جذاب‌ترین جاهای دیدنی آستارا که باید در فصل بهار ببینید!

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.1 دقیقه

راهنماتو- یکی از جذاب‌ترین شهرهای بندری و مرزی ایران، شهر آستارا است. آستارا آب‌وهوایی دلنشین و تاریخی طولانی دارد. بنابراین می‌توان در کنار لذت بردن از هوایی بهاری، و انس گرفتن با طبیعت، تاریخ ایران زمین را نیز مرور کرد.

 آستارا در واقع در بخش ساحل غربی دریای خزر و در استان گیلان قرار گرفته است. این، شهری است مهم از نظر تجاری و عزیز از نظر زیبایی! اگرچه آستارا به اندازه کافی معروف است، اما برای آشنایی بیشتر با آن لازم است بدانیم که در مرکزیت شهرستان تالش قرار گرفته است.

از آثار تاریخی آستارا می‌توانیم به قلعه شیندان اشاره کنیم که دیدن آن در فصل بهار طعمی جذاب‌تر دارد. و از جاذبه‌های طبیعی‌اش می‌توانیم تالاب آستارا را نام ببریم که نهایت زیبایی طبیعت را به ما نشان می‌دهد. اما، این تمام ماجرا نیست، راهنماتو به شما خواهد گفت که جذاب‌ترین دیدنی‌های آستارا در فصل بهار کدام نقاط آن هستند.

1

1. طرق مظفری

به گزارش راهنماتو، طرق مظفری یکی از زیباترین مسیر‌هایی است که ما را به دل طبیعت وارد می‌کند. این جاده زیبا زمانی ساخته شده است که مظفرالدین شاه در هشتمین سال سلطنت خود بود. طرف مظفری از آستارا به سمت اردبیل کشیده شده است. اگر بخواهیم از زیباترین نقطه این جاده حرف بزنیم، بدون شک باید به لحظه‌ای اشاره کنیم که نزدیک پل بهارستان شده‌ایم و از فراز آن به جاده‌ای پرپیچ‌وخم و سرسبز می‌نگریم. در میانه راه نیز چشمه‌ای گوارا وجود دارد که همواره پذیرای گردشگران زیادی است. همه می‌خواهند جرعه‌ای از این آب بنوشند.

1

2. بقعه شیخ تاج‌الدین محمود خیوی

در قرن هشت هجری عارفی با نام شیخ تاج‌الدین محمود خیوی می‌زیسته است. حال بقعه شیخ تاج‌الدین محمود خیوی تبدیل به یکی از زیباترین بقعه‌های موجود در آستارا شده است که در زمان ایلخانان ساخته شده. این بقعه که در 6 کیلومتری مسیر اردبیل به استارا قرار دارد، امروزه به عنوان آثاری تاریخی ثبت شده. ارتفاع این بقعه 6 متر است، از سنگ ساخته شده و داخل آن سه قبر وجود دارد که یکی از آن‌ها متعلق به شیخ تاج‌الدین محمود خیوی است. قسمت پایینی این بقعه که در دل یک جنگل وجود دارد با خزه‌هایی سبز رنگ پوشیده شده که زیبایی آن را دو چندان می‌کند. به همین دلیل بهتر است در فصل بهار به آن سر بزنیم تا از سرسبزی محیط اطراف این بقعه لذت ببریم.

1

3. قلعه شیندان

تاریخ نشان می‌دهد که شهر آستارا از زمان پیمان ترکمانچای اهمیت بیشتری پیدا کرد. حتی مشخصا آستارا از حمله شوروی هم در امان نبود و بخشی از آن جدا شد. اما، قدمت این بخش زیبا مربوط به همین چند صد سال پیش نیست. قلعه شیندان که در مرز میان جمهوری آذربایجان و آستارا است گواه این مساله است. این قلعه قدمتی بیش از دو هزار سال دارد. دژ و قلعه شیندان، ارتفاعی به اندازه 1850 متر دارد که خود بر کوهی مرتفع قرار گرفته است. در فصل بهار، زمانی که هوا کمی مه‌آلود و ابری می‌شود دیدن این قلعه در حالی که بخش پایینیش به شدت سرسبز است به شدت جذاب خواهد بود.

1

4. روستای دربند

این دربند با آن دربندی که در تهران می‌شناسیم متفاوت است. روستای دربند در آستارا داستانی متفاوت دارد. افسانه‌ها و داستان‌ها می‌گویند که در ارتفاعات روستای دربند گنج‌هایی وجود دارد که برای رسیدن به آن باید با مارهایی غول‌پیکر جنگید. بگذریم! این فقط یک افسانه است. اما، روستای دربند به چند دلیل شهرت پیدا کرده است. دلیل اول، حضور تالاب استیل در آن است که زیبایی این روستا را دو چندان کرده. این تالاب جذاب 13 متر پایین‌تر از سطح دریا بر زمین به وجود آمده است، در حالی که آب آن شیرین است و بیشتر از آب باران خود را سیراب می‌کند. درخت‌های برون آمده از دل تالاب و پرندگان مهاجری که فصل بهار به روستای دربند و تالاب استیل سر می‌زنند، دلیل ما را برای دیدن از این روستا، عمیق‌تر می‌کنند.

1

5. چشمه آبگرم علی داشی

برخی آن را مشه سویی می‌خوانند، اما در واقع چشمه آبگرم علی داشی نام دارد. یکی از جاذبه‌های گردشگری آستارا که افراد زیادی را در فصول مختلف سال، به خصوص بهار به خود فرا می‌خواند. این چشمه از دل کوه‌های بلندقامت تالش به بیرون می‌ریزد و بر فراز یک دره قرار گرفته است. وقتی کسی احساس درد مفاصل داشته باشد می‌تواند به این چشمه آبگرم در آستارا سفر کند؛ اما بدون شک نه تنها دردهای مفاصلش را فراموش می‌کند بلکه از دیدن طبیعت پیرامون آن چنان به وجد می‌آید که روانش نیز آرامش پیدا می‌کند.

1

6. آبشار لاتون

یکی از زیباترین آبشارهای استارا یا شاید بهتر باشد بگوییم ایران، آبشار لاتون است. وقتی به وقت فصل بهار به این آبشار سر بزنیم، زیبایی آن دوچندان خواهد بود چراکه بخش‌هایی از صخره‌های پیرامون آبشار، خزه بسته و سرسبز شده‌اند. آبشار لاتون که در روستای لاوندویل قرار گرفته و ارتفاعی 105 متری دارد. لازم است بدانید که این روستا محلی برای محافظت از حیات وحش نیز هست. به همین دلیل ممکن است بتوانید از دور برخی از گونه‌های جانوری را نیز ببینید که پیش‌تر فقط عکس‌هایشان را دیده بودید.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها