وقت نداری کتاب‌های احمد محمود رو بخونی؟ پادکستش رو گوش کن!

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.6 دقیقه

راهنماتو- احمد محمود رمان‌نویسی ایرانی است که به مکتب رئالیسم اجتماعی ایران جانی تازه بخشید. کتاب‌های او با گذشت چندین سال از عمرشان، هنوز حس‌وحالی نو دارند. وقتی کتابی مثل همسایه‌ها را باز می‌کنیم یا به سراغ زمین سوخته میرویم، هر یک رنجی از جامعه را نشان می‌دهند که گویی تجربه‌اش کرده‌ایم. برخی از رمان‌های احمد محمود، رمان‌هایی حجیم هستند و ممکن است فرصت نکنیم آن‌ها را بخوانیم. اما، گوش دادن به پادکست‌های آن، باعث می‌شود که از هدر رفتن زمان جلوگیری کنیم. با راهنماتو همراه بمانید تا با بهترین پادکست‌ها از رمان‌های احمد محمود آشنا شوید.

1. پادکست رمان همسایه‌ها از احمد محمود

1

به گزارش راهنماتو، رمان همسایه‌ها یکی از بهترین رمان‌های احمد محمود است که به هر نسل جدید از جامعه ایران توصیه می‌شود. این رمان ضمن روایت کردن داستانی زیبا، تاریخ را نیز هدف قرار می‌دهد. داستان رمان همسایه‌ها مربوط به پسر نوجوانی با نام خالد است که به مرور زمان به امور سیاسی قدم می‌گذارد. تاریخ این داستان به کودتای 28 مرداد باز می‌گردد و ته مایه‌های عاشقانه رمان، عشق خالد به دختر سیه چشم، جذابیت آن را چندین برابر می‌کند. کتاب همسایه‌ها در سال 1353 در 502 صفحه منتشر شده است و خواندن آن ممکن است زمان زیادی ببرد. اما، پادکست کتاب همسایه‌ها با گویندگی محسن خدری ضمن اینکه زمان کمتری از شما می‌گیرد، امکان گوش دادن به روایت احمد محمود را در هر موقعیتی فراهم خواهد کرد.

2. پادکست رمان داستان یک شهر از احمد محمود

1

اگر به پادکست رمان همسایه‌ها گوش دهیم، چنان درگیر چالش‌های موجود بر سر راه زندگی افراد جامعه ایران در آن دوران می‌شویم که تا مدت‌ها نمی‌توانیم شخصیت‌ها را فراموش کنیم. احمد محمود هم نتوانست خالد و اطرافیانش را فراموش کند. او هم نتوانست از نوشتن دنباله کتاب همسایه‌ها دست بردارد. پس کتاب داستان یک شهر را نوشت. داستان این کتاب به دورانی باز می‌گردد که خالد تبعید شده است. علی‌رغم مضمون سیاسی کتاب همسایه‌ها، در کتاب داستان یک شهر، مسائل سیاسی وارد رگ‌وپی داستان می‌شوند، اما موضوع اصلی زندگی خالد و چالش‌های او است. رمان داستان یک شهر حدودا 612 صفحه است از این رو ممکن است ترجیح دهید پادکست کتاب داستان یک شهر را گوش دهید. این پادکست با گویندگی ناصر زراعتی از رادیو پیام منتشر شده است.

3. پادکست رمان زمین سوخته از احمد محمود

1

احمد محمود نویسنده‌ی مردم است. او در کتاب زمین سوخته، که جزوی از 5 کتاب برتر او است، درباره جنگ حرف می‌زند و با نثری دلنشین و قابل باور ما را شیفته خود می‌کند. به همین خاطر می‌تواند یکی از بهترین رمان‌های ایرانی محسوب شود. احمد محمود در کتاب زمین سوخته، چنان با اصطلاحات، زبان و روح جنوبی ما را درگیر قصه‌ی جنگ و 3 ماهی که جنوب توسط لشکر عراق مورد تجاوز قرار گرفته بود می‌کند که لحظه‌ای نمی‌توانیم از آن دست بکشیم. اگرچه این کتاب تنها 329 صفحه دارد، اما حتی اگر فرصتی بیابیم و آن را بخوانیم، بهتر است شنیدن پادکست کتاب زمین سوخته با صدای امید تقوی را از دست ندهیم.

4. پادکست رمان مدار صفر درجه از احمد محمود

1

از سال 1332 تا سال 1357 در ایران چه می‌گذشت؟ این پرسشی است برای کتاب مدار صفر درجه که پاسخ آن را احمد محمود در 1782 صفحه، از دل مردم، بیان کرده است. در رمان مدار صفر درجه، قرار است که بیش از کتاب زمین سوخته، با دل مردم جنوب همراه شویم. این‌بار قرار است شخصیت‌هایی همچون مائده، در قصه‌های احمد محمود پررنگ شوند و با مردسالاری بجنگند. ما قرار است ببینیم که احمد محمود با ریتمی تند، چگونه قرار است شخصیت‌های داستان را به چالش بکشد و از لابه‌لای اتفاقات نقطه نظر هر یک را بیان کند. در رمان مدار صفر درجه، قرار نیست قشری از مردم یک جامعه، نادیده بمانند. هر قشر یک نماینده خواهد داشت. اما، خواندن 3 جلد کتاب، آن هم میان این همه گرفتاری برای ما ممکن است؟ امیدواریم که باشد، اما اگر نبود بهتر است به پادکست کتاب مدار صفر درجه با صدای رضا عمرانی گوش فرا دهیم.

5. پادکست کتاب سه کتاب به روایت علی عمرانی از احمد محمود

1

سه کتاب به روایت علی عمرانی، مجموعه‌ای از سه داستان کوتاه احمد محمود با نام‌های مول، دریا هنوز آرام است و بیهودگی است. این مجموعه، یکی از بهترین مجموعه کتاب‌های صوتی است که می‌تواند ما را وارد دنیای قصه‌های احمد محمود و شیوه روایت‌پردازی او کند. مول که اولین داستان کوتاه احمد مجمود در دوران جوانی است، می‌تواند ورود خوبی به مکتب رئالیسم اجتماعی باشد. این مجموعه که به مدد انتشارات ماه آوا تهیه شده است، روایتی از زندگی مردم عادی جامعه ایران در دهه‌های 30 و 40 شمسی است. داستان‌هایی که قشر به حاشیه رفته یک جامعه را نشان می‌دهد. برای شناخت چنین قشری، آن هم در جنوب ایران، هیچ نویسنده‌ای به اندازه احمد محمود پرسروصدا نیست. از این رو است که او را نویسنده و داستان سرای جنوب ایران می‌دانند.

بخشی از کتاب همسایه‌ها نوشته احمد محمود

1

ته جیبم را می‌گردم. دو تومانی مچاله شده‌ای می‌گذارم کف دستش. قالیچه را و پتو را و متکا را می‌زنم زیر بغل و می‌روم تو انفرادی. تو هر گره قالیچه‌ی نخ‌نما شده، بوی پدرم و بوی توتون پدرم خانه کرده است. پهنش می‌کنم. متکا را می‌گذارم و دراز می‌کشم. صورتم را به قالیچه می‌مالم. دلم می‌خواهد گریه کنم. متکای مادرم است. گونه‌هام را تو متکا فرو می‌کنم و بو می‌کشم. بغض دارد خفه‌ام می‌کند. کافی است کسی صدام کند و بام حرف بزند که گریه سر بدهم. هیچ وقت اینقدر دلم نازک نبوده است. انگار گیس مادرم پخش شده است رو متکا. انگار پدرم رو قالیچه نشسته است و سیگار می‌پیچد. صدای غمناک پدرم را می‌شنوم. از دوردست‌ها، از بن چاه.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها