شگفت انگیزترین آبشارهای ایران که حتما باید ببینید

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 7.1 دقیقه

راهنماتو- بازدید از آبشارهای زیبا و چشم نواز می تواند یکی از گزینه های عالی برای گذراندن تعطیلات در یک روز گرم تابستانی باشد. آبشارها یکی از جادویی ترین مخلوقات طبیعت هستند و تماشای مناظر مسحورکننده و گوش دادن به صدای گوش نواز آنها می تواند راهی برای فرار از استرس و گرما باشد. آبشارهای متعددی در اقلیم ها و مناطق مختلف وجود دارند که همگی در نوع خود بی نظیراند. امروز قصد داریم ده مورد از بی نظیرترین آبشارهای کشور عزیزمان را به شما معرفی کنیم:

1- آبشار مارگون

به گزارش راهنماتو، آبشار مارگون در شهر سپیدان استان فارس قرار دارد. این آبشار بیش از 70 متر ارتفاع دارد؛ بهشتی در یک منطقه ناهموار کوهستانی که منشاء آن بیش از چند هزار چشمه موجود در بدنه دیوار صخره ای کوه است. این آبشار یکی از بزرگترین و مرتفع ترین آبشارهای ایران است که سالیانه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. فضای اطراف این آبشار در فصل بهار بسیار دیدنی و سرسبز است. در فصل تابستان نیز می توانید برای فرار از گرمای شهر و دیار خود، به این آبشار زیبا پناه ببرید.  این منطقه در پاییز سرد و در زمستان یخبندان است.

آبشار مارگون

2- آبشار لاتون

آبشار لاتون در استان گیلان و در 15 کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل روستای کوته کومه جای گرفته است. یا اینکه این آبشار در موقعیتی خاص قرار گرفته است، اما مسیر دسترسی آسانی دارد و یکی از محبوب ترین مقاصد در بین علاقمندان به طبیعت گردی است. ارتفاع تقریبی آن 105 متر است و از لحاظ بلندی مرتفع ترین آبشار ایران به حساب می آید. بهترین زمان سفر به این آبشار از اوایل بهار تا اوایل پاییز است.

آبشار لاتون

3- آبشار بیشه

آبشار بیشه یکی از زیباترین آبشارهای استان لرستان است که در منطقه‌ای کوهستانی و در دامنه‌های رشته کوه زاگرس جای گرفته است. این جاذبه طبیعی حیرت انگیز با 48 متر ارتفاع یکی از بزرگترین آبشارهای این منطقه است. این آبشار به علت زیبایی منحصربه‌فردی که دارد، به‌عنوان یکی از آثار ملی کشور، در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است. از آنجایی که این آبشار در لرستان خوش آب و هوا واقع شده است، چهار فصل زیبا را به نمایش می گذارد. این منطقه در بهار آب و هوایی بارانی و در تابستان آب و هوایی خنک و معتدل دارد. اگر در پاییز به این منطقه سفر کنید، شاهد هوایی سرد خواهید بود و در زمستان، آب‌وهوای کوهستانی را تجربه خواهید کرد.

 آبشار بیشه

4- آبشار یخی

آبشار یخی یکی از چشم نوازترین آبشارهای ایران است که در کمال تعجب در تمام طول سال یخ زده است. این آبشار در شهر آمل ایران و در نزدیکی قسمت جنوبی کوه دماوند واقع شده است. ارتفاع آن حدود 7تا 12 متر است و در ارتفاع 5100 متری از سطح دریا واقع شده است. آبشار یخی از نظر ارتفاع از سطح دریا به عنوان مرتفع ترین آبشار در کل خاورمیانه شناخته شده است. به جز زمان های کوتاهی در فصل تابستان که برای مدت کوتاهی باریکهٔ آبی از کنار این آبشار جاری می شود، در سایر روزهای سال این آبشار کاملا یخ زده است. در بالای این آبشار نیز گودالی وجود دارد که در تمام طول سال پوشیده از برف است.

آبشار یخی

5- آبشار شیرآباد

آبشار شیرآباد یکی از آبشارهای ایران است که از آن با عنوان عروس آبشار های گلستان یاد می شود. این آبشار در 55 کیلومتری شهر گرگان و بین شهرهای علی آباد کتول و آزاد شهر واقع شده است. مجموعه آبشارهای پلکانی شیرآباد از 12 آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است. این آبشار در تمام فصول سال زیبایی چشم‌نواز خاص خود را دارد. اما بهترین زمان سفر به آن روزهای گرم و آفتابی بهار و تابستان است که هوایی مطبوع، خنک و لذت بخش بر این منطقه حاکم است.

آبشار شیرآباد

6- آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه در میان مرز ایران و کشور آذربایجان و در دل دره‌ای سرسبز واقع شده است. این آبشار یکی از جاذبه های زیبا و منحصر به فرد جلفا است که به دلیل قرار گرفتن در کنار خرابه های یک آسیاب آبی به این نام معروف شده است. این آبشار از میان صخره ها جاری شده است و حیات خود را مدیون چشمه‌هایی است که از دل کوه‌های کیامکی آذربایجان شرقی می جوشند. این دره پر از خزه و درختان انجیر است. بهترین فصل سفر به این آبشار بهار و تابستان است. در زمستان نیز شاهد یک آبشار یخ زده با پوششی از برف سفید در این منطقه خواهید بود.

 آبشار آسیاب خرابه

7- آبشار شوی

آبشار شوی یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای طبیعی خاورمیانه و یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که در شمال شهرستان دزفول و در جایی در نزدیکی مرز استان لرستان قرار دارد. این آبشار که به آبشار تَلِه‌زنگ و آبشار دزفول نیز معروف است، حدود 90 متر ارتفاع و 85 متر عرض دارد و با پیوستن به رودخانه دز به سد دز سرازیر می‌شود. دسترسی به این آبشار چندان ساده نیست و همین موضوع باعث دست نخورده ماندن آن شده است. این آبشار در فهرست میراث ملی کشور نیز ثبت شده است. از آنجایی که آبشار شوی در استان خوزستان واقع شده است و نیازمند ساعاتی پیاده روی است، بهترین زمان سفر به آنجا از اسفند تا اواسط فروردین ماه است.

آبشار شوی

8- آبشار نوژیان

آبشار نوژیان یکی دیگر از آبشارهای معروف استان لرستان و یکی از بهترین مناطق دیدنی خرم آباد است که در بخش پاپی از توابع شهرستان خرم آباد قرار دارد. این آبشار 95 متر ارتفاع دارد و آب آن از چشمه‌های بالادست تأمین می‌شود. در سمت راست این آبشار رودخانه کوچکی وجود دارد که آب آن از چشمه های متعدد این منطقه تامین می شود. همه ساله مردم و گردشگران زیادی برای تماشای این آبشار و جمع آوری گیاهان دارویی به آنجا سفر می کنند. بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این مکان است. ای منطقه در پاییز هوایی سرد و در زمستان شاهد بارش برف و یخبندان است.

نوژیان

9- آبشار کبودوال

آبشار کبودوال که در علی آباد کتول استان گلستان واقع شده است، بلندترین آبشار خزه ای ایران و یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی استان گلستان است. این آبشار حدود 12 متر ارتفاع دارد و برای دستیابی به آن باید حدود 2 کیلومتر در جنگل پیاده روی کنید. آب زلال این آبشار از دامنه شمالی کوه هارون سرچشمه می‌گیرد. یک حوضچه در پایین آبشار نیز مکان مناسبی را برای آب تنی در فصل تابستان به وجود آورده است. این منطقه آب و هوای معتدلی دارد و در تمام فصول سال دیدنی است. اگر در فصل های سرد سال قصد سفر به آنجا را دارید، لباس گرم همراه داشته باشید.

 آبشار کبودوال

10- آبشار گنج نامه

آبشار گنج نامه در پنج کیلومتری غرب همدان در انتهای دره ای طویل واقع شده است. این آبشار از دامنه‌های کوه الوند سرچشمه می‌گیرد و در اطراف آن کتیبه هایی از دوران داریوش و خشایار شاه به چشم می خورد. هر سال شمار زیادی از بازدید کنندگان از آبشار گنج نامه دیدن می کنند. این آبشار بیست‌ویکمین اثر طبیعی ملی است که در سال 1387 در  فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است. بهترین زمان سفر به این منطقه فصل بهار است. در فصل زمستان نیز صخره های یخی این منطقه آن را به مکانی فوق العاده برای یخ نوردان تبدیل می کند.

آبشار گنج نامه

 

 

 

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها