ارزان ترین روش های بهبود کیفیت هوای ساختمان بدون نیاز به دستگاه تصفیه هوا

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.9 دقیقه

راهنماتو- تاثیر کیفیت هوایی که تنفس می کنیم بر سلامتی بر هیچ کس پوشیده نیست. با این حال، برخی از افراد تصور می کنند تنها هوای بیرون از ساختمان ها می تواند آلوده باشد، در حالی که گاه هوای داخل داخل ساختمان نیز ممکن است از هوای بیرون آلوده تر باشد. هوای داخل ساختمان ممکن است مملو از انواع آلرژی های فصلی، گرد و غبار، باکتری ها و حتی کپک ها باشد و در صورتی که هنوز یک دستگاه تصفیه هوای باکیفیت برای منزل خود خریداری نکرده اید، می توانید از جایگزین های مقرون‌به‌صرفه‌تری برای پاکسازی هوای منزل خود استفاده کنید. در ادامه با آموزش ترفندهای بهبود کیفیت هوای ساختمان بدون نیاز به دستگاه تصفیه کننده هوا با راهنماتو همراه باشید.

1- باز کردن پنجره ها

به گزارش راهنماتو، یکی از ساده‌ترین و ارزان ترین روش ها برای برای بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان، باز کردن پنجره ها است. البته بسیاری از ما ممکن است به دلیل نوسانات آب و هوایی این کار را انجام ندهیم. در حالی که با باز کردن پنجره ها و جریان یافتن هوا می توان خطرات ناشی از تجمع باکتری ها و ویروس ها را در داخل ساختمان کاهش داد. توصیه می کنیم پیش از این کار، ابتدا سطح آلودگی هوا را بررسی کنید. در غیر این صوت ممکن است به جای تصفیه هوا، آلودگی های بیشتری را به فضای ساختمان وارد کنید. به گفته کارشناسان، باز گذاشتن پنجره ها به مدت 15 دقیقه در روز برای تصفیه هوای داخل ساختمان کافی است.

2- استفاده از گیاهان آپارتمانی

با قرار دادن چند گیاه آپارتمانی در فضای آپارتمان علاوه بر زیبایی فضا، می توانید تا حد زیادی به تصفیه هوا کمک کنید. علاوه بر این، بسیاری از گیاهان آپارتمانی می توانند استرس شما را کاهش دهند، خلق و خویتان را بهبود ببخشند و به بهبود سلامتیتان منجر شوند. بسیاری از گیاهان آپارتمانی دی اکسید کربن هوا را از طریق برگ و ریشه جذب و اکسیژن تولید می کنند. یک مطالعه توسط ناسا در سال 1989 نشان می دهد که گیاهانی همچون آلوئه ورا، سانسوریا و اسپاتی فیلوم با استفاده از برگ و ریشه، ترکیبات آلی فرار (VOCs) را از هوا جذب و از این طریق به بهبود هوای اطراف خود کمک می کنند. علاوه بر این، برخی از گیاهان آپارتمانی می توانند سطح رطوبت هوا را کاهش دهند و از ایجاد کپک در قسمت های مختلف ساختمان به ویژه نواحی مرطوب مانند آشپزخانه و حمام جلوگیری کنند.

3- گردگیری و غبارروبی هفتگی

یک برنامه منظم گردگیری و غبارروبی هفتگی را دنبال کنید. برای گردگیری حتما از یک پارچه مرطوب استفاده کنید. زیرا رطوبت ذرات گردوغبار و آلرژن ها را به خود جذب می کند، در حالی که گردگیری با پارچه خشک می تواند گردوغبار و آلودگی را در فضای اتاق پراکنده کند. مبلمان، میز، قفسه های کتاب، طاقچه‌ها و سایر سطوح را بخوبی گردگیری کنید. سطوح کف ساختمان را نیز با استفاده از جاروبرقی بخوبی تمیز کنید. این کار خصوصا برای افرادی مبتلا به مشکلات تنفسی و آلرژی ضروری است.

4- عدم استفاده از خوشبوکننده های هوا

بسیاری از ما برای از بین بردن بوی بد و خوشبو کردن فضای ساختمان به استفاده از خوشبوکننده هایی مانند انواع اسپری، شمع های معطر و چوب های بخور متوسل می شویم. در حالی که اکثر این خوشبو کننده ها حاوی مواد شیمیایی مانند فرمالدئید، استالدئید، بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و زایلن بوده و منجر به آلودگی هوا می شوند. این ترکیبات علاوه بر آلوده کردن هوای ساختمان، باعث بروز علائم آلرژیک و بیماری های تنفسی می شوند. توصیه می کنیم برای خوشبو کردن فضای منزل خود از روغن های ضروری حاوی عصاره های طبیعی و گیاهی استفاده کنید. این روغن ها هیچ ماده شیمیایی مضری منتشر نمی کنند. می توانید از گیاهان آپارتمانی معطر نیز کمک بگیرید.

5- تمیز کردن فیلترهای دستگاه تهویه مطبوع

بسیاری از افراد فراموش می کنند که فیلترهای دستگاه تهویه مطبوع خود را تمیز کنند. در حالی که این فیلترها پس از مدتی مملو از گردوغبار، میکروب، باکتری و پاتوژن های ویروسی شده و بر کیفیت هوای منزل شما اثر منفی می گذارند. از این رو تمیز کردن و تعویض منظم فیلترهای دستگاه تهویه مطبوع به نوبه خود می تواند به جلوگیری از بسیاری بیماری ها کمک کند.

6- خارج کردن کفش ها از داخل ساختمان

ممکن است تعجب کنید، اما بخش عمده ای از گرد و غبار داخل خانه از کفش های ما ناشی می شوند. به گفته کارشناسان، مقصر 80 درصد از گرد و غبار موجود در ساختمان کف کفش های ما هستند که می توانند به نوبه بر کیفیت هوای ساختمان تاثیر بگذارد. توصیه می کنیم جاکفشی را در خارج از منزل قرار داده و کفش ها را به داخل ساختمان نیاورید.

کفش

7- استفاده از شمع های تصفیه کننده هوا

شمع های معطر فضایی دنج و خوشبو در منزل شما ایجاد می کنند. اما اگر نمی خواهید مواد شیمیایی مضر را به فضای خانه وارد کنید، توصیه می کنیم به جای شمع های معطر، از شمع های تصفیه کننده هوا استفاده کنید. شمع های موم زنبور عسل، سویا و روغن نارگیل، از جمله شمع های طبیعی هستند که می توانند به تصفیه هوای منزل شما کمک کنند. موم زنبور عسل در هنگام سوختن یون های منفی آزاد کرده و این یون ها به ذرات معلق حاوی بار مثبت مانند گرد و غبار متصل و آنها را خنثی می کند. این اتفاق در نهایت به بهبود کیفیت هوای محل زندگی شما منجر خواهد شد.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

 تعرفه پیامک همراه اول چقدر است؟
اخبار

تعرفه پیامک همراه اول چقدر است؟

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 3 دقیقه
 سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!
چهره ها

سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 4.4 دقیقه
 تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
قیمت روز

تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 4.7 دقیقه
(تصویر) سلفی پیمان معادی درکنار همسرش
چهره ها

(تصویر) سلفی پیمان معادی درکنار همسرش

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .4 دقیقه
 ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
خوراکی‌ها

۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 2.5 دقیقه
 مقبرۀ حسن صباح کجاست؟
دانستنی ها

مقبرۀ حسن صباح کجاست؟

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 2.1 دقیقه