بهترین شربت های خانگی برای روزهای گرم + طرز تهیه

  • رویا پاک سرشت رویا پاک سرشت
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.8 دقیقه

راهنماتو_در فصل گرما هیچ چیز به اندازه یک نوشیدنی خنک و سبک نمی تواند عطش و گرمازدگی را از بین ببرد و حالتان را خوش کند. 

به گزارش راهنماتو، برای نوشیدن شربت های خانگی خوش طعم، نگاهی به فهرست شربت های راهنماتو داشته باشید که با ارزان ترین مواد اولیه، خوش طعم ترین نوشیدنی ها را در اختیارتان خواهد گذاشت:

شربت به لیمو

1

مواد لازم برای تهیه شربت به لیمو:میوه به ۳ عدد آب ۳ پیمانه، شکر۱ پیمانه، آب لیمونصف پیمانه، برگ به لیمو۱ عدد.

ابتدا در یک ظرف مناسب ۳ عدد میوه به را شسته و هسته آنها را جدا می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا به‌های ما کاملا خشک شوند.سپس پوست آنها را جدا کرده و در یک ظرف مناسب با استفاده از رنده ریز به‌ها را رنده می‌کنیم.

یک قابلمه درب دار مناسب را روی حرارت قرار داده و به آن ۳ پیمانه آب اضافه و سپس ۱ پیمانه شکر را اضافه و مرتب با استفاده از همزن دستی آب و شکر را مخلوط می‌کنیم تا شکر ما به خوبی در آب حل شود و اجازه می‌دهیم تا به جوش بیاید.

بعد از به جوش آمادن آب و شکر میوه به رنده شده و ۱ عدد برگ به لیمو را به قابلمه اضافه می‌کنیم و با حرارت ملایم به مدت ۱ ساعت اجازه می‌دهیم که آماده شود

سپس بعد از گذشت ۱ ساعت قابلمه را از رو حرارت برداشته و اجازه می‌دهیم که خنک شود، در یک ظرف مناسب با استفاده از صافی شربت را از میوه به جداسازی می‌کنیم و سپس به شربت خود نصف پیمانه آب‌ لیمو اضافه و شربت خود را در ظرف مناسب می‌ریزیم.

کوکتل توت فرنگی

2

مواد مورد نیاز جهت تهیه کوکتل توت‌فرنگی و لیمو:توت‌فرنگی ۱۰۰ گرم شربت توت‌فرنگی۱ قاشق غذاخوری  (با توجه به ذائقه و مقدار شیرین بودن توت‌فرنگی قابل تغییر است) لیمویک عدد.در اولین مرحله توت‌فرنگی‌ها را درون مخلوط‌کن یا میکسر بریزید و حسابی آن را به شکل پوره تبدیل کنید.

یک قاشق غذاخوری شربت توت‌فرنگی به آن اضافه کنید و در صورتی که شریت توت‌فرنگی طبیعی یا صنعتی نداشتید، می‌توانید از شکر استفاده کنید. هسته لیمو را حتما جدا کنید و به مخلوط نوشیدنی اضافه کنید.

نکته مهم: در این مرحله دقت لازم را به خرج دهید، زیرا هسته‌های لیمو بعد از پوره شدن طعم تلخ و گسی به نوشیدنی شما خواهند داد. هسته‌ها همان ابتدا با دقت خارج کنید.

تمام مواد را چند دقیقه‌ای با هم ترکیب کنید تا ترکیب قرمز رنگ بسیار خوش رنگی حاصل شود. به‌همین راحتی و با ترکیب چند میوه ساده کوکتل توت‌فرنگی شما حاضر است.

شما می‌توانید آن را به همراه چند تکه یخ یا توت‌فرنگی و حتی نعناع تازه تزیین و سرو کنید.

توجه داشته باشید کوکتل توت‌فرنگی و لیمو را در همان زمانی که نیاز به سرو است  تهیه کنید، چون در گذشت زمان بوی عطر و تازگی لیمو از بین می‌رود و طعم آن تغیر می‌کند.

مواد لازم برای تهیه موهیتو نعنا

برگ نعنا ۱۵ عدد

شربت شکر ۲ قاشق غذاخوری

۵ حلقه لیمو ترش تازه

آب گازدار

یخ به میزان کافی

برای درست کردن شربت شکر ابتدا قابلمه ای را روی شعله قرار می دهیم سپس ۲ لیوان آب ولرم به همراه ۱ پیمانه شکر را درون قابلمه ریخته و هم می زنیم تا یکدست شود. زمانی که مخلوط شکر و آب به جوش آمد و به غلظت مناسبی رسید آن را کنار می گذاریم.

در این مرحله برای مخلوط کردن نعنا با حلقه های لیمو هم می توانید از مخلوط کن و هم از گوشت کوب برقی استفاده نمایید. به این ترتیب برگ نعنای تازه را درون ظرفی ریخته و حلقه های لیمو را به آن اضافه می کنیم و با گوشت کوب برقی آن ها را مخلوط می نماییم.

مخلوط نعنا و حلقه های لیمو را درون لیوان سرو می ریزیم و به آن ۲ قاشق غذاخوری شربت شکر و آب گازدار اضافه می‌کنیم و در آخر مقداری یخ به موهیتو می‌افزاییم.

شربت سکنجبین

3

شربت سکنجبین که نام اصلی آن سرکنگبین است به افراد دارای مزاج گرم در فصل تابستان توصیه می‌شود. یکی از اصلی‌ترین خواص شربت سکنجبین این است که صفرای اضافی بدن را خارج می‌کند.

مواد لازم برای طرز تهیه شربت سکنجبین به شرح زیر است:

نصف پیمانه سرکه

دو پیمانه شکر (می‌توان از عسل به جای شکر استفاده کرد)

دولیوان آب

چند برگ نعنای تازه (در تهیه شربت سکنجبین می‌توان عرق نعناع یا چند برگ نعناع نیز استفاده کرد)

یخ به مقدار دلخواه

طرز تهیه شربت سکنجبین

ابتدا آب و شکر را در ظرفی می‌ریزیم و روی حرارت می‌گذاریم. پس از جوش آمدن، سرکه و نعناع را به آن اضافه می‌کنیم و روی حرارت هم میزیم تا به قوام برسد.

زمانی که به قوام دلخواه برسد از روی حرارت برمی‌داریم تا خنک شود.سپس با آب و یخ نوش جان کنید.

شربت خاکشیر

4

شربت خاکشیر معجزه‌ای برای کاهش سردرد و رفع بی حالی و سرگیجه ناشی از گرما است. خاکشیر گیاهی است که اصطلاحاً به آن خاکشی می‌گویند که تخم این گیاه ریز و کمی بلند است و به دو رنگ قرمز و قهوه‌ای وجود دارد که طعم خاکشیر قرمز تلخ است.

مواد لازم برای تهیه شربت خاکشیر:

خاکشیر: ۴ قاشق غذا خوری

آب: ۴ لیوان

لیموترش تازه: یک عدد

شکر یا عسل: به مقدار دلخواه

آلو بخارا: در صورت دلخواه

گلاب: به میزان لازم

یخ: به مقدار لازم

طرز تهیه شربت خاکشیر:

ابتدا برای شستن خاکشیر ابتدا آن را درون کاسه‌ای مناسب ریخته و روی آن آب بریزید. بعد از اضافه کردن آب دانه‌های خاکشیر به شکل دایره‌ای جمع می‌شود که می‌بایست به کمک یک چنگال آن‌ها را کاملا هم بزنید. معمولا خاکشیر با خاک و برگ‌های ریز همراه است. اجازه دهید دانه‌ها ته‌نشین شوند و آب کاسه را آهسته تخلیه کنید.

این عمل را چند مرتبه انجام دهید تا دیگر برگ و خاشاکی روی آب نماند. سپس چندین بار به آرامی آب آن را خالی میکنیم تا شن های ریز آن برود و تمیز شود.

خاکشیر، آب سرد، شکر یا عسل و گلاب را مخلوط کنید. میزان اضافه کردن شکر در این شربت کاملاً بستگی به ذائقه افراد دارد. البته توصیه ما استفاده کردن از عسل بجای شکر است.

بجای گلاب می‌توانید از آب لیموترش تازه استفاده کنید. استفاده از آبلیمو علاوه بر اینکه طعم ویژه‌ای به این نوشیدنی می‌دهد خواص آن را بهبود می‌بخشد.

راه دیگر برای تهیه شربت آلو خاکشیر می‌بایست چند عدد آلو را به نوشیدنی خود اضافه کرده و مدت ۵ ساعت صبر کنید تا آلوها نرم و شربت طعم آن را بگیرد.

رویا پاک سرشت
رویا پاک سرشت

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها