مدرسه‌ی خوب چه ویژگی‌هایی داره؟

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 4.3 دقیقه

راهنماتو- «عاشق مدرسشه! محیطش خیلی خوبه. تو فضاش خوشحاله!»

پدر و مادری که فرزندشان به سن مدرسه می‌رسد از سال‌ها قبل دغدغه‌ی انتخاب مدرسه دارند. اینکه محیط آن به چه صورت باشد، مسافت تا منزل چه میزان است، نیروهای انسانی حاضر در مدرسه از چه اخلاق و رفتاری برخوردارند، معلم‌ها قدرت جذب بچه‌ها را دارند یا خیر؟! امنیت در همه زمینه‌ها در مدرسه برقرار است؟ فضای مدرسه اجازه خلاقیت به بچه را می‌دهد؟ خانواده‌هایی که فرزندشان را در آن مدرسه ثبت نام می‌کنند بیشتر از چه قشری هستند؟ اگر شما هم این دغدغه‌ها را دارید راهنماتو یکسری توصیه و پیشنهاد به شما دارد که برای انتخاب یک مدرسه خوب می‌تواند راهگشا باشد، بد نیست بخوانید شاید به کارتان آمد!

با توجه به اینکه بچه‌ها بعد از رسیدن به سن مدرسه، بیشتر زمان خود در روز را در آن محیط می‌گذرانند درنظر گرفتن تمام زوایا برای انتخاب یک مدرسه خوب اهمیت زیادی دارد. آیا همین که یک مدرسه اسم بزرگی داشته باشد ملاکی بر خوب بودن آن است؟ عجله نکنید و این موارد را مرور کنید:

  • فضای مناسب با روحیه فرزند شما

همانطور که برای انتخاب خانه ما به دنبال خیلی موارد هستیم تا در آن احساس امنیت و راحتی داشته باشیم مدرسه هم از این نظر قابل توجه است. فضایی که فرزند شما 9 ماه از سال را به صورت روزانه در آن سپری خواهد کرد به نوعی خانه دومش خواهد بود و باید فضای دلنشین و درعین حال جذابی داشته باشد. فضای خشک و بدون روح به صورت بدی روی روحیه بچه‌ها اثر می‌گذارد و قرار گرفتن در یک محیط شاد که از رنگ‌های مختلف بهره گرفته باشد در ایجاد ذوق و شوق برای فرزند شما تاثیر زیادی خواهد داشت.

  • سیستم گرمایش و سرمایش مناسب

باتوجه به اینکه هم فصل گرما را در طول دوره تحصیلی خواهند داشت و هم سرمای پاییز و زمستان را تجربه خواهند کرد باید از نظر دما مدرسه امکانات کافی را داشته باشد تا بچه‌ها در روند یادگیریشان اختلالی ایجاد نشود.

  • معلم‌ها و نیروی انسانی فعال و پر انرژی و کاربلد

وقتی تمام افراد در مدرسه به وظایف خود آگاه باشند و متوجه این مساله باشند که رفتارشان چقدر می‌تواند در ایجاد اشتیاق یا حتی تنفر نسبت به تحصیل روی بچه‌ها موثر باشد یعنی این مدرسه می‌تواند قابل توجه باشد.

خیلی از دانش آموزان به دلیل اخلاق و برخورد بد عوامل مدرسه از درس خواندن بیزار خواهند شد و این مساله اهمیت خیلی بالایی دارد.

  • ارتباط مستقیم با والدین و گزارش کار

در ارتباط بودن کادر مدرسه با خانواده‌ها و برگزاری جلسات مختلف باعث می‌شود خانواده‌ها به خوبی در جریان اهداف مدرسه و روند کار آن قرار بگیرند و اگر انتقاد یا پیشنهادی دارند به راحتی مطرح کنند و مهمتر از آن شاهد این باشند که به خواسته‌هایشان اهمیت داده می‌شود.

گزارش روزانه از فعالیت کلاسی به خانواده‌ها موجب می‌شود آنها خود را در کلاس درس فرزندشان حس کنند و در جریان امور قرار بگیرند.

0

  • برگزاری اردوهای علمی و تفریحی مختلف

یکی از بهترین اتفاقاتی که برای هر دانش آموزی می‌تواند بیفتد اردو رفتن با مدرسه است. اینکه در فضایی غیر از مدرسه در کنار دوستان و همکلاسانشان باشند هم روحیه آنها را تقویت خواهد کرد و هم به استحکام روابطشان کمک می‌کند. ضمن اینکه خستگی درس خواندن و قرار گرفتن هر روزه در کلاس‌های درس را از بین خواهد برد. گنجاندن تکالیف و آموزش‌ها در دل طبیعت تاثیر بسیار زیادی بر دانش آموزان دارد و مدارسی که به این مورد توجه دارند و اردوهای مختلفی برگزار می‌کنند در تربیت دانش آموزانی که عاشق یادگیری بوده و خلاق و ماجراجو باشند موفقتر عمل خواهند کرد.

  • فعالیت‌های فرهنگی و مسابقات

دانش آموزانی که به جز درس خواندن در زمینه‌های دیگر هم به چالش کشیده می‌شوند استعدادها و توانایی‌هایشان بیشتر محک می‌خورد و چه بسا راه آینده‌شان راحتتر شناسایی بشود. برگزاری مسابقات، فعالیت‌های مختلف فرهنگی و ورزشی تاثیرگذاری بسیاری دارد و مدارس موفق همه در این زمینه‌ها فعال هستند.

  • کلاس‌های تقویتی خارج از ساعت درس

مدارس خوب با شناسایی مشکلات دانش آموزان سعی می‌کنند درصدد رفع آنها بربیایند و با برگزاری کلاس‌های تقویتی هرچند کوتاه مدت در ساعاتی خارج از ساعات اصلی درس به صورت فوق برنامه به بچه‌ها کمک می‌کنند تا حس بدی نسبت به ضعف‌هایشان نداشته باشند و به راحتی آنها را برطرف کنند.

  • داشتن تجهیزات مدرن و قابل استفاده

در دنیای دیجیتال امروز برای اینکه دانش آموزان بتوانند به خوبی رشد کنند مدارس باید از امکانات لازم برخوردار باشند. وجود کامپیوتر، میز و صندلی‌های مناسب، تخته‌های استاندارد، آزمایشگاه‌های مجهز به دانش آموزان کمک می‌کند هم حس بهتری نسبت به آموزش داشته باشند و هم درصدد یادگیری بیشتر باشند.

  • قانون پاداش حاکم است

اینکه دانش آموزان بدانند کارهای خوبشان و پیشرفتشان در حین آموزش بی پاسخ نیست و جایزه خواهند گرفت یک برگ برنده برای مدرسه است! لازم نیست هدایا و جوایز خیلی گران قیمت باشند صرفا وجود این وعده‌ها و عملی شدنشان در روحیه بچه‌ها تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت ضمن اینکه زمینه یک رقابت سالم و دوستانه را هم فراهم خواهد کرد.

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها