مضرترین ترکیبات پوستی که باید از آنها اجتناب کنید!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.1 دقیقه

راهنماتو- صرف نظر از نوع پوست چندین نوع ماده مراقبت از پوست وجود دارند که به بهبود ظاهر و سلامت پوست کمک می کنند. بسیاری از متخصصان پوست بر این موضوع اتفاق نظر دارند که پاک کننده های ملایم، ضد آفتاب، ویتامین C و نیاسینامید (ویتامین B3) برای حفظ سلامت پوست ضروری هستند. با این حال، برخی ترکیبات نیز وجود دارند که علی رغم استفاده در بسیاری از محصولات پوستی بیشتر مضراند تا مفید و طبق گفته متخصصان پوست باید از استفاده از آنها اجتناب کرد. در ادامه به معرفی پنج ترکیب مضر که به وفور در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست یافت می شوند، خواهیم پرداخت.

1- فندق جادوگر

به گزارش راهنماتو، تونرها به عنوان یک محصول پوستی کاهش دهنده منافذ، آبرسان و تنظیم کننده PH شناخته می شوند. دکتر Shereene Idriss یک متخصص پوست در نیویورک اخیرا پستی در یوتیوب به اشتراک گذاشته و تونرها را به عنوان یک محصول کاملا غیر ضروری معرفی کرده است. او همچنین می گوید: «بسیاری از تونرها حاوی عصاره فندق جادوگر هستند، ماده ای بسیار تحریک کننده که استفاده از آن به ویژه برای پوست های حساس به هیچ وجه توصیه نمی شود.»

2- لایه بردارهای خشن

لایه‌بردارهای فیزیکی یا اسکراب پوست از دانه های ریز مانند هسته خرد شده میوه، شکر و نمک برای از بین بردن لایه‌های پوست مرده پوست استفاده می کنند و در تئوری پوست شما را نرم‌تر، صاف‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌کنند. دکتر Idriss با این ترکیبات نیز موافق نیست و عقیده دارد که این ترکیبات نیز می توانند به پوست آسیب برسانند. او می‌گوید: «شما نیازی به اسکراب ندارید. اسکراب ها بسیار ساینده هستند و می توانند موجب ایجاد micro tear بر روی پوست و در نتیجه به بروز التهاب، بدتر شدن کیفیت پوست و بروز علائم پیری شوند.»

1

3- رایحه

«مینا امین» یک متخصص پوست به تازگی ویدئویی در تیک تاک به اشتراک گذاشته است و می گویند محصولات مراقبت از پوست حاوی رایحه می توانند منجر به بروز تحریکات پوستی شوند. در واقع بسیاری از عطرها حاوی ترکیبات بالقوه خطرناکی مانند فتالات و مشک های مصنوعی هستند که می توانند منجر به بروز سرطان شوند.

4- پارابن

از پارابن ها به عنوان نگهدارنده در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. اما به گفته متخصصان پوست، ضرر آنها بیشتر از فایده شان است. «تونی یون» جراح پلاستیک می گوید: «در ایالات متحده محصولات مراقبت از پوست ما مملو از مواد شیمیایی است. همان ترکیباتی که در اروپا ممنوع است. یکی از بدترین این مواد پارابن ها هستند و تحقیقات نشان می دهند که پارابن ها اثرات استروژنی ضعیفی دارند و اساساً به عنوان تقلید کننده هورمون عمل می کنند.» در صورت استفاده زیاد از پارابن ممکن است به عمق پوست نفوذ کرده و با تخریب لایه‌های زیرین پوست، منجر به بروز آسیب هایی نظیر  سوزش، خارش، التهاب و حساسیت‌های پوستی شود.

5- BHA و BHT

مراقب استفاده از محصولات پوستی حاوی هیدروکسی آنیزول بوتیله (BHA) و هیدروکسی تولوئن بوتیله (BHT) باشید. این ترکیبات اغلب به عنوان نگهدارنده در مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند و در طیف وسیعی از محصولات مراقبت از پوست و زیبایی نیز یافت می شوند. استفاده از این ترکیبات در حال حاضر در اروپا، کانادا، ژاپن، استرالیا و نیوزلند ممنوع است. FDA این ترکیبات را ایمن می داند. در حالی که مؤسسه ملی سلامت (NIH) این ترکیبات را به عنوان یک عامل سرطان زای احتمالی انسانی معرفی می کند. یک جایگزین معقول و بی خطر برای این دو ترکیب یک آنتی اکسیدان طبیعی به نام ویتامین E است.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها