موقع انفجار خشم این 10 کار را انجام بدهید!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.5 دقیقه

راهنماتو- «دارم آتیش می‌گیرم! از عصبانیت نفسم داره بند میاد!»

عصبانیت یک اتفاق بسیار عادی در زندگی ما انسان‌هاست! مگر می‌شود فردی ادعا کند که هیچوقت عصبانیت را تجربه نکرده است؟! صبورترین و آرام‌ترین آدم‌ها هم عصبانی می‌شوند اما آنچه در این میان اهمیت ویژه دارد نحوه بروز خشم و عصبانیت است!

به گزارش راهنماتو، ممکن است شما فردی باشید که زیاد عصبانی بشوید اما کسی متوجه میزان خشم در درون شما نباشد! در مقابل ممکن است فردی در کنار شما باشد که وقتی عصبانی می‌شود زمین و زمان را به هم می‌ریزد! هیچ کس از زبانه‌های آتش خشمش در امان نیست! این افراد هیچ کنترلی بر احساسات خود مخصوصا خشم و عصبانیتشان ندارند و چنان واکنش نشان می‌دهند که ممکن است کاری بکنند و سپس خودشان پشیمان شوند!

عصبانیت چه دلایلی دارد؟

اینکه دو نفر در یک موقعیت مشابه قرار بگیرند و یک نفر از آنها به شدت عصبانی بشود و واکنش منفی نشان بدهد و دود از کله‌اش خارج شود و فرد دوم به آرامی با موضوع برخورد کرده و سعی در مدیریت اتفاق داشته باشد به خیلی موارد ربط دارد. فردی که نمی‌تواند آتش خشمش را مهار کند ممکن است گذشته‌ی غم انگیزی داشته باشد! امکان اینکه بیش از حد سرکوب شده باشد، مورد انتقاد و محرومیت بوده باشد یا اینکه استرس‌ها و اضطراب‌های فراوانی را تجربه کرده باشد زیاد است! پس نمی‌توانید با توصیه کردن به تنهایی فرد خشمگین را آرام کنید.

کسانی که فقدان و سوگ‌های زیادی را تجربه کرده‌اند نیز آستانه تحمل پایینی دارند. ضمن اینکه انتظارات و توقعات غیرمنطقی زمینه ساز خشم و عصبانیت فراوان خواهند شد. افرادی که ذاتا متوقع هستند به راحتی عصبانی می‌شوند و آتش خشمشان هم مهیب خواهد بود! گویی هیچ کسی حق ندارد مخالف آنها قرار بگیرد! هیچ توجیهی را هم نمی‌پذیرند و متاسفانه عصبانیت در وجودشان حرف اول را می‌زند!

استرس مزمن هم افراد را به بدترین حالت ممکن عصبانی خواهد کرد! خودشان متوجه استرسی که به صورت ناخودآگاه در وجوشان نهادینه شده نیستند برای همین کوچکترین مساله‌ای بیش از اندازه آنها را به هم خواهد ریخت!

در روانشناسی به این دسته از آدم‌ها افراد با تحمل ناکامی پایین گفته می‌شود. یعنی دوست ندارند به هیچ عنوان در شکست و ناکامی قرار بگیرند و تحمل آن را ندارند. توان اینکه بتوانند به راحتی و آرامش و مرحله به مرحله از این اتفاق خارج بشوند را ندارند! برای همین به شدت عصبی می‌شوند!

اگر فردی با این خصوصیات پدر یا مادر شود ممکن است به صورت ژنتیکی این سطح از استرس را به فرزندش منتقل کند!

10 کار برای از بین بردن عصبانیت:

  • نفس عمیق

راهکار نفس عمیق برای هر فردی می‌تواند به خوبی کار کند! شما دم را انجام بدهید کمی نفستان را نگه دارید و بعد خیلی آرام آرام عمل بازدم را اجرا کنید. کم کم بدن شما به آرامش می‌رسد.

  • نوشیدن آب سرد

آب خوردن به آرامتر شدن شما کمک خواهد کرد.

  • قدم بزنید!

قدم زدن در مواقعی که استرس دارید و عصبانی هستید بسیار کارساز است.

  • شمارش معکوس

وقتی عصبانی هستید از عدد 100 شروع کنید و به صورت معکوس تا 1 بشمارید. شاید به نظرتان خنده دار برسد ولی تمرکزتان بر شمارش این اعداد از آتش خشمتان کم خواهد کرد.

  • مراقب حرف زدنتان باشید

همیشه حرف‌هایی که در عصبانیت گفته می‌شود می‌تواند به راحتی روابط را به هم بزند، کارها را به هم بریزد و نتایج بدی به بار بیاورد. پس وقتی عصبانی هستید سعی کنید تا آرام شدنتان یا حرف نزنید یا خیلی با مراقبت و رعایت حرف بزنید که بعد پشیمان نشوید! حتما قبل از حرف زدن فکر کنید! حتی 10 ثانیه!

  • موسیقی گوش کنید

این نکته مهم را فراموش نکنید که موسیقی می‌تواند آرامش را به شما برگرداند.

  • از دوست صمیمی کمک بگیرید

صحبت کردن در هنگام خشم و عصبانیت با دوستان صمیمی به شما آرامش می‌بخشد. این نکته را هرگز از یاد نبرید.

  • یادداشت کنید

نوشتن ناراحتی‌ها و عصبانیت می‌تواند ذهن شما را آرام کند. حتما این مورد را امتحان کنید.

  • حواستان را پرت کنید

با هر کاری که موجب می‌شود حواس شما از موضوع عصبانیتتان پرت شود خود را مشغول کنید. این مساله بسیار کاربردی و مفید است.

  • ریلکسین انجام بدهید

حرکاتی که باعث آرامش شما می‌شود جدی بگیرید. ذهن و جسم شما در کنار هم از عصبانیت رها خواهند شد.

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها