استفاده از مکمل کلاژن چه فوایدی دارد؟

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.1 دقیقه

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ کلاژن به صورت طبیعی در بدن ساخته می شود و نقش مؤثری در ترمیم بافت ها و درخشش پوست دارد؛ اما با بالا رفتن سن، مقدار آن کاهش یافته و همین امر موجب بروز چین و چروک روی پوست می شود. این ماده در استحکام استخوان ها، تاندون ها و رباط های بدن نیز مفید است.

استفاده از مکمل ­های کلاژن فواید بسیاری دارد که در ادامه این مطلب به آن­ها اشاره می ­کنیم:

بهبود سلامت پوست

با کاهش تولید کلاژن در اثر افزایش سن، حالت ارتجاعی پوست از دست رفته و موجب خشکی و پیری پوست می ­شود. مصرف مکمل های کلاژن با افزایش رطوبت و حفظ حالت کشسانی از چین‌وچروک‌های پوستی جلوگیری کرده و موجب حفظ سلامت و شادابی پوست می­ شوند.

تقویت استخوان­ها و مفاصل

با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می ­شود و همچنین استخوان ­ها ضعیف­تر شده و زودتر آسیب می­ بینند. از طرفی دیگر ترمیم استخوان­ های آسیب‌دیده در افراد مسن با فرایند کندتری انجام می­ شود. مصرف مکمل­ های کلاژن به تقویت بافت استخوان­ ها کمک می­ کند.

همچنین این پروتئین در غضروف ­ها نیز وجود دارد و موجب کاهش درد آرتروز مفاصل و مشکلات ناشی از آسیب ­های غضروفی می­ شود.

تاثیر بر سلامت مو

کراتین، پروتئینی مهم در ساختار تار‌های مو است که با استفاده از آمینواسید‌ها تولید می ­شود. مصرف مکمل ­های کلاژن با افزایش میزان آمینواسید‌های بدن موجب تقویت تار‌های مو می­ شوند. با افزایش سن ریزش و شکنندگی مو به‌ ویژه در خانم­ ها بیشتر می­ شود. مکمل­ های کلاژن از طریق بهبود سلامت و ساختار مو از ریزش، شکنندگی و خشکی مو جلوگیری می ­کنند.

تقویت ناخن­ ها

پروتئین کلاژن در ساختار ناخن­ ها نیز حضور دارد و موجب افزایش استحکام آن­ها می­ شود. در برخی افراد ساختار ناخن ­ها ضعیف ­تر بوده و زودتر می ­شکند. با استفاده از مکمل­ های کلاژن می­ توان مانع از آسیب ناخن ­ها و شکنندگی آن­ها شد و به حفظ سلامت و زیبایی ناخن­ ها کمک کرد.

بهبود عضلات

برخی از ورزشکاران به‌ ویژه بدنساز‌ها از مکمل­ های کلاژن برای کمک به افزایش حجم عضلات استفاده می ­کنند. کلاژن با قرارگیری در بافت عضلات می ­تواند موجب افزایش قدرت و حجم آن­ها شود. البته تاثیر افزایش عضلات در اثر مصرف کلاژن محدوده بوده و در مطالعات اثبات نشده است.

بهبود سلامت قلب

یکی از ترکیبات مهم در بافت سلول­های خونی رشته ­های کلاژن است. از همین رو مصرف مکمل ­های کلاژن می­ تواند موجب سلامت قلب و عروق شود و از ابتلا به بیماری­ های قلبی جلوگیری کند.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها