یه ساعته فسنجونی بپز که یه وجب روغن روش باشه!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.8 دقیقه

راهنماتو- «کی حوصله داره کلی ساعت وقت بذاره تا فسنجون حاضر بشه؟! ولی دلم می‌خوادش!»

فسنجان یکی از خورش‌های فوق العاده خوشمزه و جذاب ما ایرانی‌هاست که طعم بی نظیر آن همیشه دوست داشتنی است. به تعداد شهرهای کشورمان دستورهای طبخ مختلف این خورش وجود دارد!

به گزارش راهنماتو، همه به اشتباه فکر می‌کنند باید وقت زیادی صرف این غذا بکنند و اجازه بدهند ذره ذره بپزد و یک روز زمان ببرد تا فسنجان خودش را به آنها نشان بدهد! تصور گردویی که در فسنجان روغن بیندازد این ذهنیت را برای افراد ایجاد می‌کند در حالی که شما می‌توانید کمتر از یک ساعت این غذای اصیل و معرکه را درست کنید و چند سانتیمتر هم روی آن روغن گردو جمع شده باشد! فقط کافی است یکی دو ترفند را رعایت کنید و درعین حال این دستور را هم به خوبی به خاطر بسپارید!

راهنماتو همیشه برای شما دستورهای جادویی دارد! مانند گذشته به ما اطمینان کنید!

مواد لازم:

ماده غذاییمقدار
مرغ

یک کیلوگرم

گردو

150 گرم

پیاز

2 عدد

رب انار

2 قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی

یک قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه 

از هر کدام نصف قاشق چای خوری

آب سرد

2 لیوان

طرز تهیه:

مهمترین نکته‌ای که برای طبخ سریع این غذا باید درنظر داشته و رعایت کنید تکه‌های مرغ است! هرچقدر تکه‌های مرغ را کوچکتر برش بزنید سریعتر خواهد پخت.

برای به روغن افتادن فسنجان در زمان کوتاه هم کار خاصی لازم نیست بکنید فقط باید گردوی شما خیلی خوب آسیاب شده باشد. در این صورت خیلی زود و به راحتی روغن گردو را که روی خورش جمع می‌شود خواهید دید!

پیازها را بشویید و پوست بگیرید و رنده کنید. در فسنجان یکی از بهترین نکاتی که باید رعایت کنید همین مساله پیاز است! همیشه از پیاز رنده شده استفاده کنید. پیاز را در مقدار خیلی کمی روغن تفت بدهید و سبک که شد (پیاز نباید سرخ بشود) تکه‌های مرغ را (که بهتر است برای سرعت بالاتر از سینه مرغ استفاده کنید) به آن اضافه کرده و تفت بدهید. رنگ مرغ‌ها که تغییر کرد نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را هم اضافه کرده و عطر ادویه‌ها که هوش از سرتان پراند نوبت به رب‌ها می‌رسد! می‌توانید رب گوجه فرنگی را حذف کنید ولی مطمئن باشید در طعم اصلی غذا تغییری ایجاد نخواهد کرد، رب گوجه فرنگی زمینه را برای غلظت و قوام آمدن فسنجان فراهم می‌کند. رب انار و رب گوجه را به خوبی با تکه‌های مرغ هم بزنید و در این مرحله باید گردوها را وارد عمل کنید. گردوهای خوب آسیاب شده را هم برای چند دقیقه در کنار مرغ‌ها تفت بدهید. بوی خامی گردوها که از بین رفت 2 لیوان آب سرد را روی آن ریخته و در قابلمه را بگذارید و اجازه بدهید تمام مواد به خوبی بپزند و خورش شما جا بیفتد.

یک ساعت هم زمان نخواهد برد که روی فسنجان شما روغن گردو جمع می‌شود! دیگر لازم نیست مانند دستورهای گذشته هر از گاهی یخ داخل قابلمه بیندازید تا به گردو شوک وارد شود.

در این فاصله یک پلوی زعفرانی هم آماده کنید تا بزمتان کامل بشود. فسنجان در کنار ماست و سبزی خوردن طعم جادویی خود را بیشتر نشان خواهد داد. یک نکته دیگر هم در مورد فسنجان وجود دارد! وقتی خواستید دست به طبخ این غذا بزنید حتما دوست یا عزیزتان را هم دعوت کنید! خوردن فسنجان دورهمی بیشتر می‌چسبد! نوش جان

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها