شوهرها احساسات را از طریق شکلک بهتر می‌فهمند تا حالات چهره واقعی

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.4 دقیقه

راهنماتو-درک تغییرات ظریف در خُلق‌وخوی شریک زندگی هرگز نقطه قوت مردها نبوده است. اما تحقیق جدیدی نشان می‌دهد که مردها آن‌قدر در این کار ضعیف هستند که احتمال درکِ ایموجی برای‌شان بسیار بیش‌تر از درکِ احساساتِ ابراز‌شده توسطِ چهره واقعی است.

به گزارش راهنماتو، به نقل از این پژوهش تازه، درعوض زنان خیلی بیش‌تر با حالات چهره طرفِ مقابل هماهنگ هستند.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که مردها در ابراز احساساتی مانند خشم، هوس یا ترس از طریقِ پیامک‌های تلفن‌ هوشمند بسیار راحت‌تر از بیان آن‌ها از طریقِ حالات چهره‌شان عمل می‌کنند.  

ایموجی و ارتباطات

تحقیقی که اخیراً توسط محققان در ایتالیا انجام شده است می‌خواست ببیند که آیا این راحتی در مورد استفاده از آیکون‌های بیانِ احساسات (emoticons) ـ تصاویری که برای بیان احساساتِ فرد ارسال‌کننده طراحی شده‌اند ـ هم صدق می‌کند یا خیر.

با گسترش ارتباطات دیجیتال، این آیکون‌ها به روشی مرسوم برای نشان دادنِ سریعِ حالات احساسی تبدیل شده‌اند. این آیکون‌ها فقدانِ نشانه‌های غیرکلامی مثلِ حالات چهره، زبان بدن یا لحن را جبران می‌کنند.

محققان 96دانشجوی زن و مرد را به خدمت گرفتند و از آن‌ها خواستند که خیلی کوتاه ـ کم‌تر از دو ثانیه در هر بار ـ به تصاویر مردان و زنانی که حالات مختلف چهره از خوشحالی تا تعجب تا عصبانیت و تهوع را نشان می‌دادند نگاه کنند.

از آن‌ها خواسته شد معنای هر حالت چهره را ثبت کنند.

این کار دوباره در مورد چندین آیکونِ بیانِ احساسات ـ مثلِ صورت سرخ‌شده که خشم را نشان می‌دهد یا صورتِ ناراحت با قطره اشکی که از یکی از چشم‌ها جاری شده و غم را نشان می‌دهد ـ تکرار شد.

ایموجی و ارتباطات

نتایج که در نشریه Behavioural Science منتشر شده است نشان داد که مردان، به‌خصوص وقتی پای احساسات منفی مثل خشم، غم یا تهوع در میان بود،  در قضاوت کردن درباره معنای آیکون‌های احساسی خیلی بهتر از قضاوت در موردِ حالات چهره واقعی عمل می‌کردند.

اما زنان خیلی راحت‌تر با نگاه کردن به چهره دیگران می‌توانستند احساسات آن‌ها را حدس بزنند.

دانشمندان فکر می‌کنند مردان تصاویر دیجیتالی را به دلیلِ آنکه در مقایسه با چهره‌های واقعی ابهام کم‌تری دارد و به آن‌ها کمک می‌کند تا بهتر آن‌ها را تفسیر کنند، ترجیح می‌دهند.

محققان در گزارش تحقیقی خود نوشتند که «مردان تمایل بیش‌تری به بیان احساسات از طریقِ ارسال پیام در فضای سایبری دارند. اما زنان وقتی تصایرِ انسان‌ها را مشاهده می‌کنند واکنش‌های قوی‌تری نشان می‌دهند و واکنش‌های همدلانه‌تری را در واکنش به این تصاویر ابراز می‌کنند.»

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها