اگه می خوای همیشه جوان بمونی این پروبیوتیک های ضد پیری رو مصرف کن!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.2 دقیقه

راهنماتو- بالا رفتن سن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و رژیم غذایی می تواند بر ظاهر و سلامت کلی ما تاثیر بگذارد. همین مساله موجب شده تا بسیاری از ما از روتین های مراقبت از پوست چند مرحله ای و ورزش های مختلف در برنامه روزانه خود پیروی کنیم. یکی دیگر از راه های جلوگیری از پیری و دستیابی به جوانی استفاده از پروبیوتیک های ضد پیری است. پروبیوتیک‌ها در هر سنی برای ما مفید هستند. اما با افزایش سن به دلیل تغییرات در میکروبیوم روده و پوست، اهمیت ویژه ای پیدا می کنند. در واقع با افزایش سن تنوع و فراوانی باکتری های مفید روده کاهش پیدا کرده و در نتیجه باکتری های مضر به بدن نفوذ کرده و آن را به عدم تعادل دچار می کنند.

به گزارش راهنماتو، خبر خوش اینکه با مصرف برخی از انواع پروبیوتیک‌ها می توان مانع از بروز این اتفاق شد و همزمان به حفظ سلامت گوارش، تقویت سیستم ایمنی و کاهش ورم بدن کمک کرد. جالب است بدانید که پروبیوتیک ها حتی می‌توانند خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش دهند، خطوط و چین و چروک های پوست را کاهش دهند و پوستی صاف و درخشان را برای شما به ارمغان بیاورند. به گفته پزشکان، این پنج نوع پروبیوتیک قادرند از بروز پیری جلوگیری کنند:

1- بیفیدوباکتریوم لانگوم

بیفیدوباکتریوم لانگوم یکی از بهترین انواع پروبیوتیک های ضدپیری است که به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی از بروز بیماری های مرتبط با سن مانند بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های عصبی و سندروم متابولیک جلوگیری می کند. یک مطالعه در سال 2023 بر روی موش ها نشان داد که بیفیدوباکتریوم لانگوم قادر است ترمیم شکستگی استخوان را در افراد پیر تسریع کند. این نوع پروبیوتیک در بسیاری از مکمل ها و غذاهای تخمیر شده یافت می شود.

2- لاکتوباسیلوس روتری

لاکتوباسیلوس روتری سویه ای از پروبیوتیک لاکتوباسیلوس است که به دلیل دارا بودن اثرات ضدپیری به ویژه در حمایت از سلامت استخوان و سلامت پوست مورد توجه قرار گرفته است. مطالعات نشان می دهند که لاکتوباسیلوس روتری جذب کلسیم و تراکم استخوان را افزایش داده و موجب کاهش خطر پوکی استخوان در افراد مسن می شود. برخی تحقیقات نیز نشان می دهند که مکمل لاکتوباسیلوس روتری به هیدراتاسیون پوست، قابلیت ارتجاعی و بهبود زخم منجر خواهد شد.

1

3- لاکتوباسیلوس گاسری

لاکتوباسیلوس گاسری یکی دیگر از انواع پروبیوتیک است که اثرات ضد پیری داشته و مزایایی از جمله کاهش سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را ارائه می دهد. افراد مسن معمولا دارای باکتری های بد بیشتر و باکتری های خوب کمتری نسبت به افراد جوان هستند؛ ویژگی که به طور بالقوه به بیماری روده و مشکلات گوارشی منجر خواهد شد. به گزارش سایت Verywell Health هنوز تحقیقات زیادی در خصوص لاکتوباسیلوس گاسری انجام نشده است. اما برخی از مطالعات نشان می دهند که این پروبیوتیک می تواند به کاهش وزن کمک کند.

4- لاکتوباسیلوس پلانتاروم HY7714

مطالعات همچنین نشان می دهند که لاکتوباسیلوس پلانتاروم HY7714 با بهبود آبرسانی به پوست از پیری و ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند. نتیجه تحقیقات منتشر شده در مجله میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی (JMB) نشان می دهند افرادی که از این نوع پروبیوتیک استفاده کردند، نتایجی همچون کاهش قابل توجه در عمق چین و چروک های پوست، بهبود درخشندگی و خاصیت ارتجاعی پوست مشاهده کردند.

5- Akkermansia muciniphila

تحقیقات نشان می دهند که پروبیوتیک Akkermansia muciniphila با تقویت یکپارچگی سد روده، کاهش التهاب و اعمال اثرات آنتی اکسیدانی به حفظ سلامت پوست کمک می کند. این پروبیوتیک همچنین متابولیسم یا سوخت و ساز لیپید را تنظیم کرده و با حمایت از سلامت سلولی به جلوگیری از پیری کمک می کند.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها