نکات خرید عینک آفتابی مناسب برای سالمندان

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.8 دقیقه

راهنماتو- اگر در دهه 60 زندگی خود احساس می کنید بیناییتان کمی ضعیف شده است، تنها نیستید. با افزایش سن بسیاری از افراد با کاهش قدرت بینایی روبرو می شوند و به گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از بروز این اتفاق معاینه منظم چشم ها توسط چشم پزشک است. هر چه بالغ تر می شویم، چشمان ما در برابر اشعه های مضر نور خورشید آسیب پذیرتر می شوند و با استفاده از یک عینک آفتابی مناسب می توان به حفظ بینایی خود کمک کرد. در ادامه با نکات خرید بهترین عینک آفتابی برای سالمندان با راهنماتو همراه باشید.

1- عدم توجه به رنگ شیشه عینک آفتابی

به گزارش راهنماتو، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که بسیاری از افراد از جمله سالمندان در هنگام انتخاب عینک آفتابی مرتکب می شوند، این است که تصور می‌کنند عینک‌هایی که رنگ تیره دارند، محافظت بیشتری در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید ارائه می دهند. در حالی که محافظت از چشم ها در برابر اشعه های مضر خورشید، ارتباطی با رنگ شیشه عینک ندارد. جالب است بدانید انتخاب یک عینک آفتابی اشتباه، می تواند نسبت به زمانی که از عینک آفتابی استفاده نمی کنید، آسیب بیشتری به چشمان شما وارد کند.

2- توجه به رنگ فریم

در هنگام خرید عینک آفتابی، سعی کنید رنگ فریم را با رنگ موهایتان هماهنگ کنید. موهای تیره با فریم‌های تیره یا فلزی و موهای روشن با فریم‌های شفاف یا روشن هماهنگ تر خواهند بود. پوست هایی که تناژ گرم دارند را با رنگ طلایی و پوست هایی که تناژ سرد دارند را با رنگ نقره‌ای یا گان متال هماهنگ کنید.

3- توجه به فرم صورت

در هنگام خرید عینک آفتابی فرم و حالت صورت خود را در نظر بگیرید. یک فرم عینک خاص که تاکنون از آن استفاده می کردید، ممکن است اکنون به صورتتان نیاید. اگر صورت شما گرد است فریم های نازک سیمی با لبه های مایل به رنگ زرد را انتخاب کنید. در صورتی که فرم صورتتان مستطیلی شکل است، از قاب های بیضی با عرض و انحنای بیشتر استفاده کنید و در صورتی که صورتتان مربعی شکل است، فریم های گرد مناسب فرم صورتتان هستند. صورت های قلبی و الماسی شکل باید از فریم های زاویه دار استفاده کنند و افرادی که صورت های بیضی شکل دارند، می توانند از هر نوع فریم عینکی استفاده کنند.

عینک

4- در نظر گرفتن پوشش های آنتی رفلکتیو و لنزهای پلاریزه

بسیاری از سالمندان، به ویژه آنهایی که به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) مبتلا هستند، ممکن است حساسیت بیشتری را نسبت به تابش خیره کننده و نور روشن تجربه کنند. خرید یک عینک آفتابی با قابلیت پوشش آنتی رفلکتیو می تواند باعث کاهش درخشندگی و محافظت از چشمان شما شود. توصیه می کنیم عینک هایی که در دو طرفشان از قابلیت آنتی رفلکتیو استفاده شده است، خریداری کنید. این امر تابش خیره کننده از پشت لنز را به حداقل می رساند و وضوح دید را بهبود می بخشد. لنزهای پلاریزه نیز مقدار نوری که از طریق عینک وارد چشمان شما می شود، کاهش داده و از آسیب رسیدن به چشم ها در اثر نور شدید جلوگیری می کنند.

5- استفاده از لنزهای فتوکرومیک

این لنزها قادرند از چشمان شما در برابر اشعه های ماوراء بنفش و نور آبی محافظت کرده و مشکلات چشمی مربوط به سن را کاهش دهند. افرادی که در گذشته از لنزهای فتوکرومیک استفاده می کردند، ناچار بودند در شرایط نوری کم، از یک عینک دیگر استفاده کنند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی توصیه می کنیم از لنزهای فتوکرومیک سازگار با تغییرات نوری استفاده کنید. این نوع لنزها از آسیب رسیدن به چشم ها در فضای باز جلوگیری کرده و در فضای خانه و شرایط کم نور نیز، دید خوبی را در اختیار شما قرار می دهند.

6- توجه به اندازه قاب

انتخاب فریم با اندازه مناسب و متناسب با چهره مساله مهمی است که به بهتر شدن استایل شما کمک می کند. در انتخاب اندازه مناسب فریم دقت داشته باشید که عرض فریم نباید از شقیقه های شما عبور کند.

7- کافی نبودن عینک آفتابی

عینک آفتابی ابزاری عالی برای محافظت از چشمان شماست، اما برای محافظت از چشمان خود در برابر اشعه های مضر خورشید نباید تنها به آن اکتفا کرد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به آب مروارید یا کدر شدن عدسی چشم را افزایش دهد. توصیه می شود از کلاه های لبه پهن نیز برای محافظت بهتر از چشمان خود در برابر آسیب های ناشی از اشعه های خورشید استفاده کنید.

عینک

8- بررسی مشخصات عینک

همیشه برچسب عینک را برای اطلاع از میزان حفاظت آن بررسی کنید. روی برچسب عینک آفتابی شما باید عبارت «محافظ در برابر اشعه UVA/UVB» یا «جذب صددردصد UV» نوشته شده باشد. برخورداری از این خاصیت به محافظت از چشمان شما در برابر اشعه های مضری که می توانند منجر به بروز آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و سایر مشکلات چشمی شوند، کمک می کند.

9- عدم استفاده از عینک های ارزان قیمت

از خرید عینک های آفتابی متفرقه خودداری کنید و عینک آفتابی خود را از عینک فروشی های معتبر خریداری کنید. همانطور که گفته شده، خرید یک عینک آفتابی اشتباه، می تواند نسبت به زمانی که از عینک آفتابی استفاده نمی کنید، آسیب بیشتری به چشمان شما وارد کند. کیفیت را فدای ارزانی نکنید. چشمان شما ارزش هزینه کردن را دارند.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها