پول نداری بری تراپی؟ به جاش این کتاب‌ها رو بخون!

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.5 دقیقه

راهنماتو- خشمگینید، نمی‌دانید باید چکار کنید، احساس می‌کنید هیچ چیز خوب پیش نمی‌رود، احمال‌کارید، وسواس فکری دارید یا تمرکز کافی برای انجام دادن یک کار را ندارید. هر کدام از این حالات روانی درمان‌پذیر و در برخی مواقع قابل تشخیص هستند. در این میان تراپی و صحبت کردن با یک روانشناس حاذق می‌تواند شما را به آرامش دعوت کند. اما، ممکن است فرصت زیادی یا پول کافی برای هر جلسه تراپی را نداشته باشید. پس بهتر است به کتاب‌ها پناه ببریم. گاهی یک کتاب روانشناسی می‌تواند به پیدا کردن حفره‌های موجود در روان ما کمک کند و راهی برای پر کردن این حفره سر راهمان قرار دهد. بنابراین راهنماتو سه کتاب به شما معرفی می‌کند که شاید بتواند همچون یک جلسه تراپی عمل کند.

1

1. کتاب تکه هایی از یک کل منسجم

نویسنده: پونه مقیمی

تعداد صفحات: 306

سال انتشار: 1402

به گزارش راهنماتو، هیچ چیز نمی‌تواند جای جلسات تراپی را برای درمان کردن ناراحتی‌های روانی بگیرد. در کتاب تکه‌هایی از یک کل منجسم هم به این مساله اشاره شده است. اما، با قصه‌ها و داستان‌هایی که از دل جلسات تراپی بیرون آمده و جذاب‌تر از سایر کتاب‌های روانشناسی شده است. به هر رو نباید فراموش کرد که کتاب‌ها می‌توانند همچون مکملی برای جلسات تراپی در نظر گرفته شوند، به خصوص اگر مثل این کتاب سعی در انتشار مثبت‌اندیشی‌های لحظه‌ای و پوشالی نداشته باشد. وقتی که این کتاب را مطالعه کنیم، بیشتر می‌توانیم با خودمان و آنچه درونمان می‌گذرد را بشناسیم. در این صورت وقتی فرصتی برای تراپی رفتن پیدا کردیم، می‌دانیم که دقیقا چه مشکلی داریم و چه احساساتی در حال آزار دادن ما است.

بخشی از کتاب تکه هایی از یک کل منسجم

ما انتظار داریم کسی باشد، چیزی و یا نیرویی فراتر از ما تا به ما پرواز را بیاموزد، پرواز از فراز دردها و رنج‌ها. حقیقت این است که قصۀ پرواز یک قصۀ قدیمی شکست خورده است. پرواز هیچ گاه برای ما نبوده و نخواهد بود. پرواز داستان پرندگان است. ما آدم هایی هستیم که بر روی پاهایمان راه می رویم و دنیا را با دست هایمان لمس می کنیم. داستان ما، دیدن و حس کردن و لمس کردن است. با همین بدن و همین ذهن!

1

2. کتاب هنر همچون درمان

نویسنده: جان آرمسترانگ، آلن دوباتن

تعداد صفحات: 256

سال انتشار: 1402

جان آرمسترانگ به عنوان فیلسوفی که سال‌ها بر روی مسائل فلسفی کار کرده است، به این باور رسیده که هنر می‌تواند خاصیت درمانگری داشته باشد. البته پیش از او نیز فیلسوفانی بوده‌اند که چنین عقیده‌ای داشتند. آرمسترانگ در کتاب هنر همچون درمان به ما می‌گوید که با حضور هنر در زندگیمان وقتی بر سر دوراهی قرار بگیریم می‌توانیم انتخاب بهتری داشته باشیم. او و همکارش آلن دوباتن اشاره می‌کنند که چرا سیاست این چنین دلسرد کننده است یا چرا فکر می‌کنیم دیگران شادتر از ما هستند. این کتاب یکی از آن کتاب‌هایی است که ممکن است بتواند زندگی ما را دگرگون کند.

بخشی از کتاب هنر همچون درمان

انرژی کسانی که عاشق هنرند نباید وقف اندوختن گنج پشت دیوارهای بلند شود، باید وقف گسترش ارزش‌های آثار هنری به طور گسترده در سراسر جهان شود. مأموریت هنردوستان واقعی باید کاهش اهمیت نسبی موزه‌ها باشد؛ به این معنا که حکمت و بینشی که در حال حاضر آن‌جا جمع شده است نباید این چنین حسودانه محافظت و دچار شیءپرستی شود، باید سخاوتمندانه و بی‌قاعده در سرتاسر زندگی پخش شود.

1

3. کتاب خوشی ها و مصایب کار

نویسنده: آلن دوباتن

تعداد صفحات: 358

سال انتشار: 1401

ما هر روز زمان زیادی را در محیط کار هستیم. همکارها، مراجعه‌کننده‌ها، استرس کار، بایدها و نبایدها! کتاب خوشی ها و مصایب کار کاوشی است در زندگی امروزینِ انسان مدرن. البته نمی‌توان این مساله را نادیده گرفت که کار کردن در دنیای مدرن برای برخی از افراد لذت‌بخش‌تر و زیباتر شده است. اما، برخی افراد هم هستند که مدام رنج می‌برند. کتاب خوشی ها و مصایب کار ما را به سفر در دنیای کارهای متفاوتی، از کارهای علمی پیچیده گرفته تا کار در یک شرکت تولید خوراکی، دعوت می‌کند و نشان می‌دهد که چرا در بعضی از این افراد شادند و بعضی دیگر ناراحت!

بخشی از کتاب خوشی ها و مصایب کار

دوران پیش از علم با همه معایبش حداقل آرامش ذهنی برای آدم‌هایش به ارمغان می‌آورد، آرامشی حاصل از این دانش که همه دستاوردهای انسان در برابر عظمت جهان هیچ است. ما به لحاظ اسباب و وسایل، رفاه بیشتری نصیبمان شده اما در دیدگاه‌های‌مان فروتنی کمتری داریم و با حس حسادت، اضطراب و خودخواهی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

1

4. کتاب خیره به خورشید نگریستن

نویسنده: اروین دی یالوم

تعداد صفحات: 250

سال انتشار: 1402

اردوین دی یالوم را اکثر ما با کتاب «وقتی نیچه گریست» می‌شناسیم. این کتاب نیز کتابی است که ما را با مهم‌ترین مساله‌های انسانی روبه‌رو می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این کتاب بهتر است حتما قسمت دوم برنامه تجربه زد را با عنوان « (ویدئو) قسمت دوم برنامه تجربه Z؛ رمان «وقتی نیچه گریست» از چه سخن می گوید؟ »مشاهده نمایید. اما، در کتاب «خیره به خورشید نگریستن»، یالوم باری دیگر به مساله مرگ باز می‌گردد و ریشه‌های اضطراب انسان‌ها را در مرگ جست‌وجو می‌کند. یالومِ رواندرمانگر که می‌توان به او اعتماد کرد و کتاب‌هایش را جزو آن دسته از کتاب‌های روانشناسی زرد ندانست، باز هم به زیبایی کتاب «وقتی نیچه گریست» اضطراب‌های انسانی را در قالب یک روایت داستانی عنوان می‌کند که بدون شک جذابیت آن چند برابر شده است.

بخشی از کتاب خیره به خورشید نگریستن

به تصویر جوانی خود نگاه کنید. بگذارید آن لحظه‌ی غم‌انگیز به آهستگی از کنارتان بگذرد، لحظه‌ای در کنارش بمانید، شیرینی‌اش را هم به اندازه‌ی تلخی‌اش بچشید. مزایای آگاهی یافتن از مرگ را در ذهنتان به خاطر بسپارید، تنها سایه‌اش را در آغوش بکشید. چنین آگاهی‌ای می‌تواند جرقه‌ای در زوایای تاریک وجودتان باشد. شما می‌توانید زندگی پربارتری داشته باشید، در حالی که هنوز زنده‌اید و زندگی ادامه دارد.

 

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

(ویدئو) لحظاتی زیبا از ابراز علاقه توله خرس قطبی به مادرش
حیات وحش و محیط زیست

(ویدئو) لحظاتی زیبا از ابراز علاقه توله خرس قطبی به مادرش

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه
این کتاب ها آدم می کشند!
دانستنی ها

این کتاب ها آدم می کشند!

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 2.7 دقیقه
(تصاویر) این سوسک را نمی شود کشت، فقط باید نگاه کرد!
انرژی و محیط زیست

(تصاویر) این سوسک را نمی شود کشت، فقط باید نگاه کرد!

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 1.1 دقیقه
بازیگر قدیمی سینما به کما رفت
چهره ها

بازیگر قدیمی سینما به کما رفت

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .8 دقیقه
راهنمای سفر به روستای یوش بلده؛ مسیر، دیدنی ها و ..
راهنمای سیر و سفر

راهنمای سفر به روستای یوش بلده؛ مسیر، دیدنی ها و ..

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 10 دقیقه
(ویدئو)  افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
اخبار

(ویدئو) افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .3 دقیقه