سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی منزل؛ خانه یا گالری هنری؟

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 7.9 دقیقه

راهنماتو- سبک آرت دکو سبکی باشکوه در دکوراسیون داخلی خانه است که انرژی و زیبایی خاصی به آن می‌بخشد. اگرچه سبک آرت دکو پس از حضور سبک مدرن در چرخه سبک‌های طراحی خانه از دور خارج شد، اما در سال‌های اخیر طراحان با نگاهی مجدد به آن دریافته‌اند که می‌توانند از ویژگی‌ها، مشخصه و عناصر این سبک استفاده کنند تا آن را به شکلی جذاب‌تر و مدرن‌تر در دکوراسیون داخلی خانه‌ها پیاده‌سازی کنند. از جمله زیبایی‌های سبک آرت دکو اشکال هندسی مورد استفاده، متریال جذاب، رنگ‌های برجسته و تند مثل متالیک و استفاده از لوازم نوپردازی درخشان است که در ادامه راهنماتو درباره آن‌ها صحبت خواهد کرد.

سبک آرت دکو چیست؟

1

به گزارش راهنماتو، اوایل قرن بیست میلادی طراحان فرانسوی از روشی خاص برای طراحی دکوراسیون خانه‌ها استفاده کردند. این طراحی که به سبک آرت دکو معروف است چندی بعد از مرزها فراتر رفت تا به آمریکا رسید. این سبک که در دهه‌های 20 و 30 شکوفا شده بود، با سبک‌های هنری مثل آرت نوو و مینیمالسیم در تضاد بود، اما از طبیعت الهام می‌گرفت. بنابراین در مدت زمانی کوتاه تبدیل به یک سبک جذاب و مدرن شد که نه تنها بر طراحی دکوراسیون داخلی بلکه بر طراحی خودروها و مد نیز تاثیر گذاشت. سبک آرت دکو از آن جهت جذاب بود که نه تنها بر کاربردی بودن اجزا بلکه بر ظرافت آن نیز تاکید داشت. اما، این سبک در دهه 50 میلادی رفته رفته جای خود را به سبک‌های ساده‌تری مثل مدرن داد تا اینکه در سال‌های اخیر مجددا مورد توجه قرار گرفت.

سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی منزل چیست؟

1

وقتی به سبک آرت دکو در دوره‌های شکوفایی‌اش نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که یک حرکت زیبایی‌شناختی بزرگ انجام داده است. در سبک آرت دکو به شکلی ظریف و زیبا از اشکال هندسی جذاب، منحنی‌های نرم، نورپردازی جوی، متریال لوکس و درجه یک مثل مرمر و رنگ‌های جسور و براق که از فلزات الهام گرفته شده بود استفاده می‌شد. با توجه به این ویژگی‌ها، سبک آرت دکو در هنر می‌توانست سبکی مناسب برای طراحی یک خانه رویایی و لوکس باشد. حال، از سبک آرت دکو، سبکی مدرن‌تر ساخته‌اند که آن سبک مجلل را حفظ کرده، اما با زندگی معاصر هم‌خوان است.

ویژگی‌های سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی منزل

1

وقتی به خانه‌هایی که به سبک آرت دکو طراحی شده‌اند نگاه می‌کنیم، خانه‌هایی گرم، مجلل و باشکوه می‌بینیم که به صورت تکرارشونده از رنگ‌ها، سبک نورپردازی، متریال و اشکال هندسی تقریبا مشابهی استفاده کرده‌اند. در واقع سبک آرت دکو ویژگی‌هایی دارد که به آن ماهیت خاصی می‌بخشد و ما با شناخت آن‌ها می‌توانیم از سبک آرت دکو برای طراحی منزلمان استفاده کنیم. در ادامه ویژگی‌های بارز سبک آرت دکو بررسی می‌شوند.

1. رنگ در دکوراسیون داخلی به سبک آرت دکو

1

یکی از دلایل مجلل به نظر رسیدن سبک آرت دکو، رنگ‌هایی است که در آن برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه استفاده می‌کنند؛ رنگ‌های به کار رفته در این سبک به شدت درخشان، براق، برجسته و در اکثر مواقع گرم هستند. این ویژگی‌ها در رنگ‌های به کار رفته به این دلیل است که طراحان بیشتر از لهجه‌های فلزی برای رنگ‌پردازی استفاده می‌کنند. نقره‌ای، طلایی، کروم و مشکی متالیک. این در حالی است که می‌توان در یک اتاق نشیمن به سبک آرت دکو (به خصوص در چرخشی که در عصر معاصر داشته) رنگ‌هایی مثل کرم و بژ یا رنگ‌های خنثی‌تر استفاده کرد و با اضافه کردن چند عنصر متفاوت به رنگ زرد، قرمز، سبز، آبی، صورتی، لاکی و غیره برجستگی آن‌ها را به رخ کشید.

2. اشکال هندسی در دکوراسیون داخلی به سبک آرت دکو

1

وقتی بخواهیم از سبک آرت دکو در طراحی داخلی منزل استفاده کنیم، باید به جذابیت‌های بصری فکر کنیم. بنابراین هر شکل هندسی که بتواند بر احساسات ما تاثیر بگذارد و ما را درگیر خود کند می‌تواند در سبک آرت دکو جای داشته باشد. اشکال هندسی پرکاربرد در سبک آرت دکو زیگزاگ، دایره، مثلث، مستطیل و مربع هستند که برخی گوشه‌های تیر دارند و برخی دیگر با انحنای خود حس بی‌نهایت را به ما القا می‌کنند. این اشکال هندسی می‌توانند زیبایی برجسته‌ای به سبک دکوراسیون داخلی منزل ما بدهند پس می‌توانیم از این اشکال برای انتخاب فرش، پرده، کاغذ دیواری یا اکسسوری‌ها استفاده کنیم.

3. نورپردازی در دکوراسیون داخلی به سبک آرت دکو

1

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای استفاده از سبک آرت دکو در طراحی داخلی منزل پرداخت‌های نورپردازی‌ای است که در این سبک استفاده می‌شود. در این سبک، نورپردازی می‌تواند با اشکال هندسی ترکیب شود تا طرحی نو و درخشان به وجود آورد. بنابراین می‌توان از وسایل نورپردازی‌ای (مثل لوستر) در این سبک استفاده کرد که در آن دوره ابداع شدند. الگوهای هندسی که برای این وسایل نورپردازی استفاده می‌شده است اکثرا متقارن، خطوط مدرن آیرودینامک با حداقل جزئیات، اشکال پلکانی و سایه‌های متفاوتی است که از لامپ‌ها انعکاس می‌یابد.

4. استفاده از اکسسوری در دکوراسیون داخلی منزل به سبک آرت دکو

1

یکی از ویژگی‌های بارز سبک آرت دکو در آن دوره ترکیب سبک‌های متفاوت بود. از این رو استفاده از اکسسوری‌ها در طیف گسترده‌ای در این سبک کار ما را راحت می‌کند. به عنوان مثال می‌توان به شکلی لایه لایه از آینه‌های منحنی استفاده کرد در حالی که اشیا و اکسسوری‌های سنتی در گوشه‌وکنار خانه وجود دارند. به طور کل می‌توان اکسسوری‌هایی که نسبتا بزرگ هستند اما پیچیدگی‌های زیادی ندارند را به دکوراسیون خانه اضافه کرد. در این میان بوفه‌هایی بزرگ می‌توانند محلی برای قرار گرفتن اکسسوری‌ها و ظروف جذاب باشند. در این میان می‌توان از وسایلی که نماد ثروتمند بودن هست نیز استفاده کرد، وسایلی مثل خزها، چوب آبنوس و سنگ مرمر.

در دکوراسیون داخلی به سبک آرت دکو از چه متریالی استفاده می‌شود؟

1

آرت دکو برآمده از رویدادهای تاریخی و صنایع جدیدی بود که اوایل قرن بیستم به وجود آمده بودند. درواقع این سبک از این صنایع تکریم می‌کرد. بنابراین وقتی می‌خواهیم از متریال و مواد مورد استفاده در سبک آرت دکو برای دکوراسیون داخلی منزل صحبت کنیم باید به موادی طلایی و نقره‌ای رنگ، فولاد و لوازم جانبی‌ای بگوییم که ثروتمندی آن دوران را به تصویر می‌کشد. به عنوان مثال در آن دوره بیشترین استفاده را از فولاد برای خانه ساختن می‌کردند و فولاد می‌توانست این چنین وارد معماری خانه شود. پارچه‌های مورد استفاده نیز به شدت لوکس بودند. به‌عنوان مثال پارچه‌های گوره‌خری، مخملی، پوست کوسه و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که فولاد ضد زنگ، آینه و کروم، شیشه و لاک در کنار آن‌ها حضور دارند.

مشخصه‌های سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی منزل

1

حال که ویژگی‌های سبک آرت دکو را شناختیم، بهتر است به روح آن وارد شویم و متوجه باشیم که وقتی از متریال، رنگ‌ها، اکسسوری‌ها و نورپردازی این سبک استفاده کردیم، اضافه یا کم کردن چه عناصری به آن می‌تواند این سبک را در دکوراسیون منزل ما تثبیت کند.

در این میان نباید فراموش کرد که نقش‌ها و الگوهای به کار رفته در این سبک که به شدت جسور، سیال و متقارن هستن، نشان دهنده پیشرفت صنعت بودند. بنابراین این الگوها به وفور در سبک آرت دکو استفاده می‌شود. خطوط زاویه‌دار یکی از اشکالی است که می‌تواند مشخصه سبک آرت دکو باشد چراکه قدرت آن دوره را به یاد می‌آورد.

1

یکی دیگر از مشخصه‌های اصلی سبک آرت دکو، کفپوش‌هایی است از جنس چوب که منبت کاری شده هستند یا با آتش روی آنها طرح انداخته شده است (آن هم به شکل صنعتی). حال بر روی چنین کفپوش‌های فاخری فرش‌هایی می‌اندازند که نقوش هندسی بزرگ با گوشه‌های تیز و رنگ‌های برجسته و متناقض دارند.

وقتی از کفپوش در سبک آرت دکو چشم برداریم و به سقف نگاه کنیم، ممکن است به جای یک رنگ ساده و خنثی نقوشی انتزاعی ببینیم. به عنوان مثال راه راه‌های منقطع، زیگزاگ و طرح‌های پلکانی که سقف را از حالت یکنواختی درآورده و با باقی عناصر موجود در خانه تطبیق داده است.

1

از طرفی دیگر در سبک آرت دکو می‌توانیم از پارچه‌های یا کاغذ دیواری‌هایی استفاده کنیم که با شکل پوست حیوانات چاپ شده‌اند. حال این نقش‌ها می‌توانند گوره‌خری باشند یا پلنگی! در این میان می‌توان از اکسسوری‌هایی که نماد آفتاب هستند نیز استفاده کرد، به عنوان مثال یک آینه با قابی که طرح آن خورشید است.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها