینیم که تبدیل به یک صلح‌طلب تمام عیار شده است.

1

2. فیلم A Woman in Berlin زنی در برلین

سال انتشار: 2008

کارگردان: مکس فاربربوک

بازیگران:نینا هاس

امتیاز: 7

فیلم A Woman in Berlin زنی در برلین براساس اتفاقاتی واقعی ساخته شده است. اتفاقاتی که در کتاب خاطرات مارتا هیلرز وجود داشت. این فیلم، فیلمی جنگی و عاشقانه است، اما حرف‌هایی عمیق‌تر برای گفتن دارد. زمانی فرا رسیده که روسیه‌ای‌ها به خاک آلمان نفوذ کرده‌اند. آن‌ها عقده‌هایی تمام نشدنی از سربازان آلمانی دارند. سربازانی که به کودکان روسی نیز رحم نکرده‌اند و تمامشان را سر بریدند. حالا سربازان روسی مانده‌اند و زنان آلمانی. این زنان برای ادامه دادن زندگی مجبورند که به تجاوز تن دهند. در این میان زنی روزنامه‌نگار وجود دارد که به دلیل وارد بودن به زبان روسی، با بالادستان ارتباط برقرار می‌کند. ما هرگز متوجه نام او نمی‌شویم، اما می‌دانیم که شوهرش در جبهه مشغول جنگ است. در برخی سکانس‌ها هست که دلباختگی افسر ارشد روس و این زن روزنامه‌نگار را می‌بینیم. عشقی شعله‌ور که به نظر می‌رسد، شدنی نیست!

1

3. فیلم Saving Private Ryan نجات سرباز رایان

سال انتشار: 1998

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

بازیگران: تام هنکس، تام سایزمور، ادوارد برنز، بری پیر، آدام گلدبرگ، وین دیزل، جووانی ریبیسی، جرمی دیوس

امتیاز: 8.6

فیلم Saving Private Ryan نجات سرباز رایان پر از انتخاب و تصمیم‌گیری است. انتخاب‌هایی که آن سویش مرگ یک سرباز مثل رایان وجود دارد. سرباز رایان تبدیل به یکی از بهترین تک تیراندازهای جنگ می‌شود، به همین دلیل جبهه دشمن به دنبال او هستند تا سرنگونش کنند. در این میان، عشقی در وجود سرباز رایان شعله‌ور است که به زندگی امیدوارش می‌کنند. این عشق تبدیل به انگیزه‌ای برای زنده ماندن می‌شود. فضای فیلم نجات سرباز رایان به شدت التهاب‌برانگیز است. این التهاب با رنگ‌پردازی صحنه‌ها و لباس‌ها دوچندان می‌شود. زمانی که در میان رنگ‌های خنثی، رنگ سرخ خون را می‌بینیم و جانمان به لب می‌رسد. بدون شک این فیلم یکی از شاهکارهای اسپیلبرگ با مضمون جنگی و عاشقانه است.

1

4. فیلم Atonement تاوان

سال انتشار: 2007

کارگردان: جو رایت

بازیگران: کیرا نایتلی، جیمز مک‌آووی، سورشا رونان، رامالا گری، ونسا ردگریو، برندا بلتین

امتیاز: 7.8

جنگ می‌تواند جسم دو انسان را از هم دور کند، اما ممکن است روح آن دو بیش از قبل به هم نزدیک شود. فیلم Atonement تاوان داستانی پرپیچ و خم و تحسین شده در رویدادهایی مثل اسکار است. داستان از این قرار است که روبی، به گناهی ناکرده محکوم شده و به زندان می‌افتد، اما در همان دوران جنگ درمی‌گیرد و روبی بین ماندن در زندان و رفتن به جبهه جنگ، راه دوم را برمی‌گزیند. در حالی که تمامی این داستان‌ها از زبان خواهر سیسیلیا بازگو می‌شود. و این عشق یک دهه طول می‌کشد. فیلم تاوان فیلمی با مضمون جنگی و عاشقانه است که موسیقی متنی حیرت‌انگیز دارد. این موسیقی تاثیر تراژدی داستان را دوچندان می‌کند.

1

5. فیلم The Exception استثنا

سال انتشار: 2016

کارگردان: دیوید لوکس

بازیگران: لیلی جیمز، جای کورتنی، کریستوفر پلامر، جنت مک تیر

امتیاز: 6.8

با فیلم The Exception استثنا به قصه‌ای جدید برمی‌خوریم. افسری نازی را می‌بینیم که برای یک پرونده به دنبال جاسوسی در یک خانه سالمندان می‌گردد. او وقتی در حال جمع‌آوری اطلاعات است، دلباخته دختری به نام میکه می‌شود. زین پس ما تصویری دل‌رحم و رئوف از یک سرباز نازی می‌بینیم و فیلم بین روابط عاشقانه و شور‌وهیجان پیدا کردن جاسوس تاب می‌خوریم. در واقع، این یکی از فیلم‌هایی است که به احساس عشق در دوران جنگ مفهومی تازه می‌بخشد و فیلم استثنا را از سایر فیلم‌های عاشقانه- جنگی جدا می‌کند.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها