ترفندهایی برای لذت بردن از ورزش به جای عذاب کشیدن

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.9 دقیقه

راهنماتو-«می‌دانم که باید ورزش کنم اما ورزش کردن خیلی مایه عذاب است. نفس کم می‌آورم، گرمم می‌شود و عرق می‌کنم و حس می‌کنم لطمه می‌خوردم.» این جملات آشناست؟ اگر آشناست تنها نیستید.

به گزارش راهنماتو، در حدود 97درصد از ما فکر می‌کنیم که ورزش در اندازه کافی برای سلامتی‌مان خوب است. مطالعه‌ای که روی 3500بزرگسال با استفاده از ردیاب‌های فیتنس انجام شد نشان داد که کم‌تر از 4درصد حقیقتا به هدف 150دقیقه فعالیت متعادل در هر هفته دست پیدا کردند.

انگیزه‌های دیگر شما برای ورزش کردن به غیر از سلامتی چیست؟ مطالعه‌ای که اخیرا روی 489نفر اسپانیایی بزرگسال انجام شده است، نشان می‌دهد که مردان برای تقویت تصویری که از خودشان دارند (خودانگاره) ورزش می‌کنند، این درحالیست که زنان بیش‌تر برای کم کردن وزن یا کاهش چربی بدن ترغیب می‌شوند ورزش کنند.

یافته‌ها نشان می‌دهند که بین انگیزه‌های درونی و سطح فعالیت فیزیکی ارتباط وجود دارد اما وقتی تا این حد از ورزش کردن احساس بدبختی به فرد درست می‌دهد چطور می‌تواند انگیزه‌های درونی برای آن پیدا کند؟

اگر شما هم دلتان می‌خواهد ورزش کنید اما هر بار آنقدر احساس خستگی و بیچارگی می‌کنید که می‌گویید روز آخری است که باشگاه می‌روید، با این مقاله با راهنماتو همراه باشید. ما توصیه‌هایی برای شما داریم که می‌تواند حس شما را برای ورزش کردن تقویت کند.

2

1.بپذیرید همه عذاب می‌کشند، با این ترفندها آن را کاهش دهید

نخست، باید بپذیرید که بیش‌تر افرادی که مدام ورزش می‌کنند در هر وعده تمرینی اذیت می‌شوند. حتما از آن احساس خوبی که بعد از ورزش کردن به دست می‌دهد شنیده‌اید، اما آن احساس خوب معمولا بعد از پایان وعده تمرینی دست می‌دهد نه در هنگامی که فرد در حال ورزش کردن است. پس ترفندی که می‌توانید به کار بگیرید آن است که تا حد ممکن احساس ناراحتی و عذابی که حین تمرین کردن بهتان دست می‌دهد را کاهش دهید. هرچند ورزش یک چالش فیزیکی است اما اگر واقعا به سختی میفتید باید وعده‌های ورزشی‌تان را کوتاه کنید. تمرین‌های راحت‌تر را انجام دهید، آرام‌تر ورزش کنید، از وزنه‌های سبک‌تر استفاده کنید، وسط تمرین‌ها استراحت کنید یا زودتر از بقیه متوقف شوید. خلاصه هر کاری را که می‌تواند احساس‌تان در حین ورزش کردن را بهبود ببخشد و از سنگینی بار ورزش بکاهید، انجام دهید. تا زمانی که تمرین‌ها را کامل انجام می‌دهید و دفعه‌های بعدی هم دوباره ورزش می‌کنید، در زمره کسانی که به راحتی جا می‌زنند قرار نمی‌گیرید.

2.ورزش را با فعالیت محبوب‌تان جفت کنید

برای آنکه از شدت نامطلوب بودن ورزش کم کنید، می‌توانید آن را با یک فعالیت دیگر جفت کنید تا لذت بیش‌تری ببرید. می‌توانید هدفون بگذارید و به موسیقی یا پادکست مورد علاقه‌تان حین ورزش کردن گوش کنید. اگر روی تردمیل قرار دارید، ویدیو مورد علاقه‌تان را نگاه کنید یا چیزی را مطالعه کنید که بتواند گذر زمان را تسریع کند (اما حواس‌تان باشد که شیب را بیش‌تر کنید اگر می‌خواهید آهسته‌تر حرکت کنید.) بعد از اتمام هر وعده کامل ورزشی به خودتان جایزه بدهید، مثلا می‌توانید فیلم مورد علاقه‌تان را روزهای تمرین تماشا کنید.

3

3.با رفیق پایه‌تان ورزش کنید

فعالیت ورزشی را با فردی انجام دهید که حضورش برایتان قوت قلب است. اگر برنامه روتین ورزشی با رفیق‌تان بچینید، حتی اگر آن احساس وسوسه‌کننده به سراغ‌تان بیاید که بخواهد مانعی برای ورزش‌تان شود، به خاطر رفیق پایه‌تان هم که شده باشگاه می‌روید. اگر این رفیق از آن رفیق‌های خواستنی باشد به خاطر او هم که شده سر تمرین می‌روید.

4.از خودانگار‌ه تازه‌ای که می‌سازید لذت ببرید  

همه فعالیت‌های معنادار در زندگی ما شامل تلاش و ایثار است. مثلا زایمان، تحصیل در مقطع بالاتر یا خدمت وظیفه که هیچ‌کدام‌شان کارهای راحتی نیستند. حتی وقتی وسیله‌ای خریداری می‌کنید که لازم است خودتان آن را سرهم‌بندی کنید، ممکن است در حین انجام کار کلافگی و ناراحتی را تجربه کنید اما با تکمیل این فعالیت به هدف‌تان دست پیدا کرده‌اید و اکنون می‌توانید به خاطر موفقیتی که کسب کرده‌اید به خودتان ببالید. به غروری فکر کنید که بعد از تکمیل فعالیت ورزشی احساس می‌کنید. این فعالیت می‌تواند خودانگاره یا تصویری که از خودتان در ذهن دارید را تقویت کند. به جای آنکه به خودتان به عنوان فردی «تنبل» یا «بی‌انگیزه» بنگرید، خودتان را «ورزشکار»، «دونده»، «وزنه‌بردار» یا حتی «شناگر» ماهر توصیف می‌کنید.

خیلی زود ورزش نکردن از ورزش کردن برایتان سخت‌تر و عذاب‌آورتر می‌شود.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها