بهترین روتین مراقبت از پوست خشک

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۳ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.1 دقیقه

راهنماتو- پوست اولین لایه محافظ بدن و یکی از حساس ترین قسمت های بدن است که به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارد. اگر بعد از حمام رفتن شاهد احساس کشیدگی، پوسته پوسته شدن، خارش، منافذ و چروک های ریز بر روی پوست خود هستید، می توان گفت پوستتان خشک است و یک برنامه روزانه مناسب به منظور مراقبت مداوم از پوستتان می تواند به رفع خشکی پوستتان و سالم شدن آن کمک کند. هر نوع پوست روتین مخصوص به خود را دارد. اگر می خواهید از خشکی پوست نجات پیدا کنید، پیشنهاد می کنیم این چند مرحله را در روتین پوستی خود بگنجانید:

1- پاکسازی پوست

به گزارش راهنماتو، شستشو و پاک کنندگی پوست اولی و مهم ترین مرحله در هر روتین پوستی است. یک پاک کننده مناسب پوست خشک باید بتواند بدون مختل کردن لایه بیرونی پوست، آلودگی و چربی های آن را از بین ببرد. این پاک کننده باید ملایم و فاقد مواد صابونی و حساسیت زا مانند پارابن، عطر، اسانس و الکل باشد و پوست را بخوبی آبرسانی کند. شوینده های مخصوص پوست خشک با فرمولاسیون ملایمی که دارند، پوست را پاکسازی کرده و از بروز التهاب و حساسیت جلوگیری می کنند. در حال حاضر انواع ژل، فوم، لوسیون و محلول شستشو مخصوص پوست خشک در بازار وجود دارد که می توانید به راحتی خریداری کنید.

مراحل مراقبت از پوست خشک

2- تونر

از آنجایی که ممکن است پوست پس از شستشو، چربی و رطوبت طبیعی خود را از دست بدهد، استفاده از یک تونر مخصوص پوست خشک پس از شستشو به منظور پاکسازی بهتر پوست از آلودگی ها، تنظیم PH پوست، متعادل سازی سطح چربی پوست و افزودن مواد مفید و فعال به پوست ضروری است. یک تونر مناسب پوست خشک باید فاقد مواد مضری مانند الکل بوده و پوست را بخوبی آبرسانی کند.

مراحل مراقبت از پوست خشک

3- سرم های پوستی

پس از تونر، نوبت به استفاده از سرم پوست می رسد. سرم به ارتقاء سلامت پوست، جلوگیری و برطرف کردن مشکلاتی مانند چین و چروک، پیگمانتاسیون و لک های تیره پوست و آکنه کمک می کند. اگر سرم را به درستی و متناسب با نیاز پوستتان انتخاب کنید، فواید بسیاری برای پوست شما خواهد داشت. مواد تشکیل‌دهنده سرم‌ها سبک تر از مرطوب کننده ها هستند و سریعا جذب پوست می شوند. برخی از سرم‌های پوستی حاوی ترکیباتی مانند رتینول هستند که به کاهش خطوط ریز و چروک‌های ظریف پوست کمک می کنند. همچنین وجود ترکیباتی مانند ویتامین C، ویتامین E، فرولیک اسید، چای سبز، رزوراترول و آستاگزانتین در سرم ها از آسیب‌های ناشی از پرتو فرابنفش و آلودگی‌ها جلوگیری کرده و مانع ایجاد چین و چروک و پیری پوست می شوند.

مراحل مراقبت از پوست خشک

4- مرطوب کننده

یک مرطوب کننده خوب می تواند فواید سرم های آبرسان را حفظ کند. این مرحله از اهمیت بالایی در روتین پوستی برخوردار است. یک مرطوب کننده خوب کمک می کند تا پوست شما در طول روز هیدراته و شاداب باقی بماند. یک کرم مرطوب کننده مناسب پوست خشک نباید حاوی مواد مضری مانند پارابن، عطر، اسانس و الکل باشد و بهتر است در فرمولاسیون آن از ترکیباتی مانند هیالورونیک اسید، سرامیدها، گلیسیرین و ویتامین‌های گروه B استفاده شده باشد. مرطوب کننده مناسب پوست خشک، آن را بخوبی آبرسانی کرده، التهاب ها را تسکین می دهد و بافت های خشک را بهبود می بخشد.

مراحل مراقبت از پوست خشک

5- ضد آفتاب

پس از رطوبت رسانی به پوست، نوبت به استفاده از کرم ضد آفتاب می رسد. این مرحله نیز برای پوست ضروری بوده و از آسیب های اشعه ماوراء بنفش خورشید بر روی پوست جلوگیری می کند. علاوه بر این، از آفتاب سوختگی و برنزه شدن جلوگیری می کند و خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد. کرم های ضد آفتاب مناسب پوست خشک، علاوه بر داشتن این ویژگی ها پوست را آبرسانی و رطوبت موردنیاز آن را تامین می کنند. میزان حفاظت کرم ضد آفتاب از پوست شما به پارامتری به نام SPF بستگی دارد. به عنوان مثال یک کرم ضدآفتاب با میزان SPF 30 می تواند 97 درصد از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کند.

مراحل مراقبت از پوست خشک

6- کرم شب

استفاده از کرم شب، به اندازه یک کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب در طول روز ضروری است. به این دلیل که صورت شما در تمام طول شب به بالش فشار داده شده و باعث ایجاد اصطکاک بر روی پوست و در نتیجه ایجاد خراش های کوچک و آسیب های پوستی می شود. یک کرم شب مناسب، رطوبت پوست را حفظ کرده و حالت ارتجاعی و انعطاف پذیری بیشتری را برای آن فراهم می کند. علاوه بر این با بازسازی سد رطوبتی پوست، از آسیب رسیدن به آن جلوگیری می کند. از آنجا که بیشترین میزان جذب داروهای فعال از طریق پوست در طول شب اتفاق می ‌افتد، می توان با استفاده از یک کرم شب مناسب در هنگام خواب، مواد مغذی، ویتامین ‌های مختلف و عوامل جوان کننده را به پوست رساند. اگر از یک کرم شب با خاصیت ضدچروک و پیری استفاده کنید، می توانید به ترمیم آسیب های پوستی ایجاد شده در طول روز نیز کمک کنید

مراحل مراقبت از پوست خشک

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها