سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی منزل؛ خشن اما قوی!

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 8.4 دقیقه

راهنماتو- در میان سبک‌های متفاوتی که در دکوراسیون داخلی پس از سبک مدرن بیرون آمدند، سبک صنعتی دوباره مورد توجه قرار گرفته است. به این دلیل که سبک صنعتی ما را به یاد فضای سرد کارخانه‌ها می‌اندازد، چنین سبکی را بیشتر در دکوراسیون داخلی ادارات، کافه‌ها، مغازه‌ها و هتل‌های مدرن می‌بینیم. البته نمی‌توان این طور گفت که استفاده از این سبک تنها برای این مکان‌ها مناسب است، ما ممکن است سبک صنعتی را هر جایی ببینیم! راهنماتو در ادامه همه چیز را درباره سبک صنعتی با شما در میان خواهد گذاشت.

1

سبک صنعتی چیست؟

به گزارش راهنماتو، اگر بخواهیم برای به وجود آمدن سبک صنعتی یا سبک شهر یا لفت نقطه عطفی در تاریخ در نظر بگیریم، آن نقطه زمانی است که انقلاب صنعتی رخ داد، کارخانه‌ها درهای خود را بستند و به خانه‌هایی برای سکونت تبدیل شدند. از همانجا طراحان در حال الگو گرفتن از طراحی کارخانه‌ها بودند تا آن را تبدیل به یک سبک خاص در دکوراسیون داخلی کنند. از این رو، وقتی به محیطی با طراحی و سبک صنعتی وارد شویم، فضایی سرد خواهیم دید که با نور فراوان تغذیه می‌شوند و پنجره‌هایی بزرگ دارند، درست شبیه آن‌چه در کارخانه‌های نیویورکی قرن بیست میلادی می‌دیدیم.

1

سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی منزل چیست؟

وقتی که سبک صنعتی یا شهری به دکوراسیون داخلی منازل وارد شد، عناصر تشکیل دهنده آن ساختمان یا سازه مثل لوله‌ها یا فولادهای بکار رفته در ساخت آن سازه مشخص بودند. بنابراین عناصر زیبایی‌شناسانه به طور کل کنار رفتند و آجر و آهن کنار یکدیگر تبدیل به جز اصلی‌ شدند که در اطراف دیده می‌شد.

این در حالی است که وقتی از سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنیم ممکن است لوازم فرسوده و زنگ‌زده‌ای را ببینیم که مورد استفاده قرار می‌گیرند و ردی از گذشته‌ها بر خود دارند.

1

حال وقتی شما چنین فضایی را ببینید بدون شک به یاد کارخانه‌ها، انبارها و سوله‌های بزرگی می‌افتید که بیشتر محیطی مناسب برای صنعتگری بوده‌اند.

بنابراین اکثر مواد به کار رفته در آن یا بازیافتی هستند یا از سنگ، فلز و آجر. نکته قابل ذکر در دکوراسیون داخلی به سبک صنعتی این است که لوازم عموما باید در مقابل پارگی و آسیب مقاوم باشند؛ پس استفاده از مصالحی که القاکننده مقاومت هستند یا واقعا مقاوم هستند در این سبک جای دارند.

1

ویژگی‌های سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی

وقتی که ما به سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این سبک سادگی را در کنار مقاومت قرار داده است. به همین خاطر همه چیز خشن و زمخت به نظر می‌رسد. اما، در پس پرده این خشونت، ویژگی‌هایی وجود دارد که اگر با آن آشنایی بیشتری پیدا کنیم قطعا می‌توانیم به این سبک نزدیک‌تر شویم و از آن برای محیطی که مد نظر داریم استفاده کنیم. در این میان ممکن است بتوانیم با سلیقه شخصیمان مقداری لطافت به آن ببخشیم و در نهایت دکوراسیونی منحصربه‌فرد داشته باشیم.

1

رنگ در سبک صنعتی برای دکوراسیون داخلی

یکی از مهم‌ترین عناصر در هر سبک معماری، شناخت رنگ‌هایی است که در آن سبک باید ار آن‌ها استفاده کنیم. حال در سبک صنعتی پالت رنگ قطعا خنثی است، اما دقیقا برعکس سبک‌های مینیمال که تنها بر رنگ سفید و سایه‌های روشن تمرکز دارد، سبک صنعتی به سراغ خاکستری، سیاه و حتی قهوه‌ای می‌رود که گاهی با رنگ آجری نیز ترکیب می‌شود. از این رو است که می‌گوییم به طور کل در سبک صنعتی یک سردی خاصی در محیط پیدا می‌شود.

1

اشکال هندسی در سبک صنعتی برای دکوراسیون داخلی

پیش‌تر در مقاله « سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی منزل؛ خانه یا گالری هنری؟» گفتیم که اشکال هندسی در سبک آرت دکو ممکن است گرافیکی باشند، اما با رنگ‌های متالیک برجسته شوند، اما اشکال هندسی در سبک صنعتی در حالی که گرافیکی هستند و به شدت تمیز، اصلا به سراغ خطوط سینوسی یا برجسته‌سازی خطوط به وسیله رنگ‌ها نمی‌روند. اشکال هندسی در سبک صنعتی باید الگوهای کارخانه‌ای را تکرار کنند. یکی از محبوب‌تری اشکال هندسی در سبک صنعتی لانه زنبوری است و دیگری یا اشکالی که یادآور دکل‌های بزرگ برق هستند.

1

نورپردازی در سبک صنعتی برای دکوراسیون داخلی

همانطور که پیشتر یاد شد، نورپردازی در سبک صنعتی بر نورطبیعی و پنجره‌های بزرگ تکیه کرده است. اما، ویژگی‌ای که نورپردازی سبک صنعتی را منحصربه‌فرد می‌کند، شیشه‌های تیره با ظاهری مشبک است که ما را بیشتر به یاد پنجره‌های کارخانه‌ها می‌اندازد.

1

در این میان ممکن است در برخی کافه‌های مدرن یا لوستر فروشی‌ها لامپ‌های قدیمی و ادیسونی را دیده باشید که نه تنها برای نورپردازی مصنوعی، بلکه به عنوان عنصری جذاب و تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لامپ‌های ادیسونی به عنوان عنصری در دسترس از دوره شکوفایی سبک صنعتی تبدیل به یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این سبک شده‌اند.

اما، اگر این لامپ‌ها در دسترس شما نبود می‌توانید از لامپ‌های بدون لوستر و تکی یا چندتایی استفاده کنید. از طرفی چراغ‌های آویزان شده از سقف با یک سیم نیز می‌توانن از دیگر ویژگی‌های نورپردازی در سبم صنعتی باشند.

1

استفاده از اکسسوری در سبک صنعتی برای دکوراسیون داخلی

اگرچه از مهم‌ترین مشخصه‌های سبک صنعتی، سادگی آن است اما می‌توان از اکسسوری‌ها و لوازم جانبی‌ای استفاده کرد که صنعتگری را به یاد ما می‌اندازند. به عنوان مثال آینه‌های بزرگی که با قاب‌های فلزی روی دیوار قرار گرفته‌اند، چراغ‌های دیواری و سطل‌های فلزی بزرگ و کوچک که می‌توانند کنجی از خانه قرار بگیرند.

در این میان می‌توانید خلاق باشید و هرچه به فکرتان می‌رسد را به عنوان اکسسوری استفاده کنید. به عنوان مثال یک چرخ دوچرخه قدیمی که روی دیوار نصب شده است یا یک بشکه نفت بزرگ که تبدیل به یک میز پیشخوان شده است.

1

متریال مورد استفاده در سبک صنعتی برای دکوراسیون داخلی

اگرچه می‌گویند سبک صنعتی ساده است و تزئینات خاصی ندارد، اما باید تصحیح کرد که سبک صنعتی اصلی‌ترین اجزا معماری خانه را برجسته کرده و از آن به عنوان عنصری تزئینی استفاده می‌کند.

در این میان سقف‌های بلند، پلان‌های باز (که از ویژگی‌های سبک مدرن است)، آجرهای اکسپوز، کفپوش بتنی (از این محکم‌تر چی می‌خوای؟)، لوله‌های فلزی و صنعتی در ابعاد متفاوت و کانال‌هایی که از رو کار شده‌اند، نه تنها مشخصه‌های سبک صنعتی هستند بلکه به عنوان متریالی محکم و بدون مرگ در این سبک دکوراسیون داخلی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

1

از طرفی دیگر در سبک صنعتی می‌توان لوازم متفاوت را تغییر کاربری داد. به‌عنوان مثال ممکن است یک میز فلزی بزرگ که در کارخانه‌های برای نقشه‌کشی مورد استفاده قرار می‌گرفته، حالا تبدیل به میز نهارخوری شود. یا جعبه تقسیم فلزی بزرگی تبدیل به یک میز عسلی یا قهوه خوری برای جلو مبل شود.

حال اگر به پارچه احتیاج داشته باشیم، می‌توانیم به سراغ پارچه‌های طبیعی مثل کتان و چرم برویم که هم مقاوم هستند و هم با روحیه صنعتی سازگاری بالاتری پیدا می‌کنند. در این میان شاید اصلا اهمیتی نداشته باشد از مبلی استفاده کنید که تکه‌ای از چرم آن پوشیده و با پارچه‌ای دیگر پوشانده شده است.

1

مشخصه‌های سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی

حال که با ویژگی‌های سبک صنعتی کاملا آشنا شدیم، بهتر است به سراغ روحِ سبک صنعتی برویم و متوجه شویم که با چه تغییرات یا زیاد و کم کردن عناصری می‌توانیم مشخصه‌های این سبک را به فضایی که مد نظر داریم بیاوریم.

در درجه اول، می‌توان در میان انبوه لوازم سرد و رنگ‌های بی‌روح از گیاه‌ استفاده کنیم. زمانی که گیاه در یک فضا با سبک صنعتی قرار گیرد، نسبت به قبل به شدت برجسته می‌شود چراکه فضایی متناقض به وجود می‌آورد. پس می‌توانیم در قفسه‌هایی فلزی از گیاه استفاده کنیم در حالی که دیوار پشتی آن به جای کاغذ دیواری یا رنگ روغن، آجر است.

1

بعد بهتر است اسکلت ساختمان را به رخ بکشیم. دیده‌اید در برخی موارد لوله‌های خانه شما می‌تکرد و برای پنهان کردن آن هرکاری می‌کنید؟ در سبک صنعتی لازم نیست لوله‌ها را پنهان کنید. بهتر است اجازه دهید اسکلت ساختمان (حتی به صورت نمایشی) در دکوراسیون داخلی شما حضور داشته باشد.

اگر می‌خواهید از چوب استفاده کنید، بهتر است به شکلی نشان دهید که این چوب فرسوده بوده و ما از آن به شکل بازیافتی استفاده کرده‌ایم. به عنوان مثال می‌توانید تکه‌های چوب را با رنگ‌های سرد، رنگ‌آمیزی کنید و سپس از آن استفاده کنید.

1

اما، یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های سبک صنعتی استفاده از فلز است، پس از آن به شکل بی‌رویه استفاده کنید. تفاوتی ندارد که مس، کروم، برنج یا هر چیز دیگری. اما، اگر از فلزهای براق استفاده کنید بیشتر به سمت مدرن‌گرایی رفته‌اید و اگر فلزات مورد استفاده شما رنگ پریده و زنگ زده باشند، حس‌وحال وینتیج و قدیمی بودن به دکوراسیون شما خواهد بخشید.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها