لباس‌هایی که وقتی می‌ری طبیعت‌گردی باید بپوشی

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.7 دقیقه

راهنماتو- ما همیشه دوست داریم در تمام محیط‌ها شیک به نظر برسیم و ظاهری آراسته داشته باشیم، اما شیک بودن به وقت طبیعت‌گردی به معنای لباس‌های سانتیمانتال پوشیدن نیست. در طبیعت باید لباس‌هایی راحت، مناسب و عایق بپوشیم. این دقیقا بستگی به این دارد که شما به چه نوع از طبیعتی سر می‌زنید؟ طبیعتی مرطوب و سرسبز، کویری یا کوهستانی؟ مثلا اگر به کوهستان می‌روید اگر کفش مناسبی نپوشیده باشید ممکن است به خود آسیب بزنید. یا اگر به دل جنگل می‌روید، اگر لباس عایق به تن نداشته باشید ممکن است حشرات شما را نیش بزنند یا وارد لباس‌هایتان شوند. حال راهنماتو در این مقاله لباس‌هایی را به شما معرفی می‌کند که قرار است در یک طبیعت‌گردی سَبُک به تن داشته باشید.

1

کفش مناسب طبیعت

به گزارش راهنماتو، پیش از انتخاب کفش برای طبیعت‌گردی باید مسیری که پیش رو دارید را بسنجید. کفش‌ها مهم‌ترین بخش لباس‌های ما در طبیعت هستند. بنابراین، اگر به کوهستان می‌روید سعی کنیم از بوت‌های مخصوص کوهستان استفاده کنید که لایه زیرین مناسبی برای راه رفتن دارند، ساق‌دار هستند و به دلیل برش‌ها و چرم و متریال به کار رفته در تولیدشان، به راحتی و بدون استرس می‌توان کوه را پیمود.

اما اگر یک جنگل یا پارک جنگلی مقصد شما است، بهتر است از کفش‌ها یا نیم بوت‌های پیاده روی استفاده کنید. اما، حتما یک جوراب بلند بپوشید تا پای شما از آسیب محفوظ باشد. اگر هم مطمئن هستید که در دل جنگل رود، چشمه، آبشار و غیره است و می‌خواهید به آن نزدیک شوید، بهتر است کفش ضدآب بپوشید یا از کیسه‌های مخصوص استفاده کنید تا کفش‌هایتان خیس نشده و در ادامه مسیر اذیتتان نکند. بهترین کفش‌ها برای یک طبیعت‌گردی سبُک، کتونی‌های اسنیکرز هستند که پیاده روی آسانی را به همراه خواهند داشت.

1

گتر برای طبیعت‌گردی

اگر می‌خواهید به دل طبیعت نفوذ کنید و تا آنجایی پیش بروید که دیگر هیچ بنی‌بشری پیدا نمی‌شود بهتر است از گتر استفاده کنید. گترها تجهیزاتی مربوط به کوهنوردها هستند که فاصله بین کفش تا شلوار را پر می‌کنند و از مچ و ابتدای ساق پای شما محافظت می‌کنند. ممکن است شما فصل بهار یا تابستان را برای طبیعت‌گردی انتخاب کرده باشید و فکر کنید به گتر نیازی ندارید. اما، گویا فراموش کرده‌اید که درست در همین فصل‌ها است که مار و ملخ‌ها از لانه‌های خود بیرون می‌آیند! پس حتما از گتر استفاده کنید.

1

شلوار برای طبیعت‌گردی

علی‌رغم چیزی که فکر می‌کنیم، شلوار جین بدترین انتخاب برای طبیعت‌گردی است. با این وجود که شلوار جین مقاومت بالایی دارد، اما برای پیمایش زمین‌های ناهموار مناسب نیست، به هنگام خیس شدن به شدت سنگین می‌شوند و به راحتی خشک نخواهند شد. حتی اگر همین برغان و جاده چالوس خودمان را هم برای طبیعت‌گردی در نظر گرفته باشید، نمی‌توانید از هیچ جایی به راحتی بالا و پایین بروید.

 بهترین شلوارها برای طبیعت‌گردی شلوارهایی هستند که منعطف ولی مقاومند. شلوارهای استرجی که برای کلاس یوگا می‌پوشیم بهترین گزینه است. در این میان، شلوار ورزشی با لایه‌های استرکشی شده نیز مناسب هستند. اما، اگر لوازم زیادی دارید، می‌توانید از شلوارهای کارگو یا شش جیب استفاده کنید که جنس پارچه‌شان سبک وزن هستند و سریع خشک می‌شوند.

حال اگر در فصول سرد به طبیعت می‌روید یا اگر فکر می‌کنید که ممکن است با باران‌های بهاری روبه‌رو شوید، بهتر است از شلوارهای بارانی مخصوص طبیعت استفاده کنید که هم سبک هستند و هم راحت. و اگر در فصل تابستان به طبیعت می‌روید می‌توانیم شلوارک‌های بارانی جذاب را هم امتحان کنید.

1

لباس زیر مناسب طبیعت

فرقی ندارد خانم یا آقا باشید. به هنگام تصمیم برای طبیعت باید یک لباس زیر مناسب برای خود تهیه کنید که ترجیحا تمام نخ باشد. اگر لباس زیرهای نامرغوب بپوشید ممکن است کشاله ران پای شما عرق‌سوز شود و از هر چه طبیعت‌گردی است بیزار شوید. خانم‌ها نیز بهتر است سوتین‌های ورزشی و بدون فنر بپوشند تا احساس آزادی و راحتی بیشتری داشته باشند.

1

پیراهن مناسب برای طبیعت گردی

وقتی به بخش بالاتنه می‌رسیم تا لباس مناسبی برای طبیعت‌گردی پیدا کنیم باید به لایه لایه بودن لباس توجه کنیم. در ابتدایی‌ترین لایه باید تی‌شرت، زیرپیراهنی یا عرق‌گیری بپوشیم که تن ما را در تمام مسیر طبیعت‌گردی خشک نگه دارد. تفاوتی ندارد که در چه فصلی از سال باشیم. اگر زمستان باشد، باید تنمان خشک باشد تا سردمان نشود و اگر تابستان باشد، باید از عرق کردن ما جلوگیری کند.

پس از این لایه بسته به اینکه در چه فصلی از سال باشیم، باید لباس‌هایی نازک‌تر یا ضخیم‌تر بپوشیم. اگر هوا کمی خنک است می‌توانیم یک تی‌شرت و یک پیراهن فیتلیه‌ای بپوشیم و روی آن یک هودی یا سویی‌شرت. اگر هوا به شدت سرد بود روی این لباس‌ها می‌توانیم کاپشن‌های صخیم پشمی هم بپوشیم. ولی اگر هوا گرم بود یک تی‌شرت روی عرق‌گیر و یک پیراهن فیتیله‌ای کافی است. اما اگر در فصل بهار هستید و احتمال می‌دهید باران ببارد همراه خود یک بارانی نیز داشته باشید.

1

کلاه مناسب طبیعت‌گردی

یکی از مهم‌ترین اکسسوری‌ها به هنگام طبیعت‌گردی کلاه است. در هر فصلی از سال که هستید بهتر است با کلاه سر خود را حفظ کنید. اگر هوا سرد است از کلاه‌های کاموایی که تا گوش پایین می‌آیند استفاده کنیم و اگر هوا گرم است بهتر است از کلاه‌های نقاب‌داری استفاده کنیم تا آفتاب اذیتمان نکند و استایل طبیعت‌گریمان نیز تکمیل شود.

1

عینک مناسب طبیعت‌گردی

وقتی به طبیعت می‌رویم بهتر است برای اینکه بتوانیم اطراف را بهتر ببینیم، از عینک‌های آفتابی مناسب استفاده کنیم. منظور عینک‌هایی با فریم تجملاتی نیست. شیشه عینک باید بتواند چشم ما را از اشعه یو وی حفظ کند چراکه در طبیعت مستقیما با نور خورشید طرف هستیم. اگر هم در فصل زمستان به طبیعت می‌رویم بهتر است از عینک‌هایی استفاده کنیم که قدرت حذف مه را داشته باشند تا بتوانیم جلوی پایمان را به خوبی ببینیم.

 

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها