چک لیست وسایل ضروری اتاق خواب نوزاد + چک لیست ایمنی

  • فاطمه چولکی فاطمه چولکی
  • ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 8.7 دقیقه

راهنماتو- طولی نمی کشد تا اولین نوزاد شما روشنایی روز را ببیند و پس از مدتی کوتاه پا در منزل شما بگذارد. اما همه چیز را برای آمادنش آماده کرده اید؟ خوابیدن، تعویض لباس و غذا خوردن از مهمترین فعالیت های کودک در سه ماه اول است. به همین دلیل کافی است ابتدا روی موارد ضروری در یک اتاق کودک تمرکز کنید. جای تعویض پوشک، تخت و فضای ذخیره سازی کافی برای شیشه شیر و لباس نوزاد از ویژگی های مهم یک اتاق کودک است. قفسه‌های کوچک برای قرار دادن اسباب‌بازی‌ها، کمد لباس یا میز و صندلی برای کودکان در ماه‌های اول ضروری نیستند، اما گاهی اوقات از قبل خریداری و تنظیم می‌شوند تا فضایی جذاب و دوست‌داشتنی به اتاق بدهند. راهنماتو تمام چیزهایی که برای تبدیل کردن اتاق یا هر قسمت از خانه‌تان به یک فضای بسیار کاربردی و امن برای کودکتان لازم دارید را در این مطلب شرح داده است.

وسایل ضروری اتاق خواب نوزاد کدامند؟

1- کفپوش اتاق کودک

به گزارش راهنماتو، فرش انتخاب خوبی برای کفپوش اتاق کودک است. فرش آکوستیک مناسبی برای اتاق ایجاد می کند، زیرا گام ها و صداها را ضعیف می شوند تا کودک بتواند خواب راحتی داشته باشد. همچنین سطح بازی و خزیدن راحت تری نسبت به کفپوش صاف و سخت فراهم می کند. فرش‌ها همچنین می‌توانند فضایی دنج را زمانی که به‌عنوان جزیره‌های کوچک روی زمین نسبتاً سرد قرار می‌گیرند ایجاد کنند. با این حال، باید به طور منظم جاروبرقی شود و در صورت ایجاد لکه های بزرگ، تمیز کردن آن دشوار است. چوب پنبه و پارکت چوبی یا لمینت جایگزین مناسبی در مهد کودک است. آنها مزیت تمیز کردن سریع را ارائه می دهند.

2. تخت مخصوص نوزاد

در ابتدای تولد، اغلب نوزاد در اتاق خواب اصلی پدر و مادر و در یک تخت کناری با ارتفاع قابل تنظیم می خوابد. این تخت از یک طرف باز است و می تواند مستقیماً به تخت والدین وصل شود. این مزیت فاصله های کوتاه و نزدیکی را برای والدین و کودک فراهم می کند.

اگر کودک هنوز کوچک است و اغلب برای خوابیدن دچار مشکل می شود، می توانید یک گهواره نیز برای او فراهم کنید. اما یک تخت نوزاد واقعی باید بخشی از همه وسایل اولیه باشد، زیرا در عرض شش ماه فرزندان شما بیش از حد بزرگ خواهند شد. بیشتر تخت‌خواب‌ها قابلیت تنظیم ارتفاع و مجهز به میله‌های متحرک هستند. این بدان معنی است که آنها می توانند با کودک رشد کنند، یعنی با چند تغییر کوچک، تخت نوزاد را می توان به سرعت به تخت کودک تبدیل کرد.

دیگر وسایل: تشک، ملحفه و کیسه خواب هم برای خواب کودک لازم هستند. پرده‌ها، یک بیسیم موبایلی و یک جعبه موسیقی فضایی خاص را برای خواب راحت ایجاد می‌کنند.

از استفاده از پتو، بالش، اسباب بازی و حیوانات عروسکی اضافی در رختخواب خودداری شود. نوزادان تحرک کمتری دارند و ممکن است حتی زمانی که پتو یا بالش روی صورت کودک شما می لغزد به خواب عمیق ادامه دهند. این می تواند منجر به خفگی نوزاد شود.

یک نوزاد نیازی به بالش یا اسباب‌بازی برای خواب ندارد و مطمئن‌ترین کار این است که مطمئن شوید که عزیزتان در کیسه خواب کودک می‌خوابد.

3. کمد تعویض

کودک شما نیاز به تعویض زیادی در طول روز و همچنین در شب دارد.

کمد لباس و پوشک، میز تعویض لباس یا تعویض پوشک را هم می توان در صورت ضرورت خریداری کرد(در صورت گران بودن این وسایل می توانید کار تعویض پوشک بچه را روی یک پارچه قابل شستشو انجام دهید). میز تعویض لباس باید دارای یک تشک تعویض مناسب و قابل شستشو باشد. محافظ لبه ها از لیز خوردن تشک جلوگیری می کند و از سقوط خطرناک فرزندتان محافظت می کند. یک مکان تعویض باید ارتفاع مناسبی داشته باشد و تمام وسایل لازم برای تعویض باید در دسترس باشد. محفظه‌های باز یا جعبه‌های ذخیره‌سازی (مانند «لوتا») فضای ذخیره‌سازی لازم را برای پوشک، دستمال مرطوب، کرم بچه، روغن و غیره فراهم می‌کنند.

تا زمانی که فضای کافی در حمام وجود داشته باشد، مطمئناً آنجا مکان بسیار مفیدی برای تعویض نوزاد است. در غیر این صورت، یک میز ساده در جای دیگر می تواند به همین منظور عمل کند. مهم این است که همیشه بتوانید با یک دست به همه ظروف تعویضی برسید و با دست دیگر کودک را در آغوش بگیرید.همچنین به یاد داشته باشید که یک سطل پوشک را در نزدیکی آن قرار دهید تا پوشک کثیف برای مدت زیادی روی میز تعویض نماند. اگر پوشک ها را محکم بغلتانید و با استفاده از نوارهای چسب آن را ببندید، به راحتی می توانید پوشک ها را در یک سطل پوشک دربسته جمع کنید. اما همچنان توصیه می شود که سطل پوشک را به صورت روزانه خالی کنید.

4

4. سایر مبلمان مانند کمد لباس، قفسه و صندلی

از قبل می توانید قفسه هایی برای قرار دادن اسباب بازی های موجود، حیوانات عروسکی و کتاب ها آماده کنید. اغلب اسباب بازی ها نیز می توانند بسیار زیبا و تزئینی باشند. تصاویر هماهنگ رنگ، موبایل و نورهای پری محیطی جوی ایجاد می کنند. یک صندلی راحت (صندلی یا نیمکت) برای والدین ضروری نیست، اما مهد کودک را به میزان قابل توجهی غنی می کند. اگر کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند یا می‌خواهید زمانی که او به خواب می‌رود یا بازی می‌کند آنجا باشید، به مادر و پدر اجازه می‌دهد تا در آرامش از والدین لذت ببرند.

خرید یکی از این کمدهای کوچک زیبا برای نگهداری لباس های کودک ضروری نیست. فرزند شما به قدری سریع رشد می کند که کمد لباس های کودکان به زودی خیلی کوچک می شود. کمد لباس "معمولی" انتخاب بهتری است.

5. لباس ها، اسباب بازی ها و شیشه شیر را در کمد قفسه دار نگهداری کنید

از قبل می توانید قفسه هایی برای اسباب بازی های موجود، حیوانات عروسکی و کتاب ها آماده کنید. اغلب اسباب بازی ها که می خواهید در قفسه قرار دهید، می توانند جنبه تزئینی داشته باشند. تصاویر رنگی، حیوانات عروسکی و نورهای رنگی جوی آرامبخش ایجاد می کنند. یک صندلی راحتی (مبل یا نیمکت) برای والدین ضروری نیست، اما اتاق کودک را به میزان قابل توجهی غنی می کند. اگر کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند یا می‌خواهید زمانی که او به خواب می‌رود یا بازی می‌کند آنجا باشید، صندلی راحتی به مادر و پدر اجازه می‌دهد تا در آرامش از والدین لذت ببرند.

خرید یکی از این کمدهای کوچک زیبا برای نگهداری لباس های کودک ضروری نیست. فرزند شما به قدری سریع رشد می کند که کمد لباس های کودکان به زودی خیلی کوچک می شود. کمد لباس "معمولی" انتخاب بهتری است.

6. جعبه مخصوص لباس کودک

آیا لباس ها و کفش هایی که به عنوان هدیه دریافت کرده اید هنوز برای کودک بزرگ هستند؟

لباس ها را بر اساس سایز در یک جعبه قرار دهید و هر چند وقت یکبار بررسی کنید که آیا لباس الان مناسب است؟. همچنین، لباس‌هایی که کوچک و اندازه هستند را می‌توان در جعبه‌های شفاف تری مرتب کرد.

7. منطقه امن بازی

همه نوزادان عاشق مناطقی برای بازی کردن هستند. برای اینکه  محیط بازی کودک را زیبا و دلپذیر کنید، باید یک پتوی نرم کودک یا یک فرش دنج پهن کنید. اسباب‌بازی‌های مناسب سن می‌توانند به کامل کردن فضای بازی کمک کنند. می‌توانید به راحتی اسباب‌بازی‌ها را در جعبه پلاستیکی تزئینی در قفسه نگهداری کنید تا زمانی که کودک به اندازه کافی بزرگ شود که با آنها بازی کند. این جعبه ها مانع از جمع آوری گرد و غبار می شود.

8

8. انتخاب یک رنگ جذاب برای دیوارهای اتاق

دیوارهای اتاق کودک جایی است که می توانید خلاقیت خود را آزاد کنید. رنگ‌های دوستانه و روشن که خیلی شیک نیستند، هم برای والدین و هم برای کودکان آرامش‌بخش هستند. رنگ‌های پاستلی ظریف مانند آبی روشن، سبز لیمویی یا رز به گرمی مورد استقبال قرار می‌گیرند، اما رنگ‌های خنثی مانند کرم، سفید و سایه‌های خاکستری نیز در حال حاضر بسیار محبوب هستند. هنگامی که رنگ با مبلمان، فرش و پرده هماهنگ شود، نتیجه یک اتاق جذاب و هماهنگ است که در آن همه احساس راحتی می کنند.

همچنین باید به نور اتاق کودک توجه کنید. البته، شما به یک لامپ سقفی نیاز دارید که کل اتاق را روشن کند، اما برای به خواب رفتن یا تعویض در شب باید از منابع نوریضعیف تری استفاده کنید که فضایی تا حدودی کم نور ایجاد می کنند. پس از تعویض شب، کودک راحت تر به خواب می رود.

8. ایمنی اتاق چک شود

در چند ماه اول، کودک نمی تواند بخزد، اما به محض اینکه او متحرک شد، مواردی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

چک لیست ایمنی

• تمام پریزهای برق در ارتفاع کودک باید پوشیده شوند.

• یکی از جنبه های مهم دکور این است که تمام مبلمان اتاق کودک گوشه ها و لبه های گرد داشته باشد تا نوزاد آسیب نبیند. "محافظ های گوشه ای" مناسب در فروشگاه ها موجود هستند.

• میز تعویض نوزاد باید محافظت کافی در برابر افتادن داشته باشد تا کودک به زمین نیفتد.

• هنگام انتخاب تخت خواب، مطمئن شوید که دارای صفحات جانبی با میله است. اینها نه تنها تضمین می کنند که کودک از رختخواب بیرون نمی افتد، بلکه گردش هوای خوبی را در تخت نوزاد تضمین می کند. استانداردهای DIN مربوطه در آلمان تضمین می‌کند که فاصله میله‌ها به اندازه‌ای کم است که سر کودک در آن جا نمی‌شود.

• ضربه گیر تخت، سایبان و مواردی از این دست که تا چند سال پیش از ویژگی های اساسی یک تخت سنتی بودند، دیگر توسط پزشکان اطفال توصیه نمی شوند زیرا ممکن است به اصطلاح منجر به مرگ ناگهانی نوزاد شوند.

• تمام مبلمانی که می توانند واژگون شوند را باید به دیوار وصل کرد. پنجره ها باید دارای قفل پنجره باشند.

• علاوه بر این، گیت درب و پله بسته به منزل شما باید نصب شود.

• قاب عکس ها، قفسه های دیواری و لامپ ها باید محکم در اتاق کودک بسته شوند تا کودک در معرض خطر قرار نگیرد.

• علاوه بر این، اتاق کودک باید همچنان فضای آزاد کافی داشته باشد تا کودک بتواند آزادانه حرکت کند، در نهایت به زودی به سرعت می‌خزد و راه رفتن را یاد می‌گیرد.

فاطمه چولکی
فاطمه چولکی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها