(تصاویر) شگفت انگیزترین کتابخانه دنیا!

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۲۱ دی ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2.8 دقیقه

راهنماتو-بسیاری از پروژه‌های شرکتِ معماری هلندیِ MVRDV اخیراً از مناظر طبیعی الهام گرفته که شاملِ آخرین پروژه تکمیل‌شده این شرکت به عنوان «دره» Valley نیز می‌شود.

به گزارش راهنماتو، این شرکت که مأموریتِ ساختِ بزرگ‌ترین کتابخانه‌ جدید چین را برعهده گرفته است، در ساختِ این کتابخانه نیز به روندِ تازه خود ادامه می‌دهد، به‌نحوی که طرحِ کلی بنا ملهم از موقعیتِ شهر ووهان است که در محلِ تلاقی رودخانه‌ها قرار گرفته و چیدمانِ داخلی آن نیز از «دره‌های باریک و عمیق» Canyon الهام گرفته است.  

چین

این پروژه، با نامِ کتابخانه ووهان، در مکانی مناسب در منطقه تجاریِ مرکزی ووهان ساخته خواهد شد. این ساختمان در نمای بیرونی از سه‌پنجره عظیم تشیکل شده که نماهای متفاتی از شهر را قاب‌ می‌گیرند و در بالاترین نقطه نیز یک سقفِ منحنی‌شکل خواهد داشت.

چین

داخل این بنا 140000مترمربع مساحت دارد. شرکتِ معمارِ این پروژه، تصمیم دارد که این محیطِ بزرگ را به بخش‌هایی مانند غرفه‌های استراحت، محل‌هایی برای معاشرت اجتماعی، و مکان‌های کوچک‌تر و ساکت‌تری برای مطالعه تقسیم‌بندی کند. این کتابخانه میزبان تعداد زیادی کتاب، همین‌طور منابع تحقیق، علوم و سایر اطلاعات خواهد بود.

چین

معماران این پروژه می‌گویند: «معماری داخلی این پروژه بر موقعیتِ شهر ووهان که در محل تلاقیِ رودخانه‌ها قرار گرفته است، تأکید می‌کند. تراس‌های پلکانیِ کتاب، لایه‌های دره‌های عمیق و باریک را نمایندگی می‌کنند و فضای عمومی وسیعی که در همکف قرار گرفته است، جایی است که بازدیدکنندگان می‌توانند در تمام روز در آن استراحت کنند.

چین

روی تراس‌ها نیز فضاهای غرفه‌مانندی تعبیه می‌شود که در آن برنامه‌های جانبی کتابخانه می‌توانند اجرا شوند و دره‌ها فضاهایی هستند که افراد می‌توانند در آن رویدادهایی مثل کتابخوانی و کارگاه‌های گروهی را تجربه کنند و طاقچه‌های کتاب نیز خودشان بخشی از این موقعیتِ جغرافیاییِ دره‌مانند هستند. درۀ مطالعه یکی از فضاهای مهم این کتابخانه و نمادی از تلاقیِ دانش است که از نقاطِ مختلف کتابخانه به هم می‌رسند.»

چین

به‌منظور کاهشِ مصرف برقِ مبتنی بر برقِ شبکه، این کتابخانه در محلِ سقف خود پنل‌های خورشیدی دارد. در طرح داخلی نیز قفسه‌های کتابخانه مانند پرده‌های کرکره‌ای طراحی شده‌اند تا هر جا لازم است میزان نور و سایه با کم‌شدن و زیاد‌شدنِ تراکمِ کتاب‌ها تنظیم شود. علاوه‌برآن، پنجره‌هاییکه قابلیتِ بازوبسته‌شدن دارند، سیستم‌های مدیریتِ هوشمند و یک سیستمِ نورِ کارامد نیز در این ساختمان تعبیه خواهد شد. این کتابخانه هم‌چنین بالکن‌های طاق‌مانندی دارد که برای عابران در بیرون از ساختمان سایه ایجاد می‌کند.

  

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها