بهترین کتاب‌های کره‌ای که نباید خواندنشان را از دست داد

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 6.5 دقیقه

راهنماتو- اگر از کتاب‌خوان‌ها یا آن‌هایی که زیاد با کتاب سروکار دارند بپرسید، متوجه خواهید شد که کتاب‌های کره‌ای از جمله آن کتاب‌هایی هستند که به دلیل بیرون زدن از ساختارهای رمان‌نویسی همواره توجه همه را به خود جلب کرده‌اند. یکی از دلایل جذابیت رمان‌های کره‌ای، بهم آمیختن مضامین عاطفی و اجتماعی است. در این میان، نویسندگان کره‌ای به زیبایی ژانرها را با یکدیگر ترکیب می‌کنند و فضایی نو در کتاب‌های خود به وجود می‌آورند. یکی از جدیدترین کتاب‌های کره‌ای که اخیرا مرز فروش کتاب را، حتی در ایران، شکاند کتاب بادام است. اما، این تنها یکی از صدها کتاب‌های کره‌ای است که باید خواندن آن را جدی بگیریم. بنابراین، راهنماتو در این مقاله سعی دارد بهترین کتاب‌های کره‌ای ترجمه شده در بازار کتاب ایران را به شما معرفی کند.

1

1. معرفی کتاب بادام اثر وون پیونگ سون

به گزارش راهنماتو، نویسنده کتاب بادام در سال 2016 موفق به دریافت جایزه شد، به این دلیل که محتوای کتاب او به رشد و توسعه شخصیت انسان‌ها کمک شایانی می‌کند. کتاب بادام، حول محور یک بیماری عجیب اتفاق می‌افتد که یون جه به آن مبتلا است. وقتی صورت او را می‌بینیم، با شخصیتی یخ زده روبه رو می‌شویم که نمی‌تواند احساساتش را بروز دهد. او نمی‌ترسد، عصبانی نمی‌شود و غیره. تمام این‌ها به دلیل وجود دو نورون بادام شکل در اعصاب یون جه است. اما، روزی فرا می‌رسد که یون جه رو در روی اتفاقی هولناک قرار می‌گیرد و آن روز، روز زندگی دوباره‌ی او است.

بخشی از کتاب بادام اثر وون پیونگ سون

راستش را بخواهید، مدتی طول کشید تا اسم مستعاری را که مامان بزرگ آنقدر مهربانانه به من داده بود درک کنم. هیولاها در کتاب‌ها دوست داشتنی نبودند. در حقیقت هیولاها کاملا برخلاف چیزهای دوست داشتنی بودند. متعجب بودم که چرا باید من را این طور صدا کند... به هر حال او گفت از روی عشق من را این چنین صدا می‌زند، پس تصمیم گرفتم به او اعتماد کنم.

1

2. معرفی کتاب به کتابفروشی هیونام دونگ خوش آمدید اثر هوانگ بوروم

اگر بخواهیم به قدرت کتاب‌ها و معجزه آن برای پذیرش زندگی به شکلی که هست ایمان بیاوریم، بهتر است به سراغ کتاب کتابفروشی هیونام دونگ خوش آمدید برویم که هوانگ بوروم در سال 2023 منتشر کرده است. این کتاب، داستان زندگی زنی به نام یونگ جو را روایت می‌کند که یک زندگی مشترک شکست خورده را رها کرده. او برای گذران زندگی کتاب‌فروشی کوچکی در یک محله آرام باز می‌کند. اما، این کتاب‌فروشی شناخته شده نیست و هیچکس سری به آن نمی‌زند. اما، یونگ جو مانده و تعداد زیادی کتاب که می‌تواند روزانه آن‌ها را مطالعه کند. به مرور زمان، یونگ جو داستان زندگی خود را از نو می‌نویسد، او دوستانی پیدا می‌کند که در دنیای داستان‌ها رشد کرده‌اند و این فرصتی است برای یونگ جو تا خود واقعی‌اش را پیدا کند.

بخشی از کتاب به کتابفروشی هیونام دونگ خوش آمدید اثر هوانگ بوروم

گاهی به این فکر می کنم که چقدر خوش شانس هستم که از باد لذت می برم. وقتی نسیم غروب می وزد، از آن تشکر می کنم که گرفتگی را در من برطرف کرد و به من اجازه داد راحت تر نفس بکشم.

1

3. معرفی کتاب رقصنده‌ی دربار اثر کیونگ سوک شین

یکی از جذاب‌ترین و زیباترین رمان‌ها در ادبیات کره، کتاب رقصنده‌ی دربار است که کیونگ سوک شین در سال 2007 منتشر کرده است. داستان این کتاب به گونه‌ای نوشته شده است که زخم‌های شخصیتش را به یاد او می‌آورد. حال آن‌ها باید با گذشته و آینده خود دست دوستی دهند. توجه داشته باشید که روایت رقصنده‌ی دربار روایتی واقعی از زندگی دخترکی یتیم است که مورد توجه ملکه سلسله چوسون قرار می‌گیرد. وقتی یی جین یتیم به دنیای بزرگسالان پا می‌گذارد، یک دیپلمات فرانسوی به کره جنوبی می‌آید و علی‌رغم اینکه می‌داند نباید به افراد داخل دربار ابراز علاقه کند، به امپراتور از علاقه خود به یی جین حرف می‌زند. بنابراین، دیپلمات، یی جین را به دنیایی دیگر، در آن سوی کره زمین، یعنی فرانسه می‌برد. یی جین در این دنیای جدید، دوباره به یاد اندوه‌های گذشته‌اش می‌افتد. اما، همه چیز رنگ‌وبویی دیگر دارد.

بخشی از کتاب رقصنده‌ی دربار اثر کیونگ سوک شین

خاطرات این عکس در صندوق‌خانه‌ی قلبش، و تمنای درونی‌اش در دیدن دوباره‌ی او، چون امواج توفنده‌ی اقیانوس به ذهنش هجوم آورد. روزهای انتظار زیر درخت نخل و خیره شدن به نوری که از پنجره‌ی اتاقش به بیرون می‌تراوید. جین در عکس به زیبایی پروانه‌ای بود که لختی بر ساقه‌ی خزنده‌ی گل شیپوری نشسته بود و هرآن به آسمان پرواز می‌کرد. اما اینک، فکری از خاطرش گذشت، انگار او می‌خواست با چشمان سیاهش چیزی به او بگوید. او را بی‌آن‌که کلمه‌ای بگوید، ترک نکرده بود؛ سرشار از غم، دریافت که او هزاران حرف برای گفتن دارد، اما در آن لحظه، او خود از درک آن کلمات عاجز بود.

1

4. معرفی کتاب عروسک‌گردان اثر اون سوکیم

بسیاری از افراد، دلباخته کتاب‌هایی با ژانر تریلر هستند، اما همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، ادبیات کره جنوبی، ادبیات بیرون زدن از ساختارها و در هم ریختن ژانرها است. کتاب عروسک‌گردان نیز یکی از آن کتاب‌ها با ژانر تریلر است که زندگی قاتل‌های مخفی حاضر در کره جنوبی را دنبال می‌کند. داستان این کتاب، زندگی یکی از این قاتلان را روایت می‌کند، داستان زندگی ریسنگ. فردی که به دست یکی از بزرگترین قاتلان کره جنوبی، یعنی الدراکون بزرگ شده است. ریسنگ نزد این مرد و در کتابخانه بزرگ شده است. البته منظور از کتابخانه، محل تجمع کتاب‌خوانان نیست، بلکه خانه‌ی الدراکون است که پر است از کتاب. اما، گره‌ای در مسیر زندگی ریسنگ خواهد افتاد و زندگی او را از حالت طبیعی خارج خواهد کرد.

بخشی از کتاب عروسک‌گردان اثر اون سوکیم

ریسنگ دوربین اسلحه‌اش را روی مرد متمرکز کرد و گلنگدن را کشید. گلوله با صدای تیکِ بلندی آماده‌ی شلیک شد. نگاهی سرسری به دوروبَرش انداخت. جز درختان صنوبری که رو به‌سوی آسمان قد علم کرده بودند، همه‌چیز در سکون بود. جنگل در سکوت فرورفته بود. نه پرنده‌ای پرواز می‌کرد و نه صدایی از حشره‌ای درمی‌آمد. با چنین سکوتی بی‌شک صدای شلیک تا دوردست‌ها شنیده می‌شد. اگر کسی صدا را می‌شنید و سریع خودش را به جنگل می‌رساند چه؟ بی‌خیالِ این فکر شد. نگرانی نداشت، صدای شلیک در این حوالی چیز تازه‌ای نبود. هرکسی چیزی بشنود خیال می‌کند شکارچیان غیرمجاز افتاده‌اند به جان گرازهای وحشی. کدام آدمی وقتش را هدر می‌دهد که فقط برای سردرآوردن از صدای یک شلیک این‌همه راه به دل جنگل بزند؟

1

5. معرفی کتاب درخشش اثر جسیکا جونگ

شاید تا به حال نام جسیکا جونگ را شنیده باشید. اینفلوئنسر، بازیگر، ترانه‌سرا، خواننده و تاجری جوان که روزی عضو گروه دختران کره جنوبی بوده است. کتاب درخشش، داستان زندگی جسیکا جونگ است، شاید بهتر باشد بگوییم که بیشتر شبیه به زندگی او است چراکه جسیکا در آن از دردها و رنج‌هایی می‌گوید که به درخشش او منجر شده است. جسیکا، در این رمان عاشقانه از 13 سالی حرف می‌زند که به عنوان یک کارآموز خوانندگی پاپ در آمریکا زندگی کرده است.

 

 

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها