نخبگان چین خطا می‌کردند پاهای‌شان قطع می‌شد!

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

راهنماتو-تیمی از محققان اخیراً مطالعه‌ای را در مورد منشأ دو اسکلت باستانی که در چین پیدا شده است، به پایان رسانده‌اند. دو اسکلت در زمان دفن بدون ساق پا دفن شده بودند.

به گزارش راهنماتو، محققان بعد از تجزیه و تحلیل‌های گسترده‌ای که روی  این بقایای انسانی انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که اسکلت‌ها به دو مرد از طبقه اشراف و نخبگان تعلق داشته که در دوران سلسله ژو شرقی (771-256 ق.م) یا به عبارت دقیق‌تر تقریباً 2500 سال پیش زندگی می‌کردند.

شگفت‌آورتر آنکه نویسندگان مطالعه مطمئن هستند که این مردان بخشی از پاهای خود را به عنوان مجازاتی برای اعمال غیرقانونی یا غیراخلاقی از دست داده‌اند و پس از آن به آنها اجازه داده شده در آزادی و آسایش زندگی کنند.

ممکن است این یک نظریه عجیب به نظر برسد، اما در طی سال‌ها حکومت ژو شرقی قطع عضو یکی از مجازات‌هایی بود که توسط مقامات چینی تجویز می‌شد.

این نوع مجازات درواقع نوعی مثله کردنِ قانونی با عنوان «یو» بود که منشأ آن به دوران  چین باستان  و سلسله شیا (2100 تا 1600 ق.م) باز می‌گشت  و تا دو هزار سال ادامه داشت. تا اینکه سرانجام توسط سلسله هان در قرن دوم ق.م غیرقانونی اعلام شد.

کیان وانگ، نویسنده اصلی این مطالعه، که استاد علوم زیست‌پزشکی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه ای اند ام در تگزاس است، می‌گوید: «این نوع اکتشافات، که با برخی یافته‌های قبلی همراه می‌شود، ظلم و ستم سیستم کیفری در چین اولیه را منعکس می‌کند.»

2

قطع تنبیهی: عدالتی خشن در دورانی سخت

اسکلت این دو مرد از یک محل دفن باستانی در شرق مرکز استان هنان چین به دست آمد. هر کدام از آن‌ها داخل یک تابوت فانتزی دو لایه پیدا شدند و به گونه‌ای قرار گرفته بودند که رو به شمال و جنوب باشند (به گفته محققان، این عمل برای افراد دارای موقعیت اجتماعی بالا انجام می‌شده است.) آنها با مجموعه‌ای از اشیاء قبر که برخی از آنها ارزشمند بودند، از جمله سفال، لوح های سنگی و قلاب‌های کمربند مسی به خاک سپرده شده بودند.

محققان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه این افراد چه کسانی بودند و دقیقاً چه چیزی را تجربه کرده‌اند، از روش‌های مختلف تجزیه و تحلیل پیشرفته، از جمله اسکن‌های سی‌تی اسکن و روش‌های تاریخ‌گذاری رادیوکربن، برای تجزیه و تحلیل استخوان‌هایشان استفاده کردند.

با استفاده از این رویکرد، دانشمندان دریافتند که اسکلت‌ها متعلق به دو مرد میان‌سال، به ترتیب تقریباً 40 و 50 ساله است، که در حدود 550 سال ق.م تحت حکومت ژو شرقی زندگی می‌کردند.

تجزیه و تحلیل شیمیایی عناصر یافت شده در استخوان‌های آنها نشان داد که هر کدام از این مردان از رژیم غذایی سرشار از پروتئین و مواد مغذی مفید گیاهی استفاده کرده بودند. کشف رژیم غذایی آن‌ها از این لحاظ مهم بود که نشان می‌داد هر دو نفر به طبقه اشراف تعلق داشتند.

اما نکته این بود که در هر دو اسکلت قسمت پایینی یکی از پاها مفقود بود.  یکی از اسکلت‌ها پای چپ و دیگری پای راست نداشت. انتهای استخوان‌های ساق پا (درشت نی و نازک‌نی) به طور یکنواخت و کامل التیام یافته بود و به نظر نمی‌رسید که هیچ یک از قطع عضوها سریع و تصادفی رخ داده باشد.

کیفیت محل قطع عضو نشان می‌داد که این کار توسط یک جراح ماهر انجام شده است و هر دو مرد بعد از عمل جراحی مراقبت باکیفیتی دریافت کرده بودند که مانع از ایجاد عفونت یا هر نوع عارضه دیگری شده بود.

در مجموع، یافته‌های کاوش‌های اولیه و تجزیه و تحلیل‌های بعدی ثابت کرد که این افراد دارای موقعیت اجتماعی بالایی بوده‌اند و قطع عضو هیچ تغییری در موقعیت آن‌ها ایجاد نکرده است.

دانشمندان در مقاله‌ای که در مورد مطالعه‌شان در  مجله علوم باستان‌شناسی و انسان‌شناسی منتشر کردند، روش تشخیص  «قطع عضو تنبیهی برای جنایات» را در این دو نفر توضیح دادند. آنها خاطرنشان کردند که «شواهد زیست باستان‌شناسی با سوابق مکتوب تاریخی قانون و مجازات سیستم کیفری سلسله ژو همخوانی دارد»، در حالی که این واقعیت را نیز برجسته می کند که «افراد مجاز به بهبودی بودند و سال‌ها به زندگی خود ادامه می‌دادند.»

محققان توانستند این احتمال را که قطع عضو به آسیب شدید تروماتیک یا بیماری مربوط بوده یا اینکه این مردان در بدو تولد بدون عضو به دنیا آمده‌اند را رد کنند. آنها همچنین احتمال قطع عضو برای هدف قربانی کردن را نیز رد کردند، زیرا این عمل هرگز در اسناد تاریخی از زمان سلسله ژو ذکر نشده است.»

3

ماهیت عجیب "امتیاز نخبگان" در شرق ژو چین

فیلسوف باستانی چین، ژوآنگیزی، در برخی از نوشته‌های خود درباره سیستم کیفری ژو اظهار نظر کرده است. او ادعا کرده  که «عالی‌ترین افسران نظامی و اشراف نزدیک به خانواده سلطنتی از مجازات‌های شدیدتری مانند قطع عضو معاف هستند.» او همچنین نوشته که «این افراد حق دارند در بهترین تابوت‌های سه لایه دفن شوند.»

بر اساس این حقایق مهم، محققان به این نتیجه رسیدند که دو فردی که جسدشان در گورستان هنان یافته شده است، باید افسران یا مدیران نسبتاً پایینی بوده باشند. این افراد به دلیل اعمال غیرقانونی و غیراخلاقی در معرض قطع عضو قرار می‌گرفتند.

فرهنگ مجازات: از نظری فردی بربریت از نظر دیگری مجازات

چنین مجازاتی بر اساس معیارهای مدرن وحشیانه ارزیابی می‌شود، اما به نظر می‌رسد که در فرهنگ ژو که در هزاره اول قبل‌از‌میلاد بر بسیاری از چین تسلط داشت، چنین تلقی نمی شد. در میان چینی‌های باستان، قطع عضو به‌ عنوان جایگزینی برای زندان بود و منظور از آن شکنجه یا تحقیر مازاد افراد نبود.

جرایم واقعی این افراد هر چه بود، واضح است که پس از اتمام مراحل قطع عضو، مراقبت‌های پزشکی با کیفیت دریافت کرده و فراتر از این روش افراطی، با تحریم‌های اضافی مواجه نشده بودند.   

 

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها