تعطیلی روبات‌ها در روزهای یکشنبه در آلمان اجباری می‌شود

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 1.9 دقیقه

 راهنماتو-دادگاهی در آلمان به نفع استراحت روبات‌هایی که در فروشگاه‌های این کشور کار می‌کنند رأی صادر کرده و بر اساس آن روبات‌ها هم مثل همکاران انسان خود باید بر طبق سنتی مسیحی که قرن‌هاست در این کشور اجرا می‌شود، یکشنبه‌ها تعطیل باشند.  

به گزارش راهنماتو، یک فروشگاه زنجیره‌ای منطقه‌ای به نام تگوت که به صورت آزمایشی 40فروشگاه کاملا خودکار را اداره می‌کند، از یکسال پیش با اتحادیه بخش خدمات درباره خدمات‌رسانی 24ساعته وارد یک دعوای حقوقی شد. اتحادیه درباره مضرات خدمات‌رسانی 24ساعته برای سلامتی انسان‌ها هشدار داده بود.

عالی‌ترین دادگاه ایالت هس موافقت کرد که فروشگاه‌هایی که با سبک جدید فعالیت می‌کنند و طی 4سال گذشته مشغول به فعالیت بوده‌اند باید به زودی روزهای یکشنبه را تعطیل کنند. این دادگاه استدلال کرد که اصل «استراحت یکشنبه» که رسمی 1700ساله و مسیحی است از سال 1919 در قانون‌ اساسی این کشور گنجانده شده است.

توماس استاب، عضو هیأت مدیره تگوت، رِأی دادگاه را «کاملا گروتسک» توصیف کرده است و استدلال می‌کند که این فروشگاه‌ها «صرفا دستگاه‌های فروش خودکار بودند.» او گفته است یکشنبه‌ها 25 تا 30درصد از فروش خودکار هفته را به خود اختصاص می‌دهد.

2

اتحادیه بخش خدمات با این ادعا که موفقیت این فروشگاه‌ها باعث شده که رقبای آن‌ها از اعمال فشار برای تعطیلی تجارت علیه آن‌ها سوء استفاده کنند،  مخالفت کرد و گفت کارگران نیاز دارند یک روز کامل تعطیل باشند.

فروشگاه تگوت که یک سوپرمارکت سوییسی است 300شعبه در سراسر آلمان دارد. این فروشگاه‌ها مثل فروشگاه‌های معمولی دیگر هستند و به مشتریان امکان می‌دهند که خودش در فروشگاه دور بزند و بهای کالای خریداری شده را خودش با اسکنر محاسبه و پرداخت کند. هرچند نبود نیروی نگهبان باعث افزایش دزدی از این فروشگاه‌ها شده اما به گفته مسئولان این فروشگاه‌ها، فروش‌شان به قدری هست که خسارت دزدی‌ها جبران شود.

آلمان قوانین سختگیرانه‌ای درباره تجارت دارد به نحوی که فروشگاه باید تا ساعت 6:30دقیقه غروب تعطیلات آخر هفته تعطیل کنند و کلا روز یکشنبه را کار نکنند.

ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها و پمپ بنزین‌ها همچنان در تعطیلات فعال هستند.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها