کهن‌ترین جاذبه‌های دیدنی استان فارس که حتما باید ببینید

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۳ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

ایرنا نوشت: بارش‌های نسبتا خوب روزها و هفته های پایانی سال گذشته، بهار امسال استان فارس را چشم نوازتر کرده و سرسبزی طبیعت به یادمان های تاریخی این سرزمین حال و هوای خاصی بخشیده است.

وجود آثاردوره های تاریخی قبل از اسلام از جمله دوره‌های هخامنشی وساسانی دراستان فارس و همچنین آثار دوره‌های تاریخی بعد از اسلام به ویژه آثار تاریخی دوره زندیه و قاجاریه، گزینه‌های زیادی را به عنوان ایستگاه گردشگری فراروی مسافران نوروزی و گردشگران قرار داده است.

همچنین وجود بقاع متبرکه و آرامگاه امامزادگان جلیل القدر در شیراز از جمله آستان قدسی شاهچراغ (ع)، سیدعلاء الدین حسین (ع)، سید میرمحمد (ع)، علی ابن حمزه (ع)، امامزاده اسماعیل (ع) و دیگر امامزادگان زمینه زیارت میهمانان نوروزی را در استان فارس و شیراز فراهم کرده است.

1

وجود آرامگاه شاعران پارسی گو، غزل سرای نامی حافظ لسان الغیب شیرازی و استاد سخن سعدی شیرازی در شیراز نیز هرسال میلیون‌ها نفر از میهمانان و مسافران نوروزی را به سوی خود فرا می‌خواند.

آرامگاه حافظ شیرازی (حافظیه) پس از گذشت هفت قرن از درگذشت این شاعر بلندآوازه همچنان از سراسر جهان بازدیدکنندگان بسیاری دارد.

به گفته متویان امر، آرامگاه این شاعر نامی صبح چهارشنبه در آیین تحویل سال ۱۴۰۳ میزبان ۳۰ هزار شیرازی و گردشگر نوروزی بود.

آرامگاه سخن سرای نامی شیخ اجل سعدی شیرازی درشیراز نیز از جایگاه ویژه‌ای در میان یادمان‌های فرهنگی و دیدنی فارس برخوردار است و در طول سال و تعطیلات مختلف به ویژه ایام نوروز صدها هزار نفر از میهمانان و مسافران از این مکان بازدید می کنند.

از دیگر آثار باستانی و گردشگری کهن دراستان فارس، مجموعه های تاریخی و جهانی تخت جمشید و پاسارگاد در شهرستان های مرودشت و پاسارگاد است.

1

مجموعه تاریخی و کهن تخت جمشید که در فهرست میراث فرهنگی جهانی به ثبت رسیده، مجموعه‌ای ازکاخ های دوره هخامنشی است که کاخ تچر، کاخ صدستون، تالار شورا، دروازه ملل و پلکان سنگی این بنای کهن، میهمانان را به سمت خود رهنمون می کند.

مجموعه تاریخی پاسارگاد و آرامگاه کورش نیز در شهرستان پاسارگاد در فهرست آثار تاریخی جهانی به ثبت رسیده و چشم نوازگردشگران و مسافران است.

نقش های تاریخی رجب و رستم نیز در کنار مجموعه تاریخی پاسارگاد، مجموعه‌ای کهن از تاریخ و تمدن پارسی را به نمایش می‌گذارد.

در شمال تخت جمشید، نقش‌هایی از اردشیر بابکان و شاپور اول در دل کوه حجاری شده که به نقش رجب معروف است و این نقش دارای سه تصویر برجسته از اردشیربابکان، شاپوراول، علامت خاندان او و شخصیت های بزرگ دوره اردشیر است.

در امتداد نقش رجب و در انتهای کوهستان حاجی آباد، آثار تاریخی مهمی از دوره‌های عیلامی، هخامنشی و ساسانی وجود دارد که نقش برجسته‌های مربوط به دوره ساسانی در پایین کوه، آرامگاه‌های شاهان هخامنشی بر بالای کوه و بنای سنگی چهارگوش (کتیبه زردشت) در سمت راست آن از جمله این آثار است.

کاخ اردشیر بابکان نیزبنایی بزرگ و سنگی است که دارای سه گنبد، ایوان‌ها، دهلیزها و اتاق‌های متعدد بوده که همچنان بخش‌هایی از آن پابرجاست.

این کاخ که در نزدیکی شهر مرودشت قرار دارد در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.

1

عمارت باغ ایلخانی از بناهایی است که محمدقلی خان ایلخان قشقایی آن را ساخته و در محله میدان شاه نزدیک بقعه بی بی دختران شهر شیراز واقع شده است.

این باغ یکی از فضاهای سبز دوره قاجاریه است که ساختمان کهنسال و عمارت قدیمی و دیدنی دارد.

عمارت کلاه فرنگی در باغ نظر شیراز نیز با انبوه درختان سربه فلک کشیده سرو و درختان نارنج در سال‌های پیش از سلطنت کریم خان زند احداث شده و چشم نواز میهمانان و مسافران است.

در میان این باغ، عمارت هشت ضلعی بسیار زیبایی وجود دارد که به کلاه فرنگی شهرت یافته و به دستور کریم خان زند بنا شده است. 

مساجد استان فارس نیز مجموعه‌ای دیدنی و تاریخی است که هرکدام از آنها نشانگر زیبایی روح پرستشگر و عرفانی اهالی فارس است.

1

مسجد وکیل شیراز که به نام مسجد سلطانی وکیل نیز معروف است از آثار با ارزش دوره زندیه به شمارمی رود که ساخت آن در سال ۱۱۵۲ هجری خورشیدی به پایان رسیده است.

مسجد نصیرالملک در انتهای خیابان لطفعلی خان زند شیراز قرار گرفته و به لحاظ معماری و بویژه کاشی کاری و مقرنس کاری بی‌نظیر و منحصربه فرد است.

بازارهای قدیمی فارس نیز که در شهرهای مختلف این استان قرار دارد بخشی از دیدنی‌های نوروز را برای مسافران و گردشگران به نمایش می‌گذارند.

1

بازار وکیل شیراز در محله درب شاهزاده جنب مسجد جامع وکیل واقع شده و مشتمل بر یک رشته حجره های شمالی - جنوبی و یک رشته حجره‌های شرقی -غربی است که در وسط بازار توسط چهارسویی بزرگ بر یکدیگر عمود شده و دارای پنج در بزرگ است.

زیبایی و معماری خیره کننده، عرض زیاد، وسعت و طاق‌های ضربی مرتفع آن از ویژگی‌های این بازار است و دریچه هایی که در زیر سقف آنها ساخته شده هوا و نور کافی بازار را تامین می‌کند.

بازار نو شیراز از دیگر بازارهای قدیمی استان فارس است که در اواخر دوره قاجار ساخته شده است.

بازار قیصریه در شهر قدیم لار در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده و در شمار آثار و میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها