چرا دچار خارش کف سر می‌شویم؟ چه درمانی دارد؟

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.9 دقیقه

راهنماتو- «خارش کف سر مگه درمانم داره؟! پوست سرم کنده شد!»

خارش کف سر خیلی مواقع برای ما پیش می‌آید. دلایل مختلفی دارد که گاهی خودمان به راحتی علت آن را متوجه می‌شویم. بعضی وقت‌ها شست و شوی نامناسب کف سر باعث خارش می‌شود. اما یک زمانی پیش می‌آید که چندین روز بدون وقفه پوست سر شما دچار خارش شدید می‌شود و با هیچ راهکاری به آرامش نمی‌رسید! علت چیست؟ چرا کف سر می‌خارد؟! برای درمان آن چه باید کرد؟

به گزارش راهنماتو، در این مقاله عوامل مختلف خارش کف سر را بررسی می‌کنیم تا بهتر متوجه این اتفاق شده و راه حل شدن و درمان آن را هم پیدا کنیم.

در مرحله اول باید علت این خارش ریشه یابی شود تا درمان مناسب آن هم تجویز شده و دیگر کف سر شما خارش نداشته باشد.

یکی از دلایل خارش کف سر «راش» است. راش به بثورات پوستی گفته می‌شود که در واقع لکه‌های قرمز رنگی هستند و کف سر و به صورت کاملا موقتی ایجاد شده و ممکن است آزاردهنده یا اینکه بی آزار باشند! معمولا با خارش همراه هستند و علامتهای مختلفی دارند. جایگاه آنها بیشتر در بالای سر، اطراف گردن و پشت گوش‌هاست حتی ممکن است در نقاط رویش مو هم آنها را مشاهده کنید.

راش انواع مختلفی دارد که بهتر است آنها را هم بدانید:

  • شوره

شوره سر را همه به خوبی می‌شناسند. قارچ‌هایی که روی پوست سر یا بقیه نواحی پوستی قرار دارند به طور ناگهانی ممکن است زیاد شوند. شوره سر هم درواقع یک نوع قارچ است که به دلیل استرس، رعایت نکردن بهداشت فردی یا تغییرات هورمونی می‌تواند ایجاد شود. با به وجود آمدن شوره شما دچار خارش کف سر شده و پوسته‌های سفیدی را لابه لای موها و حتی روی شانه‌ها و لباستان مشاهده خواهید کرد.

  • عفونت قارچی

با ابتلا به این نوع از عفونت شما مانند شوره سر لکه‌های قرمزی را کف سر خواهید دید که بسیار زیاد خارش دارند. باید مراقب باشید چون این نوع عفونت قابل سرایت به دیگران است و از کف سر شما هم می‌تواند به راحتی وارد فولیکول‌های مو شود و ریزش مو هم برای شما ایجاد کند.

  • پسوریازیس یا اگزما

این دو بیماری پوستی در دسته بیماری‌های خودایمنی‌ها قرار دارند. روی کف سر یا قسمت‌های دیگر پوست بدن دیده خواهند شد. با ابتلا به این بیماری‌ها شما خارش سر، قرمزی و التهاب آن را تجربه خواهید کرد.  

  • فولیکولیت

این بیماری کمی با بقیه موارد متفاوت است. یکی از نشانه‌های آن تب است و ممکن است شما زخم‌های زردرنگ را هم در کف سر مشاهده کنید. خارش زیاد، برجستگی‌های قرمز رنگ هم از دیگر موارد فولیکولیت است.

فولیکولیت‌ها هم انواع مختلفی دارند که می‌توان از باکتریایی، ویروسی و قارچی نام برد. برای برطرف و درمان کردن این بیماری باید حتما از پزشک متخصص کمک بگیرید.

  • آسیب سلول‌های عصبی

بیماری‌هایی مثل زونا، دیابت که تاثیر مستقیم بر روی سلول‌های عصبی دارند به راحتی می‌توانند زمینه خارش کف سر را فراهم کنند و شما را از این ناحیه مورد آزار قرار بدهند. پس اگر خارش مستمر و اذیت کننده دارید تنها راه تشخیص علت آن مراجعه به پزشک متخصص است.

درمان بثورات کف سر:

برای درمان باید حتما از کارشناس و پزشک کمک بگیرید. به طور معمول بعضی راهکارهای خانگی هم شامل استفاده از شامپوهای مناسب و راه‌های درست شست و شوی کف سر توصیه می‌شود. اگر موهایتان مجعد است هر روز آنها را بشویید و اگر موهایی نازک و کم حجم دارید به صورت یک روز در میان این کار را انجام بدهید.

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها