انتخاب عطر مناسب: راهنمای جامع برای یافتن رایحه دلخواه شما

  • فاطمه چولکی فاطمه چولکی
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 6.1 دقیقه

راهنماتو- احتمالا برایتان پیش آمده که در یک موقعیت از عطری که دوست تان استفاده کرده خوشتان می آید و تلاش می کنید تا اسم آن را از او بپرسید. احتمالا دوست خود را هم متقاعد کردید که نام عطر خاص خود را به شما بگوید، اما وقتی آن را خریداری کردید، متوجه می‌شوید که بوی خوبی برای شما ندارد. این چطور ممکن است؟ خب، همه چیز به چیزی به نام شیمی بدن برمی گردد! نحوه واکنش یک عطر با بدن شما می تواند رایحه آن را در طول زمان تغییر دهد و آن را مانند یک عطر کاملا متفاوت به نظر برساند. در این مطلب، نحوه تاثیر شیمی بدن بر عطر را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید رایحه مناسب خود را انتخاب کنید.

چیزهایی که باید بدانید

به گزارش راهنماتو، هنگام انتخاب یک عطر، به نت های مختلف نگاه کنید تا ببینید که چگونه رایحه در طول زمان تغییر می کند، نت های پایه در دراز مدت بهترین حس را از عطر به شما می دهند.

عطرها روی پوست های چرب بهتر جذب می شوند، بنابراین اگر پوست خشکی دارید، قبل از اسپری کردن عطر خود از مرطوب کننده استفاده کنید.

قبل از خرید یک عطر جدید، آن را روی نقاطی که شاهرگ دارد بمالید و ببینید آیا بعد از یک ساعت هنوز از بوی آن لذت می برید یا خیر.

نت های مختلف را از هم جدا کنید

مشابه نحوه تشکیل نت های موسیقی یک آهنگ، نت های عطر لایه های مختلفی از رایحه هستند که یک عطر را تشکیل می دهند. هنگامی که برای اولین بار عطر را اسپری می کنید، نت ها به ترتیب زیر منتشر می شوند:

نت های بالایی همان چیزی است که بلافاصله بو می کنید. آنها معمولاً سبک‌ترین نت‌ها هستند، با رایحه‌هایی مانند مرکبات، توت‌ها و گیاهان.

نت های میانی زمانی ظاهر می شوند که نت های بالایی تبخیر شوند. آنها همچنین به عنوان "قلب" عطر شناخته می شوند، معمولا رایحه ای گلی، میوه ای یا تند را برای عمیق تر کردن عطر نشان می دهند.

نت های پایه زمانی عطر را تشکیل می دهند که نت های میانی از بین بروند. آنها پایه و اساس عطر در نظر گرفته می شوند که اغلب با رایحه های چوبی یا مشک همراه است.

1

با خانواده های مختلف رایحه آشنا شوید

در دنیای عطر، 4 خانواده رایحه گلی، تازه، شرقی و چوبی وجود دارد. بیشتر اوقات، مردم به یک خانواده تمایل دارند، بنابراین تشخیص اینکه کدام عطر را ترجیح می دهید می تواند به شما در انتخاب عطر مناسب با شیمی بدنتان کمک کند:

خانواده گل ها: بسته به شکوفه های خاص به صورت پودری یا شیرین توصیف می شود. آنها اغلب شامل نت های میخک، گاردنیا، یاس یا گل رز هستند.

خانواده تازه: از نت های "سبز" تشکیل شده است - به علف های تازه بریده شده، مرکبات سبک و هوای بهاری فکر کنید.

خانواده شرقی: از رایحه‌های شیرین، تند و عجیب و غریب تشکیل شده است که معمولاً رایحه‌ای از وانیل یا عنبر دارند.

خانواده چوبی: دارای نت‌های معطر چوب و خزه مانند بلوط، چوب سدر و چوب صندل است، اما می‌توانید نعناع هندی یا کاج را در آن‌ها مخلوط کنید.

2

بین پرفیوم، ادو پرفیوم و ادو تویلت تفاوت قائل شوید

عطر بسته به غلظت روغن در اشکال مختلفی وجود دارد. به طور کلی، غلظت‌های بالاتر گران‌تر، شدیدتر و ماندگارتر هستند، اما به تازگی بسیاری از مردم رایحه‌ای سبک‌تر و مقرون به صرفه را ترجیح می‌دهند.

پرفیوم دارای بالاترین غلظت روغن معطر، بین 15-40 درصد عصاره عطر است.

ادو پرفیوم دارای غلظت روغن معطر کمتری نسبت به عطر است و حدود 10 تا 20 درصد عصاره عطر دارد.

ادو تویلت دارای کمترین غلظت روغن معطر، بین 4 تا 15 درصد عصاره است.

3

چگونه شیمی بدن بر عطر تأثیر می گذارد

عطرها در افرادی که پوست چرب دارند ماندگاری بهتری دارد. اگر رطوبت کافی برای چسبیدن مولکول های عطر وجود نداشته باشد، عطر شما به سرعت تبخیر می شود (که قدرت ماندگاری عطر را کاهش می دهد). روغن‌ها به جذب عطر در پوست کمک می‌کنند؛ بنابراین عطرها معمولاً در افرادی که دارای پوست‌های چرب هستند ماندگاری بیشتری دارند.

اگر پوست خشکی دارید، قبل از اسپری کردن عطر، مرطوب کننده یا وازلین را روی نقاط نبض خود بزنید.

5

عرق، رایحه و ماندگاری یک عطر را مختل می کند

اگر در روزهای گرم یا مرطوب بوی عطر شما متفاوت است، شما تنها نیستید! از آنجایی که عرق حاوی باکتری و اسید است، می تواند رایحه اصلی عطر شما را از بین ببرد و زمان استفاده از آن را کاهش دهد.

اگر زیاد عرق می کنید، عطری را انتخاب کنید که غلظت روغن عطر بیشتری دارد، مانند پرفیوم یا ادو پرفیوم.

برای حفظ بوی اصلی عطر خود، آن را روی لباس و موهای خود اسپری کنید (به جای پوست).

فرومون ها بر روی بوی عطرها تأثیر می گذارد

فرومون ها ترشحاتی هستند که به هر فردی بوی منحصر به فرد خود را می دهند. از آنجایی که افراد به طور طبیعی بوهای متفاوتی دارند، این می تواند توضیح دهد که چگونه یک عطر در یک نفر بوی خوب می دهد و در دیگری بوی بدی دارد.

تست عطر براساس شیمی بدن شما

عطر را مستقیماً روی نقاط نبض خود بزنید

برای آشکار کردن رایحه واقعی یک عطر، آن را روی نقاط نبض خود مانند پشت گوش، روی مچ دست و داخل آرنج اسپری کنید. این کار اجازه می دهد تا نت های رایحه تشدید شوند و به شما احساس خوبی از بوی آن دهد.

مطمئن شوید که مچ دست خود را به هم مالش نمی‌دهید. مالیدن عطر می‌تواند مولکول‌های عطر را بشکند و نحوه رشد طبیعی نت‌ها را مختل کند.

8

ببینید که چگونه عطر در طول روز تغییر می کند

از آنجایی که نت های بالایی و میانی یک عطر با گذشت زمان تبخیر می شوند، بررسی کنید که آیا بعد از یک ساعت همچنان از عطر لذت می برید یا خیر. گاهی اوقات، یک عطر گل می‌تواند به چیزی مشک‌دار و تند تبدیل شود، بنابراین باید مطمئن شوید که نت‌های پایه همان چیزی است که انتظار دارید.

عطر خود را حداقل در 2 محیط مختلف استفاده کنید

از آنجایی که محیط اطراف شما می‌تواند روی بوی عطر شما تأثیر بگذارد، عطر خود را در 2 روز مختلف - در طول روز و عصر - آزمایش کنید.

به جای اینکه چندین بار به مرکز خرید بروید تا یک عطر جدید را امتحان کنید، از فروشگاه محلی یا Sephora نمونه بخواهید.

فاطمه چولکی
فاطمه چولکی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها