5عبارتی که نشان‌دهنده واضح فقدان بلوغ عاطفی در مردان است

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.4 دقیقه

 راهنماتو-ارتباطات  برای هدایت هر نوع رابطه‌ای، از دوستی تا عاشقانه و شغلی، اهمیت دارد.

به گزارش راهنماتو، مطالعه‌ای که مجله فوربس انجام داده است، نشان می‌دهد که مشکلات ارتباطی اصلی‌ترین دلایل بسیاری از طلاق‌ها هستند. این حقایقی است که مجله فوربس به آن‌ها پرداخته است:

31درصد از مردم معتقدند که ناسازگاری (عدم انطباق) دلیل طلاق‌شان بوده است.

31درصد گفته‌اند که بحث و جدل و دعوای زیادازحد در روابط‌شان بوده است.

و 6درصد هم تفاوت‌های اخلاقی را علت طلاق‌شان عنوان کرده‌اند.

چنین چیزی چطور با ارتباطات خوب رخ می‌دهد؟

زوج‌هایی که یکدیگر را دوست دارند می‌توانند از عهده بسیاری از این مشکلات بربیایند. قطعا، زوجی که ارتباطات خوبی دارند پیش از ازدواج باید بفهمند که به لحاظ اخلاقی با هم تفاوت دارند یا انطباق ندارند.

ارتباطات به همین اندازه در محیط کار اهمیت دارد. مثلا برخی محققان بیان کرده‌اند که «ارتباطات یکی از مهم‌ترین اهرم‌های مدیریتی است که یک شرکت می‌تواند برای تشکیل تیم‌ها و دستیابی به عملکرد ارزشمند آن‌ها اجرا کند.»

ساده است؛ فهمیدن واژگان خودمان و دیگران می‌تواند به پرورش روابط بهتر کمک کند. با این مواردی که در ذهن دارید با راهنماتو همراه باشید تا به شما بگوییم مردی که هنوز در زمینه هوش هیجانی رشد نکرده چه عباراتی را زیاد به کار می‌برد. اگر خودتان هم این عبارات را استفاده می‌کنید، باید بدانید که زمان بازاندیشی فرا رسیده است.

2

1.تو زیادی حساسی

وقتی مردی از عبارت «تو زیادی حساسی» استفاده می‌کند می‌خواهد شما را مقصر جلوه دهد. این کار تلاشی است برای منحرف کردن توجه از اعمال و واژگان خودش و انداختن توپ توی زمین شما. این کار تلاشی است برای پاک کردن مسئله اصلی و متهم کردن فرد به خاطر عکس‌العمل‌اش که نشان می‌دهد مشکل در عمل انجام شده نبوده بلکه در چگونگی دریافت آن عمل بوده است.

کارشناسان این رفتار را نشانه کلیدی فقدان بلوغ عاطفی می‌دانند. آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که «افرادی که به بلوغ عاطفی نرسیده‌اند اغب به جای اینکه مسئولیت خودشان را بپذیرند، دیگران را مقصر می‌دانند.»

علاوه بر آن، اغلب آدم‌ها از دریافت این عبارت نفرت دارند. در نظرسنجی‌ای که انجام شد مشخص شد که این عبارت بدترین عبارتی است که یک منفعل-پرخاشگر به کار می‌برد.  

3

2.مشکل من نیست

فرقی ندارد که مشکل چیست، از رد شدن در امتحان پایان ترم تا فراموش کردن پرداخت قبض برق، بعضی آدم‌ها همه مشکلات را به گردن دیگری می‌اندازند. «تقصیر من نبود، استاد خوب توضیح نداده بود» یا «شرکت برق یادآوری پرداخت قبض را ارسال نکرد.»

«تقصیر من نیست» هم درست مثل «تو خیلی حساسی»، نشانه‌ای کلاسیک از سرزنش دیگری و اجتناب از پذیرش مسئولیت رفتار خود و پیامدهای آن است.

مردان (و زنان) بالغ این عبارت را استفاده نمی‌کنند. آن‌ها سهم اشتباه خودشان را می‌پذیرند و به جای آنکه بازی مقصر کیست را راه بیندازند از این مشکل درس می‌گیرند. آن‌ها می‌فهمند که هر کسی ممکن است اشتباه کند و این بخشی از رشد و توسعه فردی است.

اگر همیشه دیگران را متهم می‌کنید، ممکن است وقتش رسیده باشد که نگاهی به آینه بیندازید و سعی کنید بار مسئولیت رفتارهای خودتان را بپذیرید.

3.خودم از عهده‌ش برمی‌آیم یا نیازی به صحبت کردن نمی‌بینم

اغلب مردان به ندرت حرف می‌زنند و شاید درخواست کمک از دیگران آخرین کاری باشد که آن‌ها بخواهند انجام بدهند. تحقیقی که در انگلستان انجام شده است نشان می‌دهد که از هر 5مرد فقط 1نفر از احساس آسیب‌پذیری در رابطه عاشقانه ابایی ندارد. با اینکه آماری درباره محیط کار وجود ندارد اما در محیط کار مردان به نسبت راحت‌تر حرف می‌زنند.

این درحالیست که آسیب‌پذیری یکی از جنبه‌های ضروری بلوغ عاطفی است. بلوغ عاطفی یعنی با احساسات خودتان صادق باشید و با دایره نزدیکان‌تان اعتمادسازی کنید.

عباراتی نظیر «خودم از عهده‌اش برمیام» یا «نمی‌خوام درباره‌اش صحبت کنم»، معمولا نشانه‌هایی از فقدان اشتیاق فرد در نشان دادن آسیب‌پذیری‌اش هستند.»   

مردان ممکن است باور داشته باشند با «نمایش استقلال» در مواجهه با چالش‌ها یا موقعیت‌های عاطفی، دارند قدرت و اتکای به خود را نمایش می‌دهند. اما اجتناب آن‌ها از گشودگی نه تنها مانعی برای رشد آن‌هاست بلکه نمی‌گذارد روابط‌شان عمیق‌تر شود.

4.عصبانی‌ نیستم (کاملا عصبانی هستند)

همه ما گاهی با خشم احاطه می‌شویم اما باید ابزارها و درک لازم برای پردازش و بیان درست این احساسات را داشته باشیم. چنین رفتاری اغلب به انکار خشم با این امید منجر می‌شود که بتوانیم از پیامدهای آزاردهنده خشم کنار بیاییم.

اغلب افراد در بروز خشم ناخودآگاه عمل می‌کنند. کارشناسان می‌گویند: «فردی که به لحاظ عاطفی نابالغ است، نمی‌تواند به شیوه‌ای کارامد احساسات خودش را بیان کند. این افراد به سادگی منکوب احساسات‌ و خاموش می‌شوند.»

عبارت «عصبانی نیستم»، یکی از مثال‌های تقریبا عالی است. دفعه بعدی که احساس کردید خشم وجودتان را فرا گرفته، آن را به رسمیت بشناسید. هیچ ایرادی در عصبانیت وجود ندارد. نکته کلیدی آن است که کشف کنید چرا عصبانی هستید و به طریقی بالغانه و سازنده با آن کنار بیایید.

x

5.چرا به من توجه نمی‌کنی؟

وسط یک پروژه بزرگ کاری هستید که این پیام را روی گوشی‌تان می‌بینید: «چرا به من توجه نمی‌کنی؟»

این عبارت تجلی نیاز به توجه است که کارشناسان به عنوان یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های نابالغی عاطفی از آن یاد کرده‌اند. در نقطه مقابل، بلوغ عاطفی مستلزم درک احساس ایمن از خود و درک این موضوع است که پیوند انسانی ضروری است و پویایی یک رابطه شامل بده بستان می‌شود.

رویکرد بالغانه واضح صحبت کردن درباره نیازها و امیال خود بدون مطالبه‌گری یا اعمال فشار زیادی برای جلب توجه افراطی و همیشگی است. این رویکرد متعادل یک رابطه سالم‌تر، محترمانه‌تر و بالغانه‌تر و رضایت‌بخش‌تر ایجاد می‌کند.

سخن آخر

این عبارات را به عنوان تابلوهای راهنمای جاده در نظر بگیرید که به شما نشان می‌دهند شما و شریک عاطفی‌تان در زمینه بلوغ عاطفی در کجای این جاده قرار دارید.

اگر فهمیده‌اید که این عبارات را زیاد استفاده می‌کنید خودتان را سرزنش نکنید. آگاهی نخستین گام به سمت تغییر است. همه ما همیشه جا برای بهتر شدن داریم.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها