10 لوازم آشپزخانه و طراحی آن که در سال 2024 ترند شده‌اند

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 6.3 دقیقه

راهنماتو- لوازمی که داخل آشپزخانه هستند، طراحی دکوراسیون آن و احساساتی که از آن‌ها دریافت می‌کنیم می‌توانند بر خلقیات ما و حتی در آشپزی کردنمان تاثیر بگذارند. گاهی می‌بینیم که برخی افراد چه عاشقانه وارد آشپزخانه می‌شوند، چه راحت آشپزی می‌کنند و چه فضای صمیمانه‌ای در آن ساخته‌اند. اما چرا ما چنین احساسی نداشته باشیم؟ شاید نمی‌دانیم که لوازم و طراحی‌های جدید در سال 2024 که اکثرا بر اساس تغییرات روحیات انسان شکل می‌گیرند (یا به روحیاتمان شکل می‌دهند!) چه چیزهایی هستند. راهنماتو در این مقاله 10 وسیله ترند در سال 2024 و ایده‌های دکوراسیون برای آشپزخانه را عنوان خواهد کرد.

1. یخچال نوشیدنی زیر پیشخوان

1

به گزارش راهنماتو، یکی از ترندترین لوازم آشپزخانه در سال 2024 یخچال‌های نوشیدنی است که زیر پیشخوان قرار می‌گیرند. این یخچال‌ها می‌توانند تمام بطری‌ها را از یخچال بیرون کشیده و فضای آن را باز کنند. در یخچال هر ایرانی مقدار زیادی بطری وجود دارد که داخل هرکدام از آن‌ها طعم‌دهنده‌ها (مثل آبغوره و آبلیمو) یا نوشیدنی‌ها و شربت‌ها متفاوتی قرار دارد. بعلاوه، می‌توانیم داخل یخچال نوشیدنی انواع مرباها و غیره را نیز جا دهیم تا یخچالمان نظم بیشتری پیدا کند.

2. کابینت‌ها با رنگ روشن و متناقض

1

یکی از اقداماتی که می‌تواند هیجان را به آشپزخانه ما بیاورد، استفاده از کابینت‌های رنگارنگ است. نکته جالب این است که آشپزخانه یکی از بخش‌های خانه است که ما در آن لوازم زیادی داریم. ایجاد کردن این کنتراست میان لوازم آشپزخانه با کابینت‌ها نیز می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. به‌عنوان مثال استفاده از یخچال‌های استنسل استیل یا مشکی که در کنتراست با کابینت‌های سبز روشن، کرم یا حتی سفید قرار می‌گیرند. اگر بخواهیم کمی جسورتر باشیم، می‌توانیم در میان انبوهی از لوازم که اکثرا رنگی خنثی یا روشن دارند، وسیله‌ای با رنگ قرمز یا زرد قرار دهیم. (مثلا یک دستگاه اسپرسوساز قرمز که روی یک پیشخوان با کابینت‌های سفید و مشکی قرار گرفته است.)

3. استفاده از رنگ مورد علاقه در آشپزخانه

1

تا همین چندی پیش، محبوبیت آشپزخانه‌های مینیمال که تماما سفید هستند فراگیر شده بود. درواقع، همه باکلاس بودن آشپزخانه‌شان را به مینیمال بودن آن می‌دانستند. اما، آشپزخانه تماما سفید، روح نداشت! به همین خاطر از چرخه مد در حال عقب‌نشینی است. به جای آن می‌توانیم وقتی به سراغ خرید وسیله‌ای جدید می‌رویم، کاملا به سلیقه شخصی خودمان در رنگ اطمینان کنیم. رنگ آبی دوست دارید؟ یک دستگاه همه‌کاره آبی بخرید! هیچ ایرادی ندارد که با کابینت‌ها و سایر لوازم آشپزخانه شما هماهنگی ندارد.

4. لوازم آشپزخانه استنسل استیل

1

یکی دیگر از لوازمی که در آشپزخانه در سال 2024 به شدت ترند شده‌اند، لوازمی از جنس استنسل استیل هستند. البته این جنس لوازم آشپزخانه، جنسی نیست که به دست فراموشی سپرده شود، اما امسال مجددا روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. این جنس مقاومت بالایی دارد، دربرابر خط و خش دوام می‌آورد و از همه مهم‌تر تمیز کردن آن راحت‌تر است. برای جذابیت بخشیدن به آن می‌توانیم از کابینت‌ها، فرش، پرده، لوستر و لوازم جزئی با رنگ‌های روشن، تیره، جسورانه (مثل قرمز و نارنجی) و یا رنگ مورد علاقه استفاده کنیم.

5. بازگشت به معماری سنتی

1

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، در سال جدید ما برای طراحی آشپزخانه‌هایمان، کمتر به سراغ ایده‌های مینیمالیستی می‌رویم، در عوض سعی می‌کنیم از عناصر، لوازم، و ایده‌هایی که ما را به سنت‌های قدیمی معماری و دکوراسیون داخلی آشپزخانه نزدیک می‌کنند استفاده کنیم. در سال‌های پیش ما هر چه بیشتر به سراغ پنهان کردن لوازم آشپزخانه می‌رفتیم، یخچال را پشت تخته‌های ام دی اف پنهان می‌کردیم، اما در سال جدید تمامی لوازممان را در معرض دید قرار می‌دهیم.

6. نورپردازی متفاوت در آشپزخانه

1

شاید تا کنون نهایت کاری که برای نورپردازی آشپزخانه انجام می‌دادیم، آویزان کردن یکی دو لوستر بود. اگر خیلی دست و دل باز بوده باشیم، بالای جزیره آشپزخانه نیز یک لوستر از سقف آویزان می‌کنیم. اما، طراحان بر این باور هستند که برای نرم‌تر کردن نور در آشپزخانه، بهتر است که منبع نوری را در زاویه‌های متفاوت قرار دهیم. یعنی اگر لوستری بالای جزیره قرار دادیم که روی آن در حال آشپزی هستیم، بهتر است با یک یا دو چراغ دیواری در دو سمت جزیره، نور را نرم‌تر و طبیعی‌تر کنیم. این کار می‌تواند، حتی به هنگام شب، آشپزی را برای شما شیرین‌تر کند.

7. کمبود بودجه

1

در سال‌های گذشته با دیدن متریال به کار رفته در آشپزخانه‌های ترند و زیبا، شوکه می‌شدیم. به‌عنوان مثال استفاده از سنگ مرمر در تمام آشپزخانه بیشتر شبیه به رویا می‌ماند تا یک ایده کاربردی. اما، در سال 2024 سعی می‌شود که بیشتر از متریال ارزان قیمت‌تری استفاده شود که در عین حال بادوام هستند. به عنوان مثال ام دی اف یا سرامیک‌های سبک وزن. در واقع بسیاری از طراحان برای ایجاد کردن یک نقطه کانونی در آشپزخانه از سنگ‌های گران قیمتی مثل مرمر استفاده می‌کنند، اما حالا می‌توانیم با استفاده از سنگ‌هایی ارزان‌تر که رنگ‌هایی جسورانه‌تر دارند کمک بگیریم تا نقطه کانونی آشپزخانه خود را ایجاد کنیم.

8. شیر رو گازی (شیر قابلمه پر کن)

1

یکی از لوازم کاربردی در آشپزخانه که در سال 2024 به شدت ترند شده است، شیر رو گازی یا شیر قابلمه پر کن است. این‌ها شیر آب‌هایی تاشو هستند که  بر دیوار پشت گاز تعبیه می‌شوند. این شیر آب به ما امکان می‌دهد که بدون نیاز به بلند کردن کتری یا قابلمه، داخل آن آب بریزیم. (همواره برای پر کردن قابلمه از آب برای ماکارونی درست کردن عذاب می‌کشیدید؟ شیر رو گازی شما را راحت خواهد کرد).

9. هودهای جدید با کاربرد جدید

1

یکی از لوازم کاربردی در آشپزخانه هودها هستند. اما، چرا هرگز به تنوع ایجاد کردن در آن فکر نمی‌کنیم؟ گاهی حتی می‌توانیم جای هود را عوض کنیم و آشپزی را به مکان دیگری منتقل کنیم. به‌عنوان مثال، حال که آوردن اجاق گاز به جزیره آشپزخانه باب شده است، می‌توانیم هودهای متفاوت‌تری تهیه کنیم که سلیقه شخصی ما در آن منعکس شده است و جلوه آشپزخانه ما را به طور کل تغییر می‌دهد.

10. شیر آب چند منظوره

1

یکی از جذاب‌ترین لوازم ترند آشپزخانه، استفاده از شیر آب‌های چند منظوره است که بدون نیاز به آبگرمکن آب را گرم می‌کند. برخی از آن‌ها نیز قدرت تصفیه کردن آب را دارند. پس اگر به سلامت خود اهمیت می‌دهیم، باید از چنین شیر آب‌هایی استفاده کنیم که حداقل آب تصفیه شده در اختیار ما قرار می‌دهد.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها