نگاهی به بازیهای موفقی که همچنان سازنده‌هاشون رو ورشکست کردن

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 6.5 دقیقه

راهنماتو-با پیشرفت تکنولوژی ساخت بازیهاهم سختتر و زمانبرتر شده، جوری که دیگه شما نمیتونین انتظار یک دنباله از بازیای رو تا حداقل دوسال برای بازی مورد علاقتون داشته باشین و باید خیلی بیشتر صبر کنین تا بتونین دوباره به دنیای مورد علاقتون برگردین.

به گزارش راهنماتو، همین طولانی شدن ساخت بازیهاهم باعث شده تا معلوم نباشه یک بازی چقدر میتونه موقع عرضه موفق ظاهر بشه و آیا اصلا هنوز کسی هستش که بخواد اون بازی رو بره یا نه. در ادامه قصد داریم تا نگاهی به بازیهایی بندازیم که بازهم با اینکه تونستن موفق ظاهر بشن ولی همچنان سازندشون رو ورشکست کردن.

Medal Of Honor: Warfighter (Danger Close Games)

best-games-that-made-their-devs-go-bankrupt

سری Medal Of Honor مجموعهای بود که اصلا اول Call Of Duty برای رقابت مستقیم باهاش ساخته شد و این دو با هم دوتا از بهترین شوترهای جنگ جهانی دوم بودن. ولی حب این اوضاع زیاد طول نکشید و بعد از چندسال مدال افتخار این رقابت رو باخت و خیلی سریع از صحنه رقابت محو شدش. بعد از ریبوت این بازی در سال 2010 دنبالهای به اسم Warfighter قرار بود وارد بشه و دوباره این سری رو به رقابت مستقیم با COD برگردونه ولی نقدهای منفی و فروشضعیفی که این بازی داشت اجازه این کارو ندادن . Electronic Arts هم به جاش تصمیم گرفت بیشتر روی سری محبوب Battlefield متمرکز بشه و Medal Of Honor رو به کل کنار گذاشت. و به دنبال همین قضیه، Danger Close Games استودیو سازنده این بازی رو هم برای همیشه منحل کرد.

Daikatana (Ion Storm)

best-games-that-made-their-devs-go-bankrupt

20 سال از عرضه Daikatana میگذره و همچنان این بازی به عنوان یکی از بزرگترین شکستهای تاریخ بازیهای ویدئویی بشناخته میشه. دلیل اصلی شکست این بازی، سردرگمی استودیوی سازنده زیر نظر جان رومرو خالق سری Doom و نبود یک تیم مارکتینگ درست و حسابی بود. به طوری که این مشکلات یکی پشت سر یکی دیگه دست به دست هم دادن تا تنها این بازی با شکست مواجه بشه بلکه خود استودیوی سازندش هم بعد از مدتی درهاشو برای همیشه ببنده.

Mass Effect: Andromeda (BioWare Montreal)

best-games-that-made-their-devs-go-bankrupt

یک زمانی BioWare به عنوان یکی از شاخهای بازیهای نقش آفرینی ساخته میشد. اما بعد از مدتی و تموم شدن سهگانه Mass Effect اوضاع رو به وخامت رفت. توسعه سهگانه Mass Effect با قسمت سوم و نهایی به آخر رسید که خیلیها فکر میکردن ضعیفترین بازی سری بود. بعد از اون هم، Mass Effect: Andromeda منتشر شد. از هر زاویهای که بخواید بهش نگاه کنین توسعه این بازی یک فاجعه تمام عیار بود. BioWare هیچ جوره نتونسته بود یک دنباله درست برای این سری بسازه و اصلا بازی نسبت به سالی که درش منتشر میشد خیلی عقب مونده و قدیمی به نظر میومد. همین امر بود که EA تصمیم گرفت بعد از انتشار این بازی این استودیو رو با بقیه استودیوهای خودش ادغام کنه تا دیگه اسمی از BioWare Montreal نمونه.

The Walking Dead (Telltale Games)

best-games-that-made-their-devs-go-bankrupt

خداییش بعد از کلی جایزه و موفقیت کسی فکرشو نمیکرد که فصل آخر مجموعه بازیهای The Walking Dead از استودیوی Telltale بتونه کلک این استودیو رو برای همیشه بکنه. به طوری که اگر از بیرون به قضیه نگاه میکردین میدیدین که همه چیز داره طبق برنامه درست پیش میره و باطن یک قضیه دیگهای رو تعریف میکرد. مشکلاتی مثل مدیریت ناسالم، عدم نوآوری و موتور بازی الکی پیچیده، آروم آرم باعث شدن این استودیو افول کنه. حتی تمجیدهایی که منتقدا از بازیهایی مثل Guardians Of The Galaxy و Batman کردن کافی نبودن. 90 درصد از تیم حدود 250 نفره از کار بیکار شدن و بهشون گفتن که فقط نیم ساعت وقت دارن ساختمون استودیو رو ترک کنن!!! بیبرنامگی دیگه تا این حد مگه داریم!!!!؟؟؟؟

Ghostbusters (FireForge)

best-games-that-made-their-devs-go-bankrupt

اگر تابحال اسم FireForge رو نشنیدین زیاد دلتونو بد نکنین که عقب افتادین، این اسم حتی برای منم غریبیست؛ حالا بهتون میگم چرا. این استودیو فقط تونسته بود یک بازی رو  قبل از اینکه به کل ورشکست بشه منتشر کنه، و این بازی Ghostbusters بود که همراه با نسخه ریبوت فاجعه فیلمش در سال 2016 با همین اسم منتشر شد. البته شایعاتی هم میگن که فقط 8 ماه زمان برای توسعه این بازی صرف شدش، کمبود زمان ولی فقط مشکل سازندش نبود و با دوتا پرونده دادگاهی زیربغلشون و یک بدهی 12 میلیون دلاری، FireForge بعد از عرضه بازی Ghostbusters اونم به فاصله سه روز اعلام ورشکستگی کرد.

Too Human (Silicon Knights)

best-games-that-made-their-devs-go-bankrupt

Silicon Knights به خاطر ساخت بازیهایی مثل Blood Omen: Legacy of Kain برای PC و PS1 در سال 1996 شناخته میشه. این استودیو سپس بازی عالی Eternal Darkness: Sanity's Requiem رو تولید کرد و در توسعه Metal Gear Solid: The Twin Snakes هم دخیل بودش. اما در سال 2008 با بازی اکشن نقش آفرینی Too Human با شکستی مواجه شد که یکم کار رو براشون پیچیده کرد. همین بازی درگیر یک دادگاه بین Silicon Knights و Epic Games بر سر استفاده غیرقانونی از موتور Unreal Engine 3 شد که در آخر رو Silicon Knights ورشکست کرد.

L.A. Noire (Team Bondi)

best-games-that-made-their-devs-go-bankrupt

بازی L.A. Noire یکی از بازی های موردعلاقه خودمه، بازیای خیلی جالب که تونست پیشرفتهای زیادی رو در زمینه داستانسرایی و استفاده از تکنولوژیهای ضبط حالات صورت منجر بشه . این بازی نه تنها از نظر منتقدا موفق بود بلکه فروش خوبی هم داشتش.ولی خب بازهم امان از مدیریت بد و دیکتاتورواری که به این استودیو حاکم بود. در کنار اون Team Bondi در سال 2011 به دنبال یافتن یک خریدار برای خودش بود. اقدامی که این استودیو برای صاف کردن بدهی یک میلیون دلاریش به کارکنای خودش قصد انجامش رو داشت، که بیشترشو حقوق و پاداشهای پرداخت نشده برای بیش از 30 نفر از کارکنای شرکت تشکیل میداد. این مدیریت بد طی ساخت بازی هم باعش شده بود راکستار بعد از عرضه بازی ارتباط خودش رو به طور کامل باهاشون قطع کنه و بعد از مدتی هم این استودیو درهاشو تخته کرد.

Guitar Hero (Red Octane)

best-games-that-made-their-devs-go-bankrupt

Red Octane یکی دیگه از قربانیهای شرکت شیطان صفت اکتیویژن هستش. پس از خرید شدنشون توسط Activision، تصمیم به اشباح کردن بازار با بازیهای Guitar Hero گرفتن. به طوری که همه بعد از مدتی از این همه بازی گیتارهیروز خسته شده بودن و با اشباح شدن بازار و عدم جذابیت این بازی آیندش خیلی زود به خطر افتاد. عدم پشتیبانی از ادوات موسیقی که با این بازیها عرضه میشدن از عوامل دیگهای بود که باعث شده بودش کسی دنبال خریدشون نره. آخرشم که Activision در سال 2010 استودیو Red Octane رو بست در حالیکه رقیب اصلیش یعنی Rock Band تونست تا سال 2017 همچنان ادامه بده.

 

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها