چرا GTA 6 همچنان قراره خیلی از طرفداراش رو ناامید کنه؟

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 7.1 دقیقه

راهنماتو-میشه گفت دیگه یه ربعی از 2024 رو پشت سر گذاشتیم و با وجود برخی از عرضه‌های بزرگ، که بیشترشون هنوز هم در انتظار عرضه شدن هستن، هنوز هم خیلی‌ها چشمشون به بازیهایی هستن که سال دیگه یعنی 2025 منتشر میشن. البته این حس کاملا هم توجیه‌شدست چرا که قراره سال دیگه شاهد عرضه بازیهایی مثل Monster Hunter Wilds، Death Stranding 2: On the Beach، Fatal Fury: City of the Wolves و البته Grand Theft Auto 6 باشیم.

به گزارش راهنماتو، از زمان معرفی یه دنیاله دیگه از سری Grand Theft Auto در ۵ دسامبر ۲۰۲۳، تریلر حماسی بازی جهان باز بعدی Rockstar North بیش از ۱۸۵ میلیون بازدید رو تونسته داشته باشه. مقایسه این مقدار نسبت به ۱۰۹ میلیون بازدید تریلر اول Grand Theft Auto 5 که ۱۲ سال پیش منتشر شد، خیلی قابل توجه است و از ۲۴ میلیون بازدید اولین تریلر Red Dead Redemption 2، که حدود هفت سال پیش منتشر شد، میشه گفت بازی بعدی راکستار تونسته توجه چه گیمر و چه غیر گیمر رو به خودش جلب کنه. جالب اینجاست که هرچند طی سالهای اخیر شاهد لیک‌های زیادی از این بازی بودیم ولی همچنان با معرفی رسمی از این بازی، این عنوان همچنان تونست بهت و تعجب خیلی‌هارو داشته باشه.

how-gta6-still-gonna-dissapoint-fans

کمتر سری بازی‌ای رو میشناسیم که بعد از گذشت بیشتر از بیست سال از عرضه همچنان تونسته باشه اینقدر قوی و همیشه بهتر از نسخه قبلیش جلو بره. به همین دلیل، احتمالاً گرند تفت آوتو ۶ ممکنه بعضی از طرفداران رو ناراضی کنه، به هر حال که به نظر میاد غیرممکن باشه. نه، نه لزوماً به دلیل کیفیت - مدیرعامل Take-Two، استراوس زلنیک، قبلاً درباره اینکه راکستار بیشتر دنبال کمال‌گراییه صحبت‌هایی رو داشته بود ولی در عین حال هم گفته بود که بازی‌های آینده این شرکت باید در جهتی حرکت کنن که برای شرکت ناشر بتونن سود بیشتری در قبال هزینه ساخت کمتری هم داشته باشن.

با این حال، احتمالاً همه چیزی که هر بازیکن ممکنه بخواد، در اون وجود نداشته باشه. به نظر میاد منتظر باشیم، ولی این نتیجه‌ء اینه که گرند تفت آوتو به عنوان یک مجموعه بازی‌ای محبوب، اینقدر انتظارات بالایی رو به خودش جلب کرده که همه انتظارات متفاوتی برایش دارن. کسانی که سال‌ها در مسابقات آنلاین GTA شرکت کردن، انتظار دارند که بخش رانندگی به طریقی بهبود پیدا کنه.

how-gta6-still-gonna-dissapoint-fans

در عین حال، بازیکنانی که زمان زیادی رو در راهنمایی یا فقط بازی در مرگ و زندگی گذاشتن، احتمالاً انتظار تغییرات جذرآور در مکانیک‌های مبارزه و شوتینگ رو دارند. فقط به خاطر اینکه GTA 5 یک موفقیت تجاری بزرگ بود، به این معنا نیست که بسیاری از بازیکنان انتظار نداشته باشند که نسخه بعدی از اون بهتر از اون باشه.

ممکنه غیرمنطقی باشه که انتظار داشته باشیم عنوان قبلی یا حتی رRed Dead Redemption 2 معیار باشه. به خاطر داستان‌های کرانچ و راکستار تمام به تمام روی هر جزئیات کوچک عادت دارند - مثل تصمیم گیری در سال آخر توسعه که هر صحنه باید نوارهای سیاه رنگ در بالا و پایین داشته باشد؟ بی‌خودی، طرفداران انتظار یک چیز بهتر یا حتی یک دنباله که از یادگیری‌های عناوین قبلی با استفاده از فناوری امروزی ساخته شده باشه رو دارند.

یک دنباله که همچنین سرگرم‌کننده باشه و ده‌ها ساعت گیم‌پلی جذاب با توجه به جزئیات، ماموریت‌های فرعی خوب، داستان عالی، تصاویر فوتوریالیستی، انیمیشن چهره استثنایی - لیست ادامه داره. بعضی انتظار دارند که یک بازسازی دقیق از فلوریدا باشه، در حالی که دیگران انتظار دارند که اسطوره‌ها و افسانه‌های واقعی به یک شکل یا شکل دیگر در بازی گنجانده شوند. کمتر از این موارد تجربه رو از بین نمی‌بره، ولی دوباره، تجربه هر کس ممکنه متفاوت باشه.

البته، حوزه‌های دیگه‌ای هم وجود داره که GTA 6 ممکنه توی سطحی پایین‌تر از انتظارات ظاهر بشه، به ویژه از نظر مقیاس. اینسایدر Tez2 در سال گذشته گزارش داد که تیم توسعه‌دهنده ممکنه برخی از بخش‌های بازی رو برای بسته بندی در DLC پس از عرضه از بازی بیرون بکشن تا از دیر کردن توی عرضه بازی جلوگیری بشه. این همخوان با گزارش قبلی درباره محتوای جدید تک‌نفره که بعد از عرضه میاد، از جمله شهرهای جدید نمونه‌گیری شده، حالا GTA 6 در اینجا حرفی برای گفتن داره.

how-gta6-still-gonna-dissapoint-fans

جالبه که یک "لیکر" ادعا کرده که نقشه‌ی بازی حدود دو برابر از لوس آنجلسه، با سه شهر اصلی، چهار شهر فرعی و مناطق کوچک محاوره‌هایی هست، با ۷۰ درصد از ساختمان‌ها قابل اکتشاف گزارش شده. لیکر، به طنز، دوست پسر یک کارمند راکستار گیمز بود و قبل از منتشر شدن تریلر اول، برخی ویدئوی واقعی از بازی رو به نمایش گذاشته بود. باید سایر جزئیات رو با گرانه‌ای از نمک بگیرید، به ویژه بخشی که درباره هدف تاریخ انتشار پاییز ۲۰۲۴ اعلام شده.

با این حال، این اولین بار نیست که شنیدیم راکستار می‌خواد مقیاس کوچک‌تری برای گرند تفت آوتو ۶ داشته باشه. وقتی هنوز با کوتاهی در کوتاهی، خبرنگار Jason Schreier در سال ۲۰۲۰ در مورد این صحبت کرد که توسعه‌دهنده به دنبال ساخت یک "بازی متوسط ​​سایز" برای جلوگیری از کرانچ بوده. اگرچه هنوز یک تجربه جهان باز قابل توجه رو ارائه می‌ده، به گزارش، کمتر گسترده‌تر از آنچه که تیم اولیه قصد داشته. گزارشات جدیدتر از داخلی‌ها نشون می‌دهند که این ممکنه وضعیت فعلیش باشه.

آیا در بحث کیفیت در مقابل مقیاس پیروز می‌شه؟ زمان نشون خواهد داد، ولی شخصاً حتی اگر مقیاس مثل نسخه قبلی‌اش نداشته باشه، شهری با جزئیات بیشتر و فعالیت‌های کمتر که بیشتر به خاطر شخصیت‌ها و داستان‌های خوبی باشند، ترجیح داده می‌شه. دوباره، تجربه هر کس ممکنه متفاوت باشه، که دوباره تاکید می‌کنه که نمی‌شه همه رو خوشحال کرد.

how-gta6-still-gonna-dissapoint-fans

حتی اگر همه‌چیز رو که گفتیم رو نادیده بگیریم، تعداد زیادی بازیکن وجود دارن که به هر حال ناراضی هستن مثلا جامعه کامیپیوتربازا. چرا حالا؟ چون GTA 6 قراره اول برای Xbox Series X/S و PS5 عرضه بشه. تازه راکستار حتی نسخه‌ای برای PC رو معرفی نکرده، ولی خب فرض می‌شه که ممکنه حدود یک سال بعد از اون منتشر بشه، مثل GTA 5 و RDR2 ، تازه باز همینم تضمینی بابتش نیست.

همچنین سوال کارایی وجود داره. با توجه به اینکه بیشتر بازی‌های سرمایه‌گذاری بزرگ نسل فعلی به سمت ۳۰ فریم در ثانیه رفته‌اند، به ویژه کسانی که دنیاهای باز رو دارند، گرند تفت آوتو ۶ ممکنه این روند رو دنبال کنه. از راکستار انتظار زیادی نمی‌ره - توسعه‌دهنده شناخته شده است که به حداکثر کیفیت گرافیکی دست می‌زند و اغلب به ۳۰ فریم در ثانیه رو می‌پذیرد، همانطور که با عنوان‌های قبلی‌اش دیده شده.

از یک کنار با اومدن کنسول‌های میان‌نسلی جدید باید منتظر پشتیبانی بیشتر راکستار هم از بازی بعدیشون باشیم. GTA 5 در نهایت با ۶۰ فریم در ثانیه روی Xbox Series X و PS5 با یه آپدیت مخصوص کنسول نسل نهم اجرا میشه، اما RDR 2 همچنان به ۳۰ فریم در ثانیه محدود شده، و هیچ علامتی از یک پچ یا ریمستر وجود نداره. اگر PS5 Pro که شایعه شده سال آینده عرضه بشه، راکستار ممکنه یک بروزرسانی منتشر کنه تا یک حالت ۶۰ فریم در ثانیه اضافه کنه. با این حال، این باعث می‌شه که صاحبان PS5 (و Xbox Series X، فراموش کنید S) قراره خیلی زود از کانون توجه‌ها کنار برن.

how-gta6-still-gonna-dissapoint-fans

اما همواره، ما باید منتظر جزئیات بیشتری از راکستار باشیم. دقایق کمی از ویدئوی گیم‌پلی که نشان داده شده باز هم علاقه‌مندی رو بیشتر می‌کنند، اما جزئیات - از اونچه که می‌تونید در بازی انجام بدید تا نرخ فریم و رزولوشن در پلتفرم‌های مختلف - هنوز مورد نیاز هستند. بدون در نظر گرفتن اینکه همه‌چیز برای هر طرفدار جدید یا قدیمی روی زمین، گرند تفت آوتو ۶ برای آنچه که درست انجام می‌دهد، قابل قدردانی و لذت بردن است.

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها