اگه عاشق مد و فشنی از این فیلم‌ها خوشت میاد

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.6 دقیقه

راهنماتو- وقتی برای خرید لباسی می‌رویم ممکن است نام برخی از برندها ما را به یاد شخصی خاص بیاندزد. طراح لباس یا خیاطی که مبدع طرحی یا سبکی نو در صنعت مد و فشن بوده است. به‎عنوان مثال کوکو شنل. زنی که از خاکستر زندگی خود برخواست و تبدیل به یک طراح لباس تاریخ‌ساز در دنیای فشن شد. شاید هم خیاط باشیم و خوشمان بیاید گاهی از الگوها فراتر برویم و طرحی خاص به وجود آوریم. از این رو راهنماتو در این مقاله فیلم‌هایی را به شما معرفی می‌کند که هم برای دوست‌داران صنعت مد و فشن دوست‌داشتنی است و هم برای طراحان لباس و خیاط‌ها، الهام‌بخش است.

1

1. فیلم Coco before Chanel کوکو قبل از شنل

سال انتشار: 2009

کارگردان: آن فونتن

بازیگران: آدری توتو، بنوآ پولورد، آلساندرو نیوولا و ماری جیلاین

ژانر: درام، زندگی‌نامه‌ای

به گزارش راهنماتو، فیلم Coco before Chanel کوکو قبل از شنل چکیده‌ای است از زندگی کوکو شنل طراح مد و خیاط قرن بیستمی که تحولی عظیم در سبک لباس پوشیدن بانوان در آن دوره به وجود آورده است. این فیلم زندگی شنل را از پیش از به شهرت رسیدنش شروع کرده و با نفوذ به دردها، تنهایی‌ها و زندگی خصوصی‌اش، نشان می‌دهد که کوکو چگونه تبدیل به کوکو شنل شده است. در این میان آدری توتو در نقش شنل چنان خیاطی کردن و طراحی کردن لباس را لذت‌بخش و آسان به انجام می‌رساند که مدام در حال الهام گرفتن از او و غرق شدن در دنیای فشن هستیم.

1

2. فیلم Coco Chanel & Igor Stravinsky کوکو شنل و ایگور استراوینسکی

سال انتشار: 2009

کارگردان: یان کونن

بازیگران: مدس میکلسن و آنا موگلالیس

ژانر: درام، زندگی‌نامه‌ای، عاشقانه

اگر فیلم Coco before Chanel را دیده باشید، مطمئنا به دنبال فیلمی هستید که بیشتر به دنیای زندگی شنل وارد شده است. فیلم Coco Chanel & Igor Stravinsky کوکو شنل و ایگور استراوینسکی فیلمی است که رابطه عاشقانه شنل با ایگور استراوینسکی را به تصویر می‌کشد؛ یک مرد آهنگساز روسی. این فیلم درست زمانی را نشان می‌دهد که شنل در اوج شهرت است و تمام زنان قرن بیستمی (1920) نام او را زمزمه می‌کنند و برای تهیه لباسشان تنها به خیابان کامبون 5 می‌روند که بوتیک شنل در آن است. در این میان او با استراوینسکی روبه رو می‌شود و از او و خانواده‌اش در ویلای خود پذیرایی می‌کند. همین نزدیکی فضایی را فراهم می‌کند برای شعله کشیدن یک عشق بزرگ که کونن آن را به زیبایی به تصویر کشیده است.

1

3. فیلم Phantom Thread رشته‌ی خیال

سال انتشار: 2017

کارگردان: پل توماس اندرسن

بازیگران: دانیل دی-لوئیس، لسلی منویل و ویکی کریپس

ژانر: درام، تاریخی

همواره برای بسیاری از ما توصیف و توضیح مفهوم عشق دشوار است، اما اگر فیلم Phantom Thread رشته‌ی خیال را ببینیم این مفهوم را با اعماق وجودمان حس می‌کنیم. داستان این فیلم عمیق مربوط به خیاطی وسواسی به نام رینولدز وودکاک با بازی دانیل دی-لوئیس است که هیچ چیز را به جز طراحی لباس و خیاطی در اولویت قرار نمی‌دهد. اما، به یکباره زنی وارد این زندگی منظم می‌شود و رینولدز به او دل می‌بازد. از این پس زندگی برای آن‌ها رنگی دیگر خواهد داشت. فیلم رشته خیال، آخرین فیلمی است که دانیل دی-لوییس در آن نقش‌آفرینی می‌کند و این فیلم برنده اسکار بهترین طراحی لباس در نودمین دوره اسکار شده است. انضباط رنولدز در این فیلم به قدری وسواس‌گونه است که شاید در برخی مواقع عصبیمان کند، اما به مرور وارد دنیای او می‌شویم و می‌فهمیم که این انضباط از عشق به کارش نیز نشات می‌گیرد. به همین خاطر است که فیلم رشته خیال می‌تواند برای بسیاری از علاقمندان به فشن و خیاطان و طراحان لباس الهام‌بخش باشد.

1

4. فیلم Personal Shopper خریدار شخصی

سال انتشار: 2016

کارگردان: اولیویه آسایاس

بازیگران: آندرش دانیلسن لی، کریستن استوارت

ژانر: درام، تعلیقی، ترسناک

وقتی نام فیلم‌هایی مربوط به دنیای مد و فشن می‌آید ممکن است فکر کنیم صحنه‌هایی را می‌بینیم که تماما به دوختن و انتخاب کردن و پوشیدن است. اما، فیلم Personal Shopper خریدار شخصی بین دنیای یک مدل معروف و خریدار شخصی‌اش یک پل می‌زند. کریستین استوارت که این بار در نقش مورین ظاهر شده است، از ابتدای زندگی با مساله مرگ مواجه بوده چراکه همراه برادرش به بیماری قلبی مادرزادی مبتلا بوده است. حال برادر او مرده و مورین پس از گشت‌وگذار و خرید جواهرات و لباس‌های آن چنانی برای این مدل معروف، وارد دنیای تنهایی‌های خود در اتاقی می‌شود که برادرش مرده. به این امید که روزی نشانه‌ای از روح او پیدا کند. و البته نشانه‌ها به مرور سروکله‌شان پیدا می‌شود. این یک فیلم جذاب برای تمام افرادی که به فشن علاقه دارند، نزدیک به این صنعت هستند یا حتی افرادی که به ژانر ترسناک در میان فیلم‌ها علاقه دارند اما می‌خواهند فیلمی متفاوت ببینند است.

1

5. فیلم The Dressmaker خیاط

سال انتشار: 2015

کارگردان: جوسلین مورهوس

بازیگران: کیت وینسلت، جودی دیویس، لیام همسورث، هوگو ویوینگ،

ژانر: درام، کمدی

یکی دیگر از متفاوت‌ترین فیلم‌ها که در دنیای خیاطی کردن و مد و فشن اتفاق می‌افتد، فیلم The Dressmaker خیاط است. این فیلم زنی خیاط را نشان می‌دهد که برای مراقبت از مادرش به استرالیا می‌رود. تیلی با بازی کیت وینسلت خیاطی است که مدتی در اروپا زندگی کرده و حالا به شهر کوچک خود بازگشته. اما، این زن، دیگر آن تیلی سابق نیست. او با اغواگری در نظر دارد تا از هرکس که در گذشته به او زور می‌گفت انتقام بگیرد. این فیلم که پیوندی جداناشدنی با شغل خیاطی دارد، جامعه‌ای را نشان می‌دهد که شایعات بر آن تاثیر بسیار زیادی می‌گذارند. در این میان است که برخی صحنه‌ها خنده‌آور و کمدی می‌شوند. در نهایت باید گفت که فیلم خیاط توانست نامزد جوایز زیادی شود که در میانشان برد جایزه بهترین زن نقش اول برای وینسلت بود. کارگردان این فیلم گفته است که خیاط «نابخشوده کلینت ایستوود با چرخ خیاطی» است.

 

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها